Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (5) Senaste inläggen

Ny kategori 000. Vanliga frågor - FAQ - ej för diskussion! 001. Kattambassadörer TNR/Skygga Katter 02. Hittekatter i Fokus 03. Hittekatter i media 04. Katthem, jour- & stödhem, föreningar 05. Kattens status 06. Kastrering, ID-märking, Vaccination 07. Djurskyddsfrågor 08. Bilder & Filmklipp 09. Goda ideér, råd och tips! 10. Huskatten 11. Kattsjukdomar & problem 12. Kattmats relaterat 13. Kattprat i allmänhet 14. Katter söker hem! / Katter sökes! 15. Bortsprungna/upphittade katter 16. Transporthjälp önskas/erbjudes 17. Solskens- och molnhistorier 18. Evenemang på Katthemmen/ Kampanjer 19. Insamlingar, Auktioner 20. Dagens Ros & Ris! 21. Till minnet av 22. OT Utanför ämnet 23. Utsatta djur av annat slag 24. Annonsdiskussioner 25. Information om Forumet & oss Medlemmar Ny kategori
09. Goda ideér, råd och tips!

Katter och värme

2019-07-25 12:53 #0 av: Uppkatten

Katter är små värmeälskande djur, men även för katter kan det ibland bli för mycket värme... 

Här är en artikel om värmeslag hos katter. 

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/930220-sa-vet-du-om-din-katt-har-fatt-varmeslag

Hur gör du för att skydda din katt nu när "extremvärmen" återigen har dragit in över landet...?

Själv har jag inhandlat kyldynor, som katterna inte alls vill använda...

Jag drar också ner persienner och mörkläggningsgardiner varje morgon och vädrar nätterna igenom (då kan katterna också vara ute på den in-nätade balkongen).

Som "nödplan" tänker jag att man stoppar in katterna i varsin transportbur och bär ner dem i källaren på flerfamiljshuset där vi bor. Det är alltid betydligt svalare där än uppe i lägenheterna. 

Man får förvisso inte ha katt i bur annat än i samband med t ex resa, men börjar katterna visa tecken på överhettning så är det nog en bra strategi att bära ner dem till källar-kylan, i kombination med ett telefonsamtal till veterinären....

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Anmäl
2019-08-05 23:27 #1 av: S.L

Här sover 1 på kyldyna ac på inne och guppande isbitar i vattenskålarna. Nerdraget med mörkläggningrullgardiner fult men gör det svalare. Ger mer vatten i blötmaten. Sen har vi testat isglass till katterna med lite kattmat godis samt kokt kycklig (olika varianter) den som gick hem var kycklingen även hundarna gilla det. Jag tar även ut vatten till igelkottar och andra små djur (andras katter som är ute) samt blötmat till kottarna med lite vatten i.
Tips för kyldyna är lägg mindre handuk på eller filt/örngott den kyler genom. Annars är dom sköna att andvända själv 😊 jag/vi brukar sitta o ligga på dom.

Anmäl
2019-08-06 08:59 #2 av: Uppkatten

#1 Jag har testat både örngott och handdukar över kyldynorna, men inte en katt vill använda dem Glad. Jodå, någon har väl råkat lägga sig där någon enstaka gång, men jag undrar om det är lukten som får katten att undvika dem...? Jag har 4 kyldynor och samtliga luktar ganska rejält "plastigt". Skulle kunna vara en besvärande lukt för kattens känsliga nos funderar jag. 

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Anmäl
2019-08-06 12:13 #3 av: S.L

2 så kan det vara. Ena dynan spillde jag kaffe på den doppa jag i ljummet vatten med diskmedel i. Den luktar mindre plast nu efter sitt bad. Kanske du kan testa :)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.