Annons:
Etiketttips-råd
Läst 1020 ggr
Uppkatten
7/25/19, 12:53 PM

Katter och värme

Katter är små värmeälskande djur, men även för katter kan det ibland bli för mycket värme… 

Här är en artikel om värmeslag hos katter. 

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/930220-sa-vet-du-om-din-katt-har-fatt-varmeslag

Hur gör du för att skydda din katt nu när "extremvärmen" återigen har dragit in över landet…?

Själv har jag inhandlat kyldynor, som katterna inte alls vill använda…

Jag drar också ner persienner och mörkläggningsgardiner varje morgon och vädrar nätterna igenom (då kan katterna också vara ute på den in-nätade balkongen).

Som "nödplan" tänker jag att man stoppar in katterna i varsin transportbur och bär ner dem i källaren på flerfamiljshuset där vi bor. Det är alltid betydligt svalare där än uppe i lägenheterna. 

Man får förvisso inte ha katt i bur annat än i samband med t ex resa, men börjar katterna visa tecken på överhettning så är det nog en bra strategi att bära ner dem till källar-kylan, i kombination med ett telefonsamtal till veterinären….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
S.L
8/5/19, 11:27 PM
#1

Här sover 1 på kyldyna ac på inne och guppande isbitar i vattenskålarna. Nerdraget med mörkläggningrullgardiner fult men gör det svalare. Ger mer vatten i blötmaten. Sen har vi testat isglass till katterna med lite kattmat godis samt kokt kycklig (olika varianter) den som gick hem var kycklingen även hundarna gilla det. Jag tar även ut vatten till igelkottar och andra små djur (andras katter som är ute) samt blötmat till kottarna med lite vatten i. Tips för kyldyna är lägg mindre handuk på eller filt/örngott den kyler genom. Annars är dom sköna att andvända själv 😊 jag/vi brukar sitta o ligga på dom.

Uppkatten
8/6/19, 8:59 AM
#2

#1 Jag har testat både örngott och handdukar över kyldynorna, men inte en katt vill använda dem 🙂. Jodå, någon har väl råkat lägga sig där någon enstaka gång, men jag undrar om det är lukten som får katten att undvika dem…? Jag har 4 kyldynor och samtliga luktar ganska rejält "plastigt". Skulle kunna vara en besvärande lukt för kattens känsliga nos funderar jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

S.L
8/6/19, 12:13 PM
#3

2 så kan det vara. Ena dynan spillde jag kaffe på den doppa jag i ljummet vatten med diskmedel i. Den luktar mindre plast nu efter sitt bad. Kanske du kan testa :)

Uppkatten
6/24/20, 11:28 AM
#4

Puttar upp, nu när en värmebölja åter drar in över landet. 

Viktigt att ha koll på sin katt, så det inte blir för mycket sol och värme, och för litet vätskeintag. 

Tänk på att varje katt HAR RÄTT till skydd mot värme och direktsol…

Skulle själv plocka fram katternas kyldynor igår, men insåg att det visst var kort hållbarhet på sådana… Två hade "torkat" över vintern och var stenhårda, en plockade jag fram ur originalkartongen (där den vinterförvarats), men den var "svart-fuktig" och hade börjat läcka över vintern (!). Så: nu har jag en kyldyna kvar som verkar fungera, och eftersom katterna inte verkar vilja använda den i år heller så blir det kanske matten som får använda den för lite extra svalka och återhämtning…. 😉

Så nu sitter vi återigen här bakom nedfällda persienner och neddragna mörkläggningsgardiner och upplever den svenska sommaren… Tur att det finns svala nätter då katterna kan njuta av tillvaron på den in-nätade balkongen! 🙂

Precis som varje år har jag också min "nödplan": att lyfta ner katterna i transportburar till källaren om någon av katterna skulle börja verka värmepåverkad. Hittills har det aldrig hänt under alla år, men det känns ändå bra att ha en plan! 👍

Ställ gärna ut vatten på gården även till andra törstiga djur nu när det är torrt och varmt!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
6/26/20, 4:30 PM
#5

Självklart ställer jag ut en burk med vatten till förbipasserande törstiga katter och andra djur! 😍

Upp till toppen
Annons: