Annons:
Etikettmedia
Läst 992 ggr
Uppkatten
2019-04-14 22:52

Reportage från Kattstallet

Ett reportage från Kattstallet på Rapport nu i kväll 

https://www.svtplay.se/video/21531474/rapport/rapport-14-apr-19-30-4?start=auto  (se ca 21 min in i programmet).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Tarotstollan
2019-04-14 23:25
#1

Såg det, synd att det inte var längre bara!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
2019-04-15 09:26
#2

#1 Ja, tänk vad bra det skulle vara med en dokumentärserie från landets No Kill-katthem. Om man - på bästa sändningstid - kunde visa hur hemlösa katter har det i vårt land, hur det kan se ut i misärhem (utan att hänga ut kattägaren!!!) o s v. Hur "räddningen" av katterna går till. Hur katterna mår när de kommer in till katthemmet. Hur man jobbar med katterna. Om adoptionen, och om hur katterna har det i sitt nya hem. Samt en massa fakta om katter, hemlösa katters situation, vikten av ID-märkning, ägarregistrering, kastrering, vaccination och försäkring o s v. Det skulle verkligen kunna få en och annan att "vakna upp" tror jag…. 

Vi vet ju också att trots att katten är vårt lands vanligaste sällskapsdjur (med ca 1,2 miljoner katter om jag minns rätt), så är kunskapsnivån bland kattägare generellt låg (t ex om kattens naturliga beteenden). 

Otillräcklig kunskapsnivå hos kattägare resulterar ofta i att kattägaren upplever s k "problembeteenden" hos katten (i en svensk studie upplevde hela 43% av kattägarna ett eller flera beteendeproblem hos sin katt!!!), vilket i förlängningen kan leda till att katter bestraffas/omplaceras/lämnas till katthem eller överges.

Vill vi få ner antalet hemlösa katter så måste vi bl a få upp kunskapsnivån hos kattägarna.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tarotstollan
2019-04-16 01:44
#3

För några år sedan gick det ju tv-program om omhändertagna djur, kommer inte ihåg vad det hette. Det var ibland fruktansvärt att se vilken misär det var på vissa ställen med de djur de omhändertog.

Tyvärr är det väl så att de som behövde se programmen har inget intresse för det, utan det är vi inbitna djurälskare som sitter och ser på dessa program.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
2019-04-16 09:58
#4

Det gick väl något program om Lili och Susie och Djurens ö för många år sedan, men då var det väl vilda djur främst som man räddade vill jag minnas. Och sedan, några år senare, så var det någon glorifierad programserie om den ökända djurambulansen från Skåne…. (men absolut att man kunde se fruktansvärda miljöer/misär och både människor och djur som for illa).

Vad jag efterlyser är emellertid en seriös dokumentärserie från svenska No Kill-katthem, där man jobbar för katterna (utan fokus på ekonomisk vinning och utan onödig avlivning!). Där man både speglar verkligheten men också lär ut.

Förmodligen är det som du säger, att det främst är folk som redan är intresserade som skulle titta, men även många som redan idag kallar sig djurvän/kattälskare o s v skulle säkert kunna ha mycket att lära från en sådan programserie.

I Sverige finns ca 1,2 miljoner ägda katter, och det är ett rejält stort problem att många kattägare har så dålig kunskap om katter och kattens naturliga beteende. I en svensk studie framkom t ex att 43% av kattägarna upplevde att katten hade beteendeproblem (t ex att de felkissade). 

Beteendeproblem är i sin tur ofta ett resultat av okunskap hos kattägaren. 

På FB kan man läsa inlägg om hur kattägare försöker "uppfostra" sina katter, och de berättar närmast stolta över hur de sprejar vatten på sin katt, eller till och med ryter åt katten och slår/daskar till den (inget av det här är förstås ett godtagbart sätt att hantera katter!!!). De låter närmast stolta över att "vara den som bestämmer där hemma" (som de uttrycker det). De här kattägarna har definitivt mycket kvar att lära!

Katter med beteendeproblem (läs: problem med sin familj) riskerar i högre grad än andra katter att avlivas, omplaceras, lämnas till katthem, dumpas o s v. Trots att det finns mycket man kan göra för att avhjälpa problemet.

D v s även den vanliga "djurvännen/kattägaren" kan ha mycket att lära av en serie från seriösa svenska No Kill-katthem, där man speglar katthemmets vardag, men även lär ut om katten, katters beteende och behov o s v.

Har man spännande trailers och bra sändningstid så tror jag nog att man därtill skulle kunna locka till sig även andra/"nya" tittare.  Mycket handlar ju om hur man "säljer" ett TV-program.

Och ju fler som lär sig - desto bättre. Det är en lång "resa" som kräver många ringar på vattnet…. 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2019-04-16 14:40
#5

#1 Såg också inslaget i Rapport och tyckte det var bra, men kort!

#4 "en seriös dokumentärserie från svenska No Kill-katthem, där man jobbar för katterna" Ja, det vore ju toppen om det kunde ordnas!! Med TV:s genomslagskraft skulle då säkerligen tusentals katter bli bättre behandlade av sina ägare och tiotusentals katter slippa bli hemlösa eller kunna räddas från hemlöshet.

Minns TV4:s utmärkta serie "Hitta hem", från 2007. Där skildrades hur hemlösa/vanvårdade hundar och katter togs omhand av kunnigt folk. Den borde väl kunna sändas i repris, i sommar t ex? Såg vartenda avsnitt.

Här och här är artiklar om den.

Tarotstollan
2019-04-16 21:19
#6

#5. "Hitta hem", ja så hette de programmen jag menade. De var bra, för de visade ju hur det såg ut på en del samlarhem med skit långt upp i taken och avföring och urin på madrasser, bord och bänkar mm. 🤮

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Upp till toppen
Annons: