Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1974 ggr
Uppkatten
6/1/19, 6:47 PM

Misärhem - katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är tyvärr inte helt ovanligt att katter lever i s k misärhem. Vanligtvis finns även människor som far illa innanför samma väggar. I den här tråden tänkte jag att vi kan länka till artiklar om misärhem, kattägare som får djurförbud o s v. Inte för att "hänga ut" människor eller för att "tala om för någon hur dålig den personen är som kattägare", utan för att uppmärksamma läsare här på HiF på problemet. 

Katter i misärhem far vanligtvis illa därför att människor håller dem på ett (ofta) okontrollerat sätt - i och kring sin bostad - utan att ha förmågan att ta hand om katterna på ett bra sätt. Jag har själv stött på bl a ett misärhem med upp emot 150 katter i… Vilket resulterade i bl a snuva, undervikt, missbildningar mm hos katterna, och naturligtvis mycket dåliga hygieniska förhållanden.

Självklart ska varken människor eller djur behöva leva i misär.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Uppkatten
6/1/19, 6:47 PM
#1

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
6/25/19, 10:08 PM
#2

Brister i djurhållningen.

Katterna riskerar nu att avlivas. Vore bättre att se till att katterna fick det bra i nya hem istället….

https://www.skd.se/2019/06/25/djuragare-hade-25-katter/

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
6/25/19, 10:34 PM
#3

#2 Så sorgligt! När ska folk fatta att de måste kastrera sina huskatter, och ta ordentligt hand om dem?

Och om Länsstyrelsen i Skåne tog sitt djurskyddsansvar på allvar skulle de stötta de seriösa katthem som finns, och de skulle stötta Kastreringsbussen, som kämpar så gott de kan för att få ner antalet hemlösa katter i Skåne:

"Vi har valt att just nu prioritera de hemlösa katter som lever runt om i Skåne. I samarbete med katthemmen och engagerade privatpersoner hoppas vi kunna göra en insats och göra skillnad för utsatta katter."

Klicka på fliken Stöd oss och se vad man kan göra för att hjälpa till. ☝️

Uppkatten
6/30/19, 4:55 PM
#4

Länsstyrelsen fick köpa in gasmasker för att kunna vistas i misärhemmet. De 14 vuxna katterna och 4 kattungarna som bodde där avlivades.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/koper-in-gasmasker-efter-kattbajslarm

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
7/31/19, 9:38 PM
#5

Kvinnan hade fått tillstånd för kattuppfödning, men upprepade anmälningar och inspektioner visade att katterna inte sköttes ordentligt. Kvinnan  får nu böter och tillståndet för kattavel dras in.

https://www.expressen.se/kvallsposten/kvinna-forbjuds-avla-katter-holl-djuren-instangda-i-boxar/

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
10/8/19, 7:39 PM
#6

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[[eskils_]]
11/14/19, 12:18 PM
#7

"Han var förbjuden att ha djur men ändå tvingades länsstyrelsen i Gävleborg att omhänderta totalt 24 katter på två olika adresser i Nordanstig. Nu åtalas mannen för djurplågeri. (…)

I stämningsansökan står det att mannen utsatt flera katter för lidande och en katt för påtagligt lidande . Bland annat ska katterna inte haft tillräcklig med mat och vatten och inte heller fått nödvändig veterinärvård."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/24-vanvardade-katter-man-i-nordanstig-atalas-for-djurplageri

Magi-cat
11/17/19, 7:37 AM
#8

verkligen miserabelt 😢

Vad ska man göra åt missförhållanden eller helst förhindra att de uppstår? 

Jag tror det är bäst att satsa på förebyggande åtgärder och förtroende. Kastreringsbussen låter som en bra idé!

Ofta ligger ingen direkt illvilja bakom, utan, som det står i en av länkarna, någon blir sjuk och tappar kontrollen över situationen. Därför tror jag inte det alltid är det allra bästa för katterna med mer lagar och förbud. Men när det kommer en anmälan ska berörda myndigheter var snabb med att agera. Det ska inte ta åratal så misären blir ännu värre …

Mer stöttning åt bra katthem är förstås också önskvärt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
11/17/19, 10:14 AM
#9

#8 Att upptäcka tidigt tror jag är viktigt, d v s att anhöriga, grannar och andra larmar/rycker in "i tid" innan situationen har gått fullständigt överstyr.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
11/20/19, 10:19 PM
#10

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
11/20/19, 10:29 PM
#11

😓


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
11/21/19, 7:29 AM
#12

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
12/27/19, 6:05 PM
Annons:
Mandra
12/29/19, 6:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag har en katt som från början kommer ifrån ett sådant misärhem. Kom till mig via katthem. Hon hade blivit tvångsomhändertagen av polisen och ingen trodde hon skulle överleva - men det gjorde hon. Hon var undernärd och förmodligen också misshandlad. Hon är idag 11-12 år.
Men hon har en del men från sin uppväxt. Psykiskt har hon läkt. Men hon har än idag problem med mage och tarm.
Hon heter Dunis. :)

Uppkatten
1/5/20, 11:38 AM
#15

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
1/5/20, 11:38 AM
#16

😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[eskils_]]
1/5/20, 11:41 AM
#17

😢😡

Magi-cat
1/5/20, 4:04 PM
#18

I Nordanstig-fallet hade kvinnorna fått sju anmärkningar 2011 - 2018, t.o.m. "skarp kritik" från Länsstyrelsen.

Då kan man undra hur misären fått fortgå så här länge! Hoppas det blir en ordentlig utredning och att erfarenheter dras.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
2/12/20, 6:56 PM
#19

En man med djurförbud hade 20 katter i en husvagn… Två kattungar var medtagna och fick avlivas omgående. Mannen hade ytterligare en katt som han bodde med i en annan husvagn. Även den katten omhändertogs.

Ledsamt när det får gå så här långt…

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qJ7LG/tjugo-katter-bodde-i-urindoftande-husvagn

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2/13/20, 5:13 PM
#20

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Magi-cat
2/13/20, 5:15 PM
#21

😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
5/4/20, 4:16 PM
Uppkatten
5/12/20, 7:17 PM
#23

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
5/12/20, 7:38 PM
#24

Nej … 😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: