Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (5) Senaste inläggen

Ny kategori 000. Vanliga frågor - FAQ - ej för diskussion! 001. Kattambassadörer TNR/Skygga Katter 02. Hittekatter i Fokus 03. Hittekatter i media 04. Katthem, jour- & stödhem, föreningar 05. Kattens status 06. Kastrering, ID-märking, Vaccination 07. Djurskyddsfrågor 08. Bilder & Filmklipp 09. Goda ideér, råd och tips! 10. Huskatten 11. Kattsjukdomar & problem 12. Kattmats relaterat 13. Kattprat i allmänhet 14. Katter söker hem! / Katter sökes! 15. Bortsprungna/upphittade katter 16. Transporthjälp önskas/erbjudes 17. Solskens- och molnhistorier 18. Evenemang på Katthemmen/ Kampanjer 19. Insamlingar, Auktioner 20. Dagens Ros & Ris! 21. Till minnet av 22. OT Utanför ämnet 23. Utsatta djur av annat slag 24. Annonsdiskussioner 25. Information om Forumet & oss Medlemmar Ny kategori
06. Kastrering, ID-märking, Vaccination

P-pillerbrist för katter. Kastrera!

2019-05-23 07:27 #0 av: Uppkatten

P-piller för katter är slut på obestämd framtid i hela landet. Ett bra och superviktigt råd är att kastrera alla katter som inte ska användas i seriöst avelsarbete. Annars ökar risken att katten springer bort, och i slutänden riskerar vi att se en ökning av antalet hemlösa katter. 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/p-piller-for-katter-slut-i-hela-landet

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Anmäl
2019-05-23 07:50 #1 av: MonicaLagerquist

P piller har aldrig för mig varit ett alternativ, De katter som inte ska gå i planerad och registerad avel SKA kastreras.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2019-05-26 21:49 #2 av: eskils

Håller med #1. Kastrering av alla katter som inte används i seriös och kontrollerad avel borde vara obligatoriskt!

Anmäl
2019-05-27 01:01 #3 av: Rafflan

Förstår inte varför folk använder p-piller, okastrerade djurs ska ju hållas koll på så att man styr när och med vem dem paras, ska man inte avla är det bara att kastrera.
Gav min okastrerade honkatt p-piller då hon löpte om och om igen efter hon kom hem till mig, så gav p-piller för att få henne ur löp så jag kunde kastrera henne.

Anmäl
2019-05-28 15:03 #4 av: NatasjaHemby

#3 P-piller till avelsdjur är inte främst för att förhindra oönskad dräktighet (det ger de ingen säkerhet för ändå) utan för att slippa tomma löp som kan leda till livmoderinflammation. Det är alltså något man kan använda tillfälligt, t.ex. till en hona som är för ung för att paras eller som ska vila ett tag mellan kullar men där man inte vill använda något så pass långtidsverkande som suprelorinchip. Djur som inte ska paras bör naturligtvis kastreras.

SE*Simbelmynes

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.