Annons:
Etikettkattens-status
Läst 1187 ggr
Uppkatten
5/28/19, 8:08 PM

Skadade katter utan känd ägare

Jag tycker det är skrämmande hur snart ett djursjukhus kan vilja avliva en skadad katt. Självklart ska man ha sin katt ID-märkt och ägarregistrerad så att katten slipper hamna i den situationen att den riskerar att avlivas akut p g a skador och okänd ägare. Men det vore rimligt om djursjukhusen också gav kattägaren och katten i alla fall några dagar på sig medan man sökte en lösning… Att man kontaktade katthem/kattorganisationer för att höra om någon av dessa kunde ta på sig kostnadsansvaret för katten tills en ev. ägare hittats o s v… 

Kanske kunde det också finnas speciella fonder för katter som hittas ute i dåligt skick/skadade… Hittas kattens ägare kan ägaren då få betala tillbaka till fonden i efterhand… 

Själv skulle jag gladeligen betala någon procent extra vid veterinärbesök om det innebar att hemlösa/skadade katter kunde få akutvård när de inkommer till veterinär utan att någon först har tagit på sig kostnadsansvaret. 

Bra gjort av det här paret som uppmärksammade katten och hjälpte den till ett fortsatt gott liv hemma hos sin husse.

https://www.expressen.se/kvallsposten/upptackte-pakord-katt-mitt-i-natten-raddades/

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Tarotstollan
5/28/19, 8:28 PM
#1

👍 Bra gjort av dem!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Rafflan
5/28/19, 9:04 PM
#2

Är katten frisk/oskadd ska den ha ett visst antal dagar på sig för ägaren att anmäla katten saknad. Är katten dock skadad kan man ju inte vänta i flera dagar då det är lidande för katten. Tex är katten påkörd och har inre skador eller en fraktur kan den ju inte vänta i tex 7 dagar medans man väntar på att ägaren ska sakna katten?
Polisen har även svårt att matcha ihop saknade djur med upphittade djur tyvärr.

Uppkatten
5/28/19, 9:15 PM
#3

#2 Det jag menar är att det ska vara möjligt att påbörja behandling av den här gruppen katter, medan man aktivt eftersöker kattens ägare eller katthjälpsorganisation/annan part som är beredd att ta på sig kostnadsansvaret för katten. 

Det finns t ex redan idag veterinärer som inte avlivar omedelbart, utan som ger dropp och smärtlindring medan man efterlyser ägaren. Det finns även veterinärer som tar kontakt med katthem och frågar om de kan tänka sig att ta på sig kostnadsansvaret för katten.

I artikeln erbjuder sig ett djursjukhus att kolla chip alt. avliva. Det är inte tillräckliga alternativ, anser jag.

Det vore önskvärt med lagstiftning om obligatorisk ID-märkning och ägarregistrering av katt. Då skulle färre katter och kattägare riskera att hamna i den här situationen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
5/28/19, 9:22 PM
#4

Vad bra gjort av de som tog in katten och körde den till sjukhus mitt i natten! En eloge! 🌺🐱❤️

Håller med om att det är skrämmande snabbt de beslutar om avlivning!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Rafflan
5/29/19, 11:31 AM
#5

#3 ja men om ett katthem går in och tar betalningen, och sedan hittar man ägaren och ägare kan inte betala tillbaka, då kan ägaren bara ta med sig katten hem, det finns inga regler/lagar som gör att katthemmen måste få tillbaka sina pengar.
Sedan sitter sällan katthemmen på dem pengar som behövs vid akuta/större operationer. Och som sagt har man sällan tid att göra insamlingar.

Jag vet också om veterinärer som ger smärtstillande, dropp, mm, men det ger katten bara 1-3 dagar kanske på sig att hitta sin ägare, längre än så kan dem inte vänta på operation om dem är allvarligt skadade.

Speciella fonder som gäller i hela Sverige vore ju en bra idé, så kan man kontakta dem direkt och dem kan nätverka med vilket katthem som även kan ta emot katten efter operationen, för det är ju också ett problem, att katthemmen har fullt.

Uppkatten
5/29/19, 3:56 PM
#6

#5 Jag vet flera katthjälpsorganisationer som går in sådana här ggr för att hjälpa katter. Exakt hur man gör om kattens ägare dyker upp vågar jag inte uttala mig om, eftersom jag i skrivande stund inte är tillräckligt insatt, men jag utgår ifrån att man gör ett avtal med veterinären om att katthemmet tar kostnadsansvaret OM inte ägaren hör av sig. 

Man gör ju också en hittegodsanmälan om upphittad katt och då skrivs katten så småningom över på katthemmet - efter en viss period. Den perioden kan variera mellan 10 dgr och 3 månader, eftersom olika katthjälpsorganisationer har olika avtal. Dyker ägaren upp efter att katten har skrivits över på katthemmet så har ägaren ingen rätt till katten längre.

När det gäller insamlingar så görs de ofta parallellt med att katten får vård. Jag har själv ansvarat för att samla in pengar i akuta situationer på katthem (katter som snabbt behövt hjälp), och min erfarenhet är att det brukar gå mycket bra att få in pengar för att hjälpa enskilda katter med akuta/stora hjälpbehov. 

1-3 dgr kan f ö vara ovärderliga för att hitta kattens ägare eller någon annan som kan ta på sig kostnadsansvaret för katten.

Ja, många katthem har fullt, men man ser ändå till att prioritera skadade/sjuka katter samt kattungar och deras mammor. Jag har aldrig varit med om att "mitt" katthem inte har kunnat trolla fram en plats/en akuthems plats när det gällt just kattungar och deras mammor, resp. sjuka/skadade katter. 

Däremot har man inte alltid kunnat ta emot/ta kostnadsansvaret för mkt allvarligt skadade katter med riktigt dålig prognos. Men katten i den här artikeln hade ju goda chanser till ett fortsatt gott liv. Djursjukhuset erbjöd avlivning utan att ö h t ha undersökt katten, vilket är anmärkningsvärt.

Så: det finns problem, precis som du är inne på - men det finns också möjligheter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Rafflan
5/29/19, 11:53 PM
#7

#6 I mitt område har katthemmen varken råd eller plats att ta emot katter, om kostnaden så är att åtgärda en enkel böld eller om det gäller att ta emot en avlivningshotad hemlös frisk katt som bara måste bort annars avlivas den av länsstyrelsen. Det finns varken plats eller pengar, jag bor i mellan Sverige.

Hade verkligen önskar ett samarbete emellan katthem och veterinärer för att hemlösa/omärkta katter ska slippa avlivas, men tyvärr verkar det inte funka häromkring. Vilket gör att jag tvivlar på din tanke.

Jag håller dock med, lag på märkning skulle lösa många problem, då skulle alla märkta katter kunna spåras till ägaren, och omärkta katter skulle antas "ägarlösa" och därför kunna lämnas direkt till katthem.

Uppkatten
5/30/19, 8:53 AM
#8

#7 Precis som du skriver så har katthem olika förutsättningar, och man har först och främst ansvar för de katter som man redan har tagit in i föreningen.

Sedan tror jag att det är nödvändigt med visioner, att bolla möjligheter, att höja kattens status, att ställa ökade krav på kattägare och på våra myndigheter o s v om vi ska komma framåt när det gäller problemet med hemlösa katter. Ju fler som diskuterar/ställer krav desto större är sannolikheten att våra tankar och synpunkter når fram till både kattägare och politiker, vilket behövs för att en förändring ska kunna ske.

Min förhoppning är att regeringens utredare kommer fram till att ett lagkrav på ID-märkning och ägarregistrering av katter behövs, och att det förslaget går igenom. 

Även om en förändring inte kommer att ske "över en natt" så är ID-märkningen en viktig del i att komma till rätta med problemet med hemlösa/vilsekomna katter.

ID-märkning o ägarregistrering är nog också - många gånger - en förutsättning för att kunna straffa den som väljer att dumpa eller överge sin katt (ja, det är faktiskt ett VAL man gör).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: