Annons:
Etikettkattens-status
Läst 1165 ggr
Uppkatten
5/22/19, 4:06 PM

Sköt hund - trodde det var en katt

Jägaren sköt en hund av misstag - han trodde att han sköt en "vildkatt". Han döms  nu till dagsböter för djurplågeri - därför att det var en hund som blev skjuten. "Jägaren borde ha försäkrat sig om att det var en katt han sköt", anser domstolen. 

Det är skrämmande att jägare inte ser skillnad på katter och hundar på 20 meters håll, tycker jag. Och att de tycker sig ha rätt att skjuta, utan att ens ha koll på vad de skjuter på.

Det är också skrämmande att man ger katter och hundar så olika status. 

En jurist på Svenska jägareförbundet menar att en jakträttshavare har rätt att avliva en katt som kan antas vara övergiven eller förvildad. Men om jägare inte ens har koll på vilket djurslag som de är ute och "pangar på" (vilket händer regelbundet…), så kan jag lova att de inte har koll på t ex kattens skick, om katten är id-märkt, om katten har halsband på sig o s v…. 

Näe, vi måste få ett stopp på dessa skjutglada s k jägare som är ute och skjuter på allt som rör sig… Och katten måste bli fredad.

Observera att det inte finns någon lag om att ägda katter måste bära halsband. Många katter är idag ID-märkta med en örontatuering eller med ett ID-chip som tydligt visar att katten har en familj som värnar om sin katt. 

Det är helt orimligt att kattägares familjemedlemmar ska kunna skjutas av jägare som saknar både vett och kontroll över sitt vapen och över sina händer.   

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qWA1V/skjutande-jagare-misstog-hund-for-vildkatt

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Maria
5/22/19, 4:23 PM
#1

Kan bara hålla med dig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maleficum
5/22/19, 5:21 PM
#2

Sen kan man ju vända lite på det också att kattägare kanske inte ska låta sina katter springa ute vid för våg utan uppsikt (då blir det ju minimal risk att en katt blir skjuten).

Men såklart ska ju en jägare inte skjuta på allt som rör sig utan att ha koll på vad det faktiskt är dem skjuter på!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Uppkatten
5/22/19, 5:50 PM
#3

#2 Katter har i dagsläget rätt enl. lag att röra sig fritt ute.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
5/26/19, 4:38 PM
#4

Skrämmande! 😡

Har de inte bättre koll än så ska de inte ha rätt att skjuta alls, anser jag!

Näe, vi måste få ett stopp på dessa skjutglada s k jägare som är ute och skjuter på allt som rör sig… Och katten måste bli fredad.

Instämmer helt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[eskils_]]
5/28/19, 3:01 PM
#5

Det finns bara en vildkatt i Sverige och det är lodjur.

Alla katter är tamdjur och har, har haft, eller borde ha, ett hem hos människor.

Håller med #4!

Upp till toppen
Annons: