Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 815 ggr
Uppkatten
2019-08-04 09:06

Kris på ännu ett katthem

Ännu ett katthem som går på knäna…. Volontärerna räcker inte till, jourhemmen räcker inte till, pengarna räcker inte till….

Och samtidigt som katthemmen gör allt de kan - på ideell basis - så ringer privatpersoner och vill kunna lämna in katten de tröttnat på - här och nu. Och hotar med att skjuta eller dränka katten om inte katthemmet tar emot, genast.

Detta trots att katthemmen ffa är till för de katter som inte har någon ägare, och översvämmas att skadade/sjuka katter, dräktiga honor och utefödda kattungar så här års…

https://www.expressen.se/kvallsposten/kris-pa-katthemmet-riskerar-att-stanga/?fbclid=IwAR3we66eSSwephj61Kc_fF-ksHfLpUR8IqmSI9VBh8kFqbqUFWcTp9VyW7Q 

Att folk inte skäms, tänker jag. Som kattägare har DE ansvar för sin katt och för att omplacera katten om de inte kan/vill ha den kvar. Varför ska deras katt ta upp en plats som en annan katt - d v s en katt utan ägare - behöver bättre?

Det borde finnas öronmärkta pengar för katthemsverksamhet så att man fick möjlighet att anställa den personal som behövs, pengar till lokalkostnader samt till veterinärvård mm. Det är inte riktigt rimligt att man på ideell basis ska kunna ta hand om alla dessa katter som är hemlösa, övergivna eller som folk har tröttnat på… och samtidigt försöka dra in en massa pengar för att kunna hålla igång verksamheten….

Dessutom behövs utbildning/körkort för blivande kattägare… 

Kan tillägga att de här problemen inte finns enbart på katthemmet i artikeln, utan att det ser ut så här i vardagen på många katthem. 

I Sverige har vi idag brist på katthem i förhållande till antalet katter som behöver få komma in.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
monstermash
2019-08-04 09:51
#1

Jätte tråkigt att de behöver stänga, men tror folk hade bidragit mer om de faktiskt redovisade offentligt vart pengarna gick….

Uppkatten
2019-08-04 10:03
#2

#1 Hur tänker du då? Att katthemmen ska redovisa "krona för krona" hur de olika utgiftsposterna ser ut varje år? Eller bara berätta mer om vad det är som kostar (t ex i sociala medier)?

De stora kostnaderna är vanligtvis veterinärvård, lokalkostnader etc. 

Veterinärvården är en mycket stor och tung utgiftspost för varje katthem, eftersom de allra flesta katter som kommer in behöver kontrolleras, kastreras, id-märkas, vaccineras, men ofta även få hjälp med tänder mm. Många katter behöver också annan veterinärvård p g a sjukdomar och skador, och hemlösa katter är ju dessvärre oförsäkrade…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sjuttan
2019-08-04 11:05
#3

#1 Hur tusan menar du? Att bara finansiera lokaler och kattmat - det allra mest grundläggande - är ju en jättekostnad! Veterinärvård - innebär både förebyggande behandling så som vaccinationer och kastreringar, till detta kommer alla krämpor som nya katter bär på, tänk bara på alla öroninflammationer. Kanske inte en kostnad men extra jobb är att jaga människor som kan ställa upp o jobba gratis regelbundet.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

monstermash
2019-08-04 14:29
#4

#2 Ja, det vet jag. MEN det hade nog genererat mer pengar om de tog sig tiden att redovisa vart pengarna som kom in hamnade, alltså på de uppenbara delarna; drift av katthemmet, katthem, vaccinationer osv.

Är alltså inte intresserad av era åsikter eller erfarenheter om vart pengarna går utan har nog en ganska klar bild för mig redan, och menar inte att pengarna inte går dit dem ska utan enbart att fler personer hade nog kunnat tänka sig att bidra om katthemmen redovisade för sina utgifter. 

Jag kan tycka att tiden det tar att redovisa sin ekonomi är värd det om det innebär att fler katter får hjälp och att katthemmet inte behöver stänga.

[[eskils_]]
2019-08-04 17:28
#5

#0 Länken till artikeln fungerar inte (i min dator) därför att det är ett mellanslag på slutet. Den här torde fungera. 🙂

Jag har stor beundran och respekt för de fantastiska människor som orkar ta ansvar för att driva ett katthem! Jag skulle aldrig klara det. Ur artikeln:

"Viljan och pressen att svara på varje larm och hantera varje ärende stressar Mia konstant. Under semestern i år gjorde hon inget annat än att ta hand om oönskade och sjuka katter.

– Det känns som psykisk misshandel när de pressar en på den svagaste punkten. Jag går och lägger mig på kvällarna och känner ångest och oro, säger Mia.

Jourtelefonen, som hon delar med tre andra är aldrig avstängd. Inte ens på natten."

I väntan på att kommunerna tar sitt ansvar och stöttar katthemmen får väl vi kattvänner hjälpa till och bidra med en del av vår tid och våra pengar, så gott det går.

Uppkatten
2019-08-04 17:43
#6

#5 Länken fungerar utan problem på min dator 🙂. Vi hamnar i den här diskussionen då och då du och jag 😃🙂. 

Jag kollar alltid att länkarna fungerar när jag har lagt ut dem, så möjligen har det med webläsare eller annan teknik att göra? Men det är väl bara bra med en alternativ länk ifall fler har svårt att komma åt artikeln 🙂❤️.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[[eskils_]]
2019-08-04 18:21
#7

#6 Och du har inget mellanslag på slutet i länken? Då måste det ha med tekniken att göra. I min dator (webbläsare Internet Explorer) kommer meddelandet:

Webbsidan kan inte hittas

Ja, bra med alternativa länkar till viktiga artiklar. 🙂

Uppkatten
2019-08-04 21:18
#8

#7 Ingen aning om där är något mellanslag, men fungerar utan problem gör det 🙂. Får inte upp något sådant meddelande som du beskriver. Har Microsoft Edge som webläsare.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2019-08-04 22:25
#9

Om du klickar på länken, och sedan ställer dig på adressen uppe i adressfältet och vandrar med piltangenten åt höger ända till slutet av länken - då borde du se om den slutar på W7Q eller W7Qmellanslag.

Uppkatten
2019-08-04 22:44
#10

#9 När jag klickar på länken och går upp i adressfältet så slutar det på W7Q%C2%A0 ….. Och det blir vi knappast klokare av…. 🤔

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sjuttan
2019-08-05 08:47
#11

Hos mig har det funkat perfekt att öppna länken.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

[[eskils_]]
2019-08-05 11:58
#12

#10 Aha. De tecken som du har efter W7Q står av någon anledning inte med i länken i #0. De är kanske något som din webbläsare vill ha där, men inte min. 🤔 

Svårt med det tekniska. 🥵

[[eskils_]]
2019-08-05 18:16
#13

#6-10 Så, nu har jag insett att jag borde byta webbläsare till Edge, och gjort så. Nu kan även jag öppna länken som den är och den slutar även i min dator på W7Q%C2%A0. 👍 

Ska inte anmärka mer på dina länkar… 😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: