Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 667 ggr
Uppkatten
2019-05-23 07:27

P-pillerbrist för katter. Kastrera!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

P-piller för katter är slut på obestämd framtid i hela landet. Ett bra och superviktigt råd är att kastrera alla katter som inte ska användas i seriöst avelsarbete. Annars ökar risken att katten springer bort, och i slutänden riskerar vi att se en ökning av antalet hemlösa katter. 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/p-piller-for-katter-slut-i-hela-landet

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
MonicaLagerquist
2019-05-23 07:50
#1

P piller har aldrig för mig varit ett alternativ, De katter som inte ska gå i planerad och registerad avel SKA kastreras.

Stolt ägare till fem La permer

[[eskils_]]
2019-05-26 21:49
#2

Håller med #1. Kastrering av alla katter som inte används i seriös och kontrollerad avel borde vara obligatoriskt!

Rafflan
2019-05-27 01:01
#3

Förstår inte varför folk använder p-piller, okastrerade djurs ska ju hållas koll på så att man styr när och med vem dem paras, ska man inte avla är det bara att kastrera.
Gav min okastrerade honkatt p-piller då hon löpte om och om igen efter hon kom hem till mig, så gav p-piller för att få henne ur löp så jag kunde kastrera henne.

NatasjaHemby
2019-05-28 15:03
#4

#3 P-piller till avelsdjur är inte främst för att förhindra oönskad dräktighet (det ger de ingen säkerhet för ändå) utan för att slippa tomma löp som kan leda till livmoderinflammation. Det är alltså något man kan använda tillfälligt, t.ex. till en hona som är för ung för att paras eller som ska vila ett tag mellan kullar men där man inte vill använda något så pass långtidsverkande som suprelorinchip. Djur som inte ska paras bör naturligtvis kastreras.

SE*Simbelmynes

Upp till toppen
Annons: