Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 659 ggr
Uppkatten
2019-06-27 20:04

Fortsatta problem med musgift

Det "nya" musgiftet fortsätter att ställa till det för katter och kattägare… https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/nytt-musgift-drabbar-katter-hart

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
JMW
2019-06-27 21:14
#1

Det är ju för jäkligt att folk inte kan hantera det på rätt sätt. Vi fick för ett antal år sedan detta gift av Anticimex. Han lade ut betesstationer på vår vind. Då jag frågade om jag kunde få lite extra så var det tvärnobben. 

Det är väldigt effektivt på möss. De hinner inte långt från stationen innan de dör så jag förstår att det är illa för katter.

Uppkatten
2019-06-30 09:34
#2

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Forest]
2019-07-04 18:08
#3

Jag har alltid sagt att det är bättre med fällor än gift. Detta kan inte bara gälla katter hur är det med dom vilda djuren som tar dessa förgiftade mössen 😞 När vi bodde på gård så var det fällor men även två stallkatter vi fick sen dit en ugre vildkatt han höll det skapligt bra där vi hade storbalarna. Han fick eget hus och fick mat o vatten som dom andra. Men tänk om fler såg nyttan med katter och fällor för att sluta lägga ut gift 😔

JMW
2019-07-04 18:43
#4

#3 Jag skulle knappast kunna ha katter på vinden. 😂

[Forest]
2019-07-05 10:32
#5

4 Nä men fällor kanske du kan?

JMW
2019-07-05 11:47
#6

Det är enklare med giftet. Jag vägrar plocka möss ur fällor. Inget djur kan komma in på vinden så det utgör ingen fara för katter och annat.

Annons:
[Forest]
2019-07-05 23:01
#7

6. Jag tror inte dom dör på några sekunder o möss flyger inte upp till en vind som fladdermöss. Jag tänker på lukten som blir när dom ligger o jäser inne i en vägg 😬 ännu värre dom tar sig ut o någon djur äter. Men jag ska inte säga mer självklart ditt val. (Jag kastar själv fällor då jag med har svårt att tömning på fällan.) Nu bor man i lägenhet så har inte det bekymmret finns även fällor i el vet jag rätt dyra men hört bra om dom.

JMW
2019-07-06 08:45
#8

#7 Jo de dör ganska ögonblickligen. Vi har inte haft problem med möss som ligger i väggarna och dör sedan vi fick det nya giftet. Alla som plockas ligger runt stationen och till och med inne i stationen. Har inte hunnit ut…

[Forest]
2019-07-06 19:51
#9

8 jaså så pass då förstår man varför det blir så farligt om andra djur äter dom 😐

Upp till toppen
Annons: