Annons:
Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 988 ggr
Uppkatten
2019-04-12 16:55

Hur förhindra att katter stängs in av misstag?

I dag läser jag - återigen - på FB om hur en katt kommer hem efter att, förmodligen, ha varit instängd någonstans i flera veckor. Kattägaren får snabbt råd om att ta kontakt med veterinär för att vätska upp katten, för att få handledning om igång-matning av katten (så att det inte går för fort) o s v. 

Men vad jag tänker är att varje garage/uthus som standard "borde" vara utrustat med en lucka där djur kan ta sig ut men inte in. Eller varför inte lampor som tänds vid rörelse - knutet till fastighetsägararens mobil (vilket kanske kan bli problematiskt om man t ex har möss ute i ladan…).

För det känns inte rimligt att en kattstackare ska kunna sitta instängd i veckor utan att någon upptäcker kattens situation. Katter är därtill känsliga för svält, och vätska är ju också nödvändigt… Traumat av att vara instängd är förstås också något som i högsta grad påverkar katten. Och även för kattägaren kan det vara ett lidande att inte veta var katten befinner sig.

Det hade varit bra om ID-chippet hade gått att spåra med någon slags GPS-funktion (och om ID-chippet då också hade varit obligatoriskt)…

Har ni andra tankar/tips kring hur man förhindrar att katter råkar illa ut på det här sättet? För dessvärre är det ju relativt vanligt att katter blir instängda av misstag.

Ett annat problem är ju att instängda katter ofta gömmer sig och inte "ropar på hjälp"…. (och att kattägare ofta inte känner till detta).

Att göra husägare mer medvetna om problemet kanske skulle göra viss nytta, så att folk kollar igenom sitt garage/uthus ordentligt innan de stänger och låser…? 

Hur tänker ni?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Magi-cat
2019-04-12 16:59
#1

Men vad jag tänker är att varje garage/uthus som standard "borde" vara utrustat med en lucka där djur kan ta sig ut men inte in. Eller varför inte lampor som tänds vid rörelse - knutet till fastighetsägararens mobil (vilket kanske kan bli problematiskt om man t ex har möss ute i ladan…).

Så bra det vore!

Jag känner en katt som var instängd, troligen, i ett par veckor. Han klarade sig bra, men vilken oro det var! Det finns massor med uthus och garage i grannskapet…

En sådan åtgärd som du föreslår vore verkligen bra!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Novachan
2019-04-12 17:27
#2

Det är nog svårt att göra luckor som bara kan göra att katten/djuret kan ta sig ut ur byggnad men inte in igen.

Har också tänkt att det vore bra med gps från chippet. Kanske det finns halsband med gps?

Är bra med att info sprids så att folk får en påminnelse om att kolla igenom byggnaden innan de lämnar dem för en längre tid för att undvika detta.

Vet ej hur dyrt det är men rörelsedetektor som skickar meddelande till mobil vid registrering av rörelse vore nog inte fel till en del byggnader. Blir ju också lite som ett tjuvalarm - vilket borde motivera folk ytterligare till att investera i, behöver ju inte nödvändigtvis vara film- eller foto-stystem eller alarmsignal som går igång..

Magi-cat
2019-04-20 10:36
#3

Med luckor enligt förslaget i #0 skulle man slippa förlita sig på allt annat som är mer känsligt. T.ex. kommer inte alla att skaffa gps-halsband och alla kan inte använda dem. Alla kommer inte att titta efter i sina förråd, ens om man sätter upp lappar eller ringer på. Eller så är katten vid det laget rädd och har gömt sig i ett hörn eller en låda och man inte hittar den ändå.

Med en lucka har alla en chans att komma ut själva, oberoende av hjälp! Det skulle verkligen kännas mycket bättre om det kunde bli allmänt…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kattöga
2019-04-21 15:33
#4

En av våra katter smet in i ett förråd hos en granne och blev instängd när grannen stängde dörren. Sen reste de bort över helgen! 

Jag letade och ropade under drygt ett dygn men varken hörde eller såg någonting. Dessutom var det oväder ute. Nästa morgon gick jag ut igen för att leta och ropa. Tack och lov tyckte katten denna gång att det var bäst att ropa tillbaka. Så han jamade /ylade högt när han hörde mig ropa , till min lättnad. Jag hade passerat detta förråd hur många gånger som helst under mitt letande utan att han svarat.
Som tur var hade grannen inte låst förrådet, så jag kunde öppna dörren och katten formligen flög ut! 

Grannen har egna katter och när vi berättade att vår katt smitit in i deras förråd så sågade de resolut ut en öppning i förrådet, utan lucka. Så nu kan katter och andra smådjur ta sig både in och ut ur förrådet.
Hurra och Tummen upp för denna granne!
Önskar att fler grannar kunde göra så…

En annan av våra katter letade jag efter i fyra dagar (och nätter). Tittade in i fönster, öppnade olåsta skjul, ropade, lockade med våtmat osv. 4:e dagen kom hon hem och var hungrig och törstig, men mådde annars bra. De första dagarna höll hon sig hemma. Hon hade med största sannolikhet varit inlåst någonstans också. 

När detta har hänt har jag lagt lappar i alla brevlådor, med bild på katten och bett grannarna att hålla ögonen öppna och kolla i sina hus och skjul. Men jag har också tyckt att det varit lika viktigt att informera dem om att katten kommit hem och tackat dem som kollat i sina förråd. 

Ja, tänk om alla förråd vore försedda med kattluckor!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Magi-cat
2019-04-21 20:24
#5

#4 Vilken toppengranne! Vilken lättnad när kisse svarade dig och kunde komma ut! 🥵🐱

Vi letade som tokar i två veckor efter vår bekant-kisse. Plötsligt en dag kom han hem, mager men välbehållen. Vi får nog aldrig reda på var han varit.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Spectabile
2019-04-22 17:01
#6

Vi har ett uthus och på baksidan har vi en liten öppning som är tillräckligt stor för att en katt ska kunna ta sig både ut och in. Anar att det varit mer än en katt som gått in/ut där. Nu har jag gått ett steg längre och lagt ut en dyna där som är placerad lite högre upp. Tänker att om det kommer någon katt som av någon anledning inte kommer in i sitt eget hem så kan katten söka skydd där mot väder o vind. Det lär mest bli grannkatter gissar jag och dom lär sig snabbt var dom kan gå in. Våra egna katter är innekatter för det är så vi vill ha det med tanke på trafiken, en 70-väg som ligger nära och det är många katter som blivit överkörda under åren

Annons:
Magi-cat
2019-04-22 17:08
#7

#6 Det var omtänksamt av dig! 🌺

Vi har en övergiven lagård som många katter sökt skydd i och de kommer lätt både in och ut.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ajax1
2019-05-01 11:34
#8

Min katt har en gps ( tractive2) fäst i sitt halsband. Bästa investeringen jag gjort! Gps'en är kopplad till mobilen. Jag full koll på hur Ajax rör sig. Så skönt att slippa all oro.

Upp till toppen
Annons: