Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 709 ggr
Uppkatten
7/25/19, 2:03 PM

Sajter/FB-sidor för försvunna katter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För några år sedan fick jag för mig att jag skulle kolla hur många FB-sidor det fanns där man kunde efterlysa sin katt. Jag vill minnas att jag räknade till över 200 sidor eller grupper för bortsprungna/upphittade djur.

Det här är naturligtvis inte bra. Ingen kattägare klarar av att ha koll på drygt 200 olika FB-sidor/FB-grupper när katten har sprungit bort.

Och katter kan ta sig långt… Det räcker således inte att enbart ha koll på de lokala FB-grupperna.

Förvirringen är i dag total när folk tycker sig ha sett katten i någon av de andra ca 200 grupperna, men har svårt att hitta tillbaka till den annonsen.

Mitt förslag är att vi alla använder VILSEs hemsida (http://www.vilse.nu/ ). Då finns samtliga bortsprungna och upphittade katter samlade på ett enda ställe.

Vill man bara kolla på t ex svarta långhåriga katter så anger man de sökkriterierna när man går in och kollar upphittade katter på VILSE.nu. Vill man se vilka katter som har hittats i ett visst län så bockar man för det länet. Vill man se samtliga katter så bockar man inte i något av sökkriterierna utan klickar helt enkelt på ”sök”. Och så vidare.

Tycker man att det ändå är viktigt med lokala FB-grupper, FB-grupper för bortsprungna svarta katter och så vidare – så OK. Men lägg in katten i VILSE också så att alla katter finns samlade någonstans. 

Det är guld värt att ha katterna samlade på ett enda (sökbart!) ställe.

Inte kul f ö att missa sin försvunna katt, därför att annons om upphittad katt lagts ut i någon av de 195 (?) grupper där man själv inte är medlem…

Och sist men inte minst: glöm inte att id-märka och ägarregistrera din katt INNAN den springer bort. Det - om något - är kattens "livlina" tillbaka till hemmet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: