Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 779 ggr
Uppkatten
2019-07-24 09:25

Valt att överge sin katt

På kort tid har jag nu blivit varse två fall där kattägare tycks ha övergett sin katt (trots att detta är olagligt). 

Det har i båda fallen rört sig om katter som sprungit bort, och där man gjort halvhjärtade försök - under en kortare tid - att finna sin katt, men sedan snabbt påbörjat processen att "skaffa ny katt". 

Självklart borde man istället- aktivt och enträget - fortsätta söka efter den försvunna katten. Den ena kattägaren har inte ens annonserat efter sin bortsprungna katt. 

I ett av fallen ersatte man snabbt sin försvunna skyggis med två kattungar. I det andra fallet pågår fortfarande processen med att skaffa ny katt.

Har även läst inlägg på FB där kattägare är på väg hem från sommarstugan, sedan katten försvann för mindre än 2 v sedan, och där man vill diskutera hur sannolikt det är att den äldre, lite sjukliga katten ännu är i livet. D v s "kan jag åka hem med gott samvete eller finns det en möjlighet att katten dyker upp och letar efter oss".

Jag begriper inte hur folk tänker. Tar man på sig ansvaret för en katt så letar man efter katten i månader och år (om så behövs) ifall katten försvinner. Man kan inte lämna ett djur åt sitt öde. Förstår absolut att det känns som att "leta efter nålen i höstacken", men man måste ändå ta till de metoder som finns. Och inte ge upp.

Och hur blir det om den försvunna katten hittas en dag, och familjen då har en ny katt därhemma? Det blir kanske inte bra alls. Långt ifrån alla katter uppskattar att få "en ny kompis" där hemma på reviret. Hur prioriterar kattägaren då mellan sina katter…? 

Jag tror att ett problem kan vara att skygga/f d hemlösa katter ibland hamnar hos kattägare som inte har förstått vad det kan innebära att ha en sådan katt. Och att inte alla tycker att deras katt har "något större värde". Kanske är det här ett uttryck för en "slit och släng-mentalitet"….? Tappar man bort något så köper man nytt…

Hur tänker du kring kattägare som överger sina katter på det här sättet?

Ser man annorlunda på det när det är "katten som har övergett sin familj"…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Mitchika
2019-07-24 10:15
#1

En gammal historia jag hör massor än idag är att katter är illojala och att dom gärna överger sin familj om dom hittar en annan familj som katten tycker är bättre. Så om en katt är borta mer och mer och sen försvinner betyder det att den har hittat en bättre familj och lämnat en, vilket innebär att det bara är att acceptera läget och skaffa en ny katt om man fortfarande vill ha katt. 😕

Jag vet inte om den historien lever kvar för att det är en bekväm ursäkt för att inte leta efter katten. Den är dessutom snäll mot samvetet, eftersom man då "vet" att katten är hos sina nya, bättre familj och har det bra. Katten valde bort dig, då kan du med gott samvete skaffa nya katter. 

Självklart stämmer det att katter kan hitta nya familjer, men det verkar inte lika vanligt som att katten kommit vilse, blivit instängd, dött i en olycka eller blivit omhändertagen av vänliga själar som kontaktat katthem och lagt ut efterlysningar om den. 

Det hände dock en familj på en gata där mina föräldrar bor. Deras katt "flyttade" till en annan familj på samma gata och ville till sist knappt komma hem igen. Det slutade med att båda familjerna hade delad vårdnad om katten, så den fick det bästa av båda världarna så länge den levde. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Upp till toppen
Annons: