Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 670 ggr
j0000
2019-05-22 15:17

Skadad tass?

Hej!

Våran katt har under dagen fått som en blodblåsa ovanpå sin ena baktass.  Han är innekatt och vi har inga andra katter så han har inte blivit biten.

Först såg man bara att tassen var blodig men då jag kollade närmare och torkade bort blodet som var ivägen så såg man tydligt att det är en blåsa eller något liknande där.

Han är inte allmänpåverkad och verkar inte ha ont alls då han inte reagerar på det om man tar på tassen och han går som vanligt. Han har även busat och lekt under dagen.

Vad kan detta vara?

Annons:
Zadeira
2019-05-22 15:26
#1

Svårt att se på bilden, men kan det inte vara en fästing? Kanske svårt att få om det är innekatt, men inte omöjligt.

Uppkatten
2019-05-22 15:43
#2

Jag tänkte också på fästing när jag såg det…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

j0000
2019-05-22 22:10
#3

Jag pratade med en veterinär på videosamtal. Hon trodde inte det var en fästing eftersom han är innekatt och hon tyckte inte riktigt det såg ut som en sån heller. Verkar vara ganska lugnt eftersom han inte är allmänpåverkad alls. 🙂

Uppkatten
2019-05-22 22:25
#4

Fast fästingar kan dyka upp inomhus, även mitt i vintern, t ex komma med julgranen in. Och vi släpar ju in dem på våra kläder o s v. Så visst kan innekatter få fästingar. Men det är väl bara bra om det inte är en sådan 🙂.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: