Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 1412 ggr
Uppkatten
8/3/19, 8:10 AM

Lätt/svårt att låna en chip-scanner...?

Många privatpersoner som hittar en katt tar aldrig katten till veterinär/polis/katthem för att kolla om katten är chippad. Man konstaterar att katten inte har halsband eller örontatuering och lägger - i bästa fall - ut en annons.

Jag förstår att det kan vara bökigt att få med katten till veterinär/polis för att kolla efter ev. chip. Många har långt att resa, och alla kanske inte har tillgång till transportbur. Kanske är det också svårt att få in katten i transportburen, och alla är inte vana vid att hantera katter (som inte alltid är så samarbetsvilliga). Kanske är man också rädd för att katten ska lyckas ta sig ur transportburen på vägen…

Jag tänker att det borde vara lättare att få låna/hyra en chipläsare för att kolla upp katten som man har hittat. Hörde om någon Zoo-butik som lånade ut chipläsare vid behov. Men hur vanligt är det?

Det vore ju jättebra om man kunde få betala en summa hos polis/veterinär (eller hos andra aktörer) för att få låna en chipläsare, och sedan kunde man få tillbaka (del av) summan när man återlämnar chipläsaren… 

I större städer finns ofta någon privatperson med chipläsare som kan rycka ut med egen scanner och chipkolla katten, men det kan vara svårare på mindre ort/landsbygden.

Någon som har erfarenhet av hur lätt/svårt det är att få låna hem en chipscanner? Tankar kring detta?

Jag tänker att man bör underlätta för den som vill försöka hjälpa en katt tillbaka hem.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
MonicaLagerquist
8/3/19, 8:16 AM
#1

Jag tror inte att problemet är att hitta en avläsare. Problemet är att gemene man inte vet att katter kan vara chippade.

Alla kattklubbar har ju en chipp-läsare. Vi bor på en liten ort men det finns ju gott om veterinärer här. Jag tror inte att det skulle vara så svårt att fixa fram en avläsare föer mig om jag skulle vilja. De katter jag har hittat har jag fixat avläsning på 12 döda katter. Några har jag hittat ägare till. En katt fångade vi in och den visade sig bor tre km bort bara. Den återbördades till ägaren och kom hit igen dagen efter. Lika tovig och hungrig.

Stolt ägare till fem La permer

[Devya]
8/3/19, 10:20 AM
#2

#1 Nja, visst kan det vara en del av problemet men jag själv har faktiskt upplevt att det är svårt att hitta en avläsare. Istället tog vi reda på vem ägaren var via facebook och fick svar väldigt snabbt. Fungerade bättre än att fråga runt efter en avläsare, speciellt då man inte ens visste om katten hade ett chip eller ej (visade sig att den inte hade ett chip).

Min vän har dock en chipläsare hemma nuförtiden så jag kan alltid låna den från henne om det skulle behövas, vilket känns smidigare. :)

[[eskils_]]
8/3/19, 11:48 AM
#3

#1 😕

Har ingen erfarenhet av att låna chipläsare, men har funderat på att köpa en. Det går en del katter omkring här som man kan fundera var de hör hemma. Örontatuering är ju inte så vanligt nuförtiden.

Nu kan man tydligen köpa till ca halva priset: http://www.btsid.com/Chip-laesare-Hund-Haest-Katt-avlaesare.htm?gclid=EAIaIQobChMIhJTwgLTm4wIVi-myCh25ewtlEAAYASAAEgKhovD_BwE

Det skrevs även om chipläsare i den här gamla tråden.

Allmänt om märkning och information skrev vi i den här tråden.

Uppkatten
8/3/19, 2:46 PM
#4

#1 Jag håller med om att många inte vet om att katter kan vara chippade. Och att det är ett problem. Men jag som följer annonser om bortsprungna och upphittade katter dagligen ser också att många som hittar katter uppger att katten "inte har halsband eller ÖronID". Och sedan lägger man till någon rad om att man inte vet ifall katten är chippad/inte har kunnat känna något chip. I vissa fall har katten vistats både i veckor och i månader hos upphittaren.

D v s man vet om att katter kan vara chippade, men chip-koll görs inte. Och då tänker jag att det måste bero på att "det är för krångligt".

Att kattklubbar har avläsare var inget som jag tänkte på ö h t, kan jag tillägga 🙂. Vet inte hur generösa veterinärer är med att låna ut chipavläsare?

Numera har jag egen chipavläsare, det blev för bökigt att hålla på och låna av t ex katthemmet varje gång jag behövde kolla chip på någon kisse. 

Har ryckt ut då och då med egen avläsare för att scanna av trafikdödad katt, katt som varit misstänkt vilse o s v. Och är jag ute på span efter katt som är försvunnen i närområdet brukar jag se till att ha chipläsaren med mig i väskan.

Men så himla bra det hade varit om t ex alla zoo-affärer hade en chipavläsare att hyra ut….! 

Allra bäst hade det varit om chip gått att scanna av med mobilen 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Mari
8/4/19, 9:39 AM
#5

Vårt katthem har chipläsare och lånar även ut vid behov. Vi brukar också åka ut för att kontrollera katten själva i den mån vi kan för att samtidigt ordna med bilder för efterlysning mm då många som hör av sig inte har möjlighet. 

Men oftast är det svårt att få ihop det med resor då det kan bli långt men oftast brukar det lösa sig på ett eller annat sätt.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Upp till toppen
Annons: