Annons:
Etikettsajten
Läst 1140 ggr
annebeate
2019-05-19 11:06

Katt med förhöjda njurvärden

Har en 15-årig katthona med njurvärden strax under 200. Tappat i vikt. Äter en del njurfoder. Numera svårare att locka henne med mat men hon älskar kaffegrädde och crème fraiche. Är laktosfri grädde och crème fraiche att föredra? Är tacksam för tips på annan lämplig föda.

Annons:
OberonsMatte
2019-05-19 11:59
#1

Vad är referensvärdet för provsvaret? Den analysmetod som användes för min katt låg gränsen för normalvärde för Kreatinin vid 211.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2019-05-19 12:03
#2

Njurvärdet i sig låter inte jättehögt. Har själv en snart 9-årig tjej med njurvärde på 197 samt att man har konstaterat att ena njuren är knölig (via ultraljud). Hon läcker inte protein i urinen, har ingen matvägran/dålig aptit  och dricker inget extra (får i sig all sin vätska via blötmat). Pigg och glad och i gott hull. Ska fortsätta äta blötmat, enligt veterinären, åtminstone tills dess att vi ser tecken på försämring av njursjukdomen (hon befinner sig nu på stadie 2 enl. IRIS). Tecken på försämring kan vara t ex ökad törst, kissar mer, viktnedgång, sämre värden o s v. 

Jag har diskuterat en del med veterinärer och det verkar finnas 2 "läger". En del vill snabbt få över katten på njurfoder för att "rädda det som räddas kan" (av njurarna). Andra vill att katten ska få fortsätta äta blötmat (tills den blir sämre i sin njursjukdom) eftersom resten av kattens kropp mår bättre av blötmat än av njurfoder.

Jag har även tidigare haft katt med njursvikt.

Nu vet jag inte i vilket skick din katt är i i övrigt, och jag är inte heller insatt i just din katts njursjukdom. Men vad du kan göra är förstås att prova olika sorters njurfoder (olika märken, och olika smaker) om veterinären anser att katten behöver äta just njurfoder. Jag minns att det kunde vara svårt att få i min förra njursjuka katt tillräckligt med mat, och att det inte var mycket som lockade… Särskilt inte njurfodret.

Min dåvarande veterinär sa till slut att det var viktigare att katten åt än att den åt just njurfoder. Så det slutade med att katten fick äta vanlig blötmat, och då fick jag variera friskt för att hitta mat som katten ville äta. 

När det gäller grädde och creme fraiche så handlar det inte enbart om laktosfritt eller inte. Många katter är känsliga för laktos, men katter kan även vara känsliga för själva komjölksproteinet. Och då hjälper det ju inte att servera laktosfritt.

Kanske kan du diskutera med din veterinär och kolla om det är OK att servera vanlig blötmat istället? Det är trots allt en äldre katt, och kanske är det viktigare att hon "äter och mår bra i stunden" än att man förlänger livet maximalt…? 

Det händer också att man ger vanlig blötmat men tillsätter fosfatbindare, men det är också sådant som du måste diskutera med veterinär.

Hoppas att du kan hitta något som hon tycker om och som hon kan äta .❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2019-05-19 12:09
#3

#1 Katter kan ha njursjukdom även om värdena befinner sig inom övre delen av normalintervallet. Min katt ligger t ex i övre spannet av det s k normalintervallet. Hos henne kunde man bekräfta sjukdomen via ultraljud, vid vilket man såg att ena njuren var ngt knölig. Hon bedöms idag (ingen försämring vad vi vet) ligga på stadie 2 på IRIS, och veterinärerna brukar prata om det som "begynnande njursvikt".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2019-05-19 12:10
#4

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
2019-05-19 12:52
#5

Tack för svaren! Hon ska genomgå ultraljud i veckan. Har för mig att värdet ska ligga runt högst 150. Ska be att få lite aptitretande medel också typ Mirtazapin. Någon veterinär på nätet rekommenderade också Renalzin (aldrig hört talas om tidigare) för att underlätta njurarnas arbete.Jsg kan kanske fortsätta ge henne vanlig kaffegrädde och crème fraiche som hon älskar. Just nu känns det som det viktigaste är att hon äter och inte fortsätter att tappa i vikt. Försökte precis med äggula som rekommenderats på nätet men det ignorerade hon. Även köpt Renal blötmat i olika sorter. Slickade fatet första dagen men därefter minimalt intresse från hennes sida.MJAU blötmat lär också vara bra. Någon med njursjuk katt som har erfarenhet av MJAU?

Uppkatten
2019-05-19 13:18
#6

Min katt som då har s k begynnande njursvikt (stage 2 IRIS) får i första hand Shebas blötmat, eller Mjau. 

Renalzin är en fosfatbindrare, och ska inte användas annat än i samråd med veterinär. Jag använde det till min förra njursjuka katt, och det var inget som var svårt att få i katten. Huruvida det hjälpte katten har jag ingen uppfattning om.

När det gäller Mirtazapin (och andra läkemedel) så måste du kolla med veterinären om det är lämpligt att ge. Det ökar visserligen aptiten, men läser man i FASS så står det att särskild försiktighet ska iakttas vid t ex njursjukdom. Många läkemedel påverkar ju dessvärre både njurar och lever negativt.

Vill du absolut ge mjölkprodukter så skulle jag rekommendera laktosfritt, och sedan ha koll så att hon inte blir dålig i magen.

Katter med njursvikt mår ofta lite illa, vilket gör det svårare för dem att äta. Ibland kan man få medicin mot illamående.

Både Royal Canin, Hills och Specific har njurfoder för katt. Bäst är det förstås med blöt-njurfoder eftersom njursjuka katter behöver få i sig mycket vatten! Man får aldrig t ex försöka hindra en njursjuk katt från att dricka eftersom de behöver allt det vatten som de dricker.

Men det viktigaste här verkar vara att fortsätta utredningen och att diskutera med veterinären kring kattens mat och ätande. Det viktigaste är att hon verkligen får i sig mat!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
annebeate
2019-05-19 15:27
#7

Jag tar till mig angående ditt viktiga påpekande angående Mirtazapin Uppkatten och hör med veterinären om det finns något lämpligare läkemedel. Just illamående ska jag också ta upp med veterinären. Så tacksam för alla tips och råd här på forumet.

Upp till toppen
Annons: