Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1320 ggr
Uppkatten
2019-03-07 11:45

Veterinärvård - dyrt för katthemmen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Under senare år har veterinärvårdskostnaderna blivit ett allt större problem för katthemmen, i takt med att veterinärvården blivit allt dyrare. Visst händer det att katter som kommer in till katthemmet "bara" behöver kastreras, vaccineras, avmaskas, ID-märkas och registreras. Men många katter har mer omfattande problem med t ex dåliga tänder, (ögon-)skador, problem med öronen, olika infektioner o s v. Veterinärvårdskostnaderna för en enda katt kan uppgå till 10 000-tals kronor. Samtidigt adopteras katterna ut (kastrerade, vaccinerade, id-märkta o s v) för bara kanske 1500-2000:-. Det innebär att katthemmen normalt sett går ordentligt back på "genomsnittskatten". 

Många katthem tar idag Facebook till hjälp för att ha råd att hjälpa de katter som kommer in till katthemmet och som är i dåligt skick, se t ex https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/de-lagger-ut-sina-veterinarrakningar-pa-facebook

Det är ledsamt att veterinärvård ska vara så dyrt när det gäller hemlösa och upphittade katter, tänker jag, där det inte finns någon försäkring som täcker en del av kostnaderna. 

Det borde finnas en särskild prislista för vård av katthemmens katter, eller att katthemmen skulle kunna få någon slags gruppförsäkring för sina katter (fram tills dess att katterna kan få individuella försäkringar). 

De flesta katthem drivs helt ideellt och har ett tungt lass att dra för att få fram pengar till t ex mat, kattsand, veterinärvård samt övriga kostnader för drift av katthemmet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Uppkatten
2019-03-07 11:48
#1

Dessvärre verkar länken krångla. ska se om jag kan få ordning på den…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
2019-03-07 11:52
#2

#0

Det borde finnas en särskild prislista för vård för katthemmens katter, eller att katthemmen skulle kunna få någon slags gruppförsäkring för sina katter (fram tills dess att katterna kan få individuella försäkringar). 

Håller helt med dig om det. Det borde finnas något annat sätt än att ta ut skyhöga priser för vård av dessa stackars katter.

Det blir så där, när riskkapitalbolagen tar över djursjukvården.

https://www.etc.se/inrikes/djursjukvarden-en-miljardverksamhet


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
2019-03-07 11:57
#3

Här finns en annan länk eftersom den första jag skrev inte verkar fungera just nu. https://www.svtplay.se/video/21374018/lokala-nyheter-smaland/svt-nyheter-smaland-7-mar-09-05-1?start=auto (man får backa lite på tidsaxeln).

Uppdatering: nu verkar även första länken fungera! 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kalindas
2019-03-07 12:11
#4

Funderat på om det inte skulle kunna gå att grupp/flockförsäkra katthemmen?

/Elisa

Vixxen
2019-03-07 12:12
#5

#2 Låst artikel, tyvärr.

LBB
2019-03-07 15:19
#6

#2  hur har du tänkt dig att det ska fungera? som bilhandlarnas gröna plåtar, vilket ger dem möjlighet att köra avställda bilar både skattat o försäkrat?  Det försäkringsbolag som tillhandahåller en sådan grupplivförsäkring skulle då naturligtvis ta betalt för denna och jag tror inte det skulle handla om småslantar, snarare 100 000 tals kr per år. Och det oavsett om det vore statlig veterinärvård eller privat sådan.

Annons:
Uppkatten
2019-03-07 23:15
#7

#6 Knappast något som vi privatpersoner kan skissa på hur det skulle kunna se ut, utan det får bli vår utmaning till försäkringsbolagen att se över om de kan hjälpa de oförsäkrade katthemskatterna på något sätt och vilken kostnaden skulle bli för det. 🙂 

Redan i dag lägger många katthem 100 000 tals kronor på veterinärvård varje år.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kalindas
2019-03-08 08:31
#8

#6
Det är knappast en Grupplivsförsäkring det hade gällt, då jag knappast tror att något katthem är intresserade av att veterinärförsäkra sina katter.
Skulle däremot tro att det skulle kunna fungera med en Flockförsäkring om en privatperson väljer att stå som ägare på katterna. Bästa hade ju varit om Föreningen fick ha en sådan och jag tror mig hört att det finns föreningar som har en sådan. Så tror att hittar man rätt person på rätt försäkringsbolag, så kan man nog få till en Flockförsäkring. Tror inte den kommer kosta några 1000 tusen per år…

/Elisa

LBB
2019-03-08 20:09
#9

#8  Vad kostar en försäkring för en vanlig huskatt?  Den ska då jämföras med den högriskförsäkring som skulle krävas för hittekatter som kommer in från ofta hårda förhållanden med skador o sjukdomar.   Skulle tippa att en 3, 4 ggr den vanliga huskattens försäkring skulle gälla.  Vore jag försäkringsbolag skulle jag inte teckna försäkring utan veterinärutlåtande före….

Uppkatten
2019-03-08 21:29
#10

#9 Hittekatter får samma typ av försäkring som alla andra katter när det gäller veterinärvård, såvitt jag vet.  Skador/sjukdomar som finns redan när försäkringen tecknas täcks normalt inte av försäkringen.

På "mitt" katthem är alla katter försäkrade när de adopteras ut. 

Problemet är att det kommer in många oförsäkrade katter till katthemmen vilket innebär höga kostnader för veterinärvård för katthemmen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

LBB
2019-03-09 08:58
#11

#10  vad jag talade om var en slags grupp-försäkring som ett katt hem skulle kunna teckna så att man inte skulle behöva stå själva för akut sjukvård för katter som lämnas in.  Denna grupp av katter är ur försäkringsbolagens synvinkel att betrakta som högrisk. Och en försäkring för den gruppen skulle bli flera ggr dyrare än den en privatperson tecknar för sin hemmakatt.

Uppkatten
2019-03-09 11:37
#12

Om det blir dyrare eller inte är väl upp till försäkringsbolaget. Det vore en fin gest att använda en del av sin vinst till att sponsra de mest utsatta djuren i samhället… Goodwill-poäng är inte direkt fel för ett företag…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

LBB
2019-03-11 08:06
#13

#12  Att det blir dyrare inser var o en som jobbar med djur. Tamdjur som lever under "vilda" förhållanden far nästan alltid illa. Drar på sig skador, parasiter o sjukdomar. I det tillståndet kommer de till uppsamlingsplatsen.  Och att bibehålla eller höja premierna för alla djurägare, bara för att stödja en grupp förvildade katter…då skulle nog många byta bolag. Goodwill för ett försäkringsbolag är att den gemensamt samlade pengen ska gå till dem som samlar in pengen. Så att dels servicen, i form av försäkringsskydd är så bra som möjligt och dels att kostnaden för detta hålls så låg som möjligt.

Annons:
Uppkatten
2019-03-11 08:42
#14

#13 Jag håller inte med dig. Jag vet att väldigt många tycker att det är bedrövligt med höga kostnader för försäkring och höga veterinärkostnader, och har hört många säga att "det vore väl ändå OK" om det innebar att t ex de hemlösa katterna kunde få vård till en lägre kostnad. Tror därtill inte att "de insamlade pengarna" idag går till de som samlar in pengarna annat än till en del, det är nog en rätt betydande vinstmarginal, skulle jag tro, där det skulle vara en fin gest om försäkringsbolag t ex kunde underlätta för de hemlösa katterna och katthemmen, alternativt t ex sponsra kastreringskampanjer för att på så sätt "stänga av kranen" och minska antalet hemlösa katter. 

Man räknar med att det finns ca 100 000 - 200 000 hemlösa katter i Sverige idag vilket innebär att det är ett av landets största djurskyddsproblem. Det är ägda katter som dumpats eller som kommit vilse, och deras avkommor. 

Det är dags att vi alla börjar hjälpa till för att få stopp på detta djurskyddsproblem. Vad som behöver göras är förebyggande åtgärder som t ex kastrering, ID-märkning och ägarregistrering, men också hjälp till de katter som redan lever ute i hemlöshet. 

Det är orimligt att idella grupper av kattälskande människor med mycket små privata medel ska rodda det här närmast gigantiska djurskyddsproblemet (som iscensatts av oss människor när vi inte fullt ut har tagit ansvar för våra katter och t ex kastrerat dem….), här måste vi alla (inkl. "samhället", försäkringsbolag, veterinärer mfl) göra en insats. Alla bäckar små. 

Min gissning är att vi t ex skulle kunna se en ordentlig minskning av antalet hemlösa katter om folk under - låt säga en 3-5 års period - kunde få sina katter kastrerade till en närmast "symbolisk summa". 

En minskning av antalet hemlösa katter skulle spara mycket lidande, då hemlösa katter vanligtvis går under i förtid. De svälter ihjäl, fryser ihjäl eller går under av skador och sjukdomar.

Det är dags att "samhället" slutar "titta på" och att vi alla ser till att istället vrida av kranen och gör något! Hur länge ska det här djurskyddsproblemet få pågå? Där det hela tiden fylls på med nya kattindivider som far illa…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

LBB
2019-03-11 09:13
#15

#14 javisst vore det OK, men vem ska betala?   Ska Fia få en högre premie för sin katt? eller Kalle för sin hund?

Att "dumpade" eller självmant avvikande katter utgör ett av de största problemen vad det gäller Djurskydd o djurhälsa i Sveriges kommuner, ja där håller jag med dig.

Att skänka bort kastreringar , ja där tror jag att endast de ansvarsfulla använder den möjligheten, dvs de som redan idag kastrerar sina katter.

Att fånga in vildkatter för att kastrera dem och sedan släppa ut dem igen är egentligen en rätt meningslös verksamhet.

Det bästa , i mina ögon , vore att flytta upp kattens status till samma status som hunden har.  Vilket bla innebär att kattägare skulle få samma ansvar som hundägare och katterna skulle få samma juridiska skydd, som hunden har.

Uppkatten
2019-03-11 09:30
#16

Jag menar att de som idag gör en vinst bör vara med och betala. (Den vinsten gör de ju redan nu).

Och jag anser att du har fel om du tror att folk inte skulle kastrera i högre utsträckning om kastreringar vore billigare. Sedan vore det förstås bra med lagkrav på kastrering av alla katter som inte ska användas i seriöst avelsarbete. Redan kommande riktlinjer från JBV (i och med den kommande djurskyddslagstiftningen) verkar "strama upp" kring katter som går okastrerade ute (enl. det förslag som är ute på remiss nu).

Att kastrera hemlösa katter och släppa ut dem igen i ordentligt organiserade TNRM kolonier är ett fenomenalt bra sätt att hantera problemet med hemlösa katter på. Då hjälper man den generationen hemlösa katter till ett gott katt-liv, och det föds inga nya hemlösa kattungar i det området.

Det är en självklarhet att kattens status måste höjas.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

LBB
2019-03-11 09:59
#17

#16  och vem är ansvarig för de katter som släpps ut "vind för våg" i TNRM kolonier? För, så enkelt är det…utan att ansvarsfrågan integreras så kommer katten aldrig att uppnå samma status som hunden.

Jag tror vi är överens om det mesta. Förutom att jag står för en mer kostnadseffektiv hantering, att fånga in katter, kastrera dem, släppa ut dem och sedan mata in dem i en sk. TNRM koloni. kostar en hel del. Dels för att går åt mat, dels för att den som organiserar TNRM kolonin är ansvarig för dessa djurs hälsa och måste vara beredd på rätt höga veterinärkostnader. Bara hanteringen, som djurägare är man skyldig att kolla djuren ofta, av,aska etc etc.  Vem bekostar detta och vem har ansvaret för detta i sk TNRM kolonier?

Uppkatten
2019-03-11 10:38
#18

#17 Katter som släpps ut i TNRM kolonier släpps inte ut "vind för våg". Läs på och lär mer. 

Det finns bl a exempel då bostadsbolag stått för kostnaderna i TNRM-projekt, sedan det blivit allt för många övergivna/förvildade katter i bostadsområdet. Och där folk som bott i området engagerat sig som volontärer och skött katterna enl. schema. Vill minnas att man samarbetat med katthjälpsorganisation.

Men du har rätt i att det skulle behövas sponsring av TNRM-kolonier, eftersom dessa sannolikt skulle knytas till katthem i många fall, och katthemmen har redan i dag besvärligt att få pengarna att räcka till… (ideellt insamlade medel + donationer). 

Så - vilken är din lösning på problemet med hemlösa katter? (Och då förväntar jag mig ett förslag på en human lösning!). Hur får vi bukt med detta gigantiska djurskyddsproblem och vem ska betala? Kattälskande frivilliga, samtidigt som våra politiker inte bryr sig om att "försöka vrida av kranen"….? 

Jag tror att vi alla måste hjälpas åt, och att det krävs "ett gemensamt krafttag" under t ex 3-5 år. Minst.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2019-03-11 10:55
#19

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2019-03-11 11:02
Annons:
LBB
2019-03-11 12:14
#21

#18  TNRM kolonierär väl en plats där katter rör sig fritt, de kan röra sig i omgivningen och seda återvända för mat och en trygg sovplats.  Om jag uppfattat det hela rätt. Och då återstår ansvarsfrågan, vem är ansvarig för dessa katter?

Vem ska en människa vända sig till då en av dessa katter ställer till skador eller jagar vilt?

Som jag ser det är det den person eller organisation som håller i TNRM kolonin.. Blir svaret att ingen är ansvarig, då undrar jag om verksamheten är laglig, eftersom det inte är lagligt att dumpa husdjur utan tillsyn/ansvar.

LBB
2019-03-11 12:21
#22

Och vem är ansvarig när de eldsjälar som drar igång projekten försvinner..då har man matat in ett 20 tal katter och ingen kan ta hand om dem längre.

Lena
2019-03-11 17:20
#23

#21 Du får släppa din uppfattning om att TNR-M katter är katter som går vind för våg.  Så är det verkligen inte.  Bokstaven M är ditlagd för att tydliggöra att katterna även har tillsyn. Det är ju en av de bärande tankarna bakom TNR konceptet. TNR som det egentligen heter, men som i Sverige fått bokstaven M för att folk i vårt land inte begriper att tillsyn ingår i TNR. Utan tillsyn är det inte TNR.  Att katter rör sig fritt är ju samma sak som gäller alla katter som är så kallade utekatter.   #22 Det är en förening bakom naturligtvis som ser till att det finns folk som tar hand om katterna.  TNR är nämligen väldigt välorganiserat. Annars är det inget TNR projekt. Du har en massa förutfattande meningar och behöver läsa på om metoden. Du har fått flera länkar nu som jag hoppas att du läser.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2019-03-11 17:34
#24

Problemet i Sverige är att våra skattepengar används helt fel. Katthemmen skulle kunna få mera stöd ekonomiskt istället för att Länsstyrelsen (förut var det Polisen) har avtal med privata aktörer som tjänar en massa pengar på att stalla upp omhändertagna katter för att efter 7 - 14 dagar avliva dem.  Katterna avlivas när de inte får betalt för katterna längre. Det här har blivit värre sedan Länsstyrelsen tog över Polisens ansvar att verkställa besluten. Om våra myndighetet istället såg de helt ideella Katthemmen som resurser och inledde att samarbete skulle vi komma betydligt längre än vad vi gör idag.  

En annan problematik är att Veterinärvård blivit en mjölkko för riskkapitalisterna. Något som gjort att både veterinärkostnaderna och försäkringarna rusat i höjden.  

En tredje faktor är att det arbetats på tok för lite med den förebyggande delen i kattarbetet. Massiva kastreringskampanjer skulle göra susen för en relativt billig penning.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
2019-03-11 17:45
#25

Jag kan bara instämma med #23 och #24.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

LBB
2019-03-11 19:37
#26

1 jag har ingenting emot de program som genomförs medelst kastrering

2 som jag ser, är det problem med att ha en koloni med utekatter, dels förstår jag inte hur ni kan hantera dessa djur utan en återinfångningsprocess, då vad jag förstår, de är rätt skygga. Hur man då kan uppfylla sitt djurägaransvar blir ju nästa fråga.

Min lösning är ett chipningskrav (inklusive registrering) för alla katter.

Utplacering av fällor med jämna mellanrum.

Omedelbar avlivning ej ohippade katter.

De pengar som sparas kan då ordna gratis chippning och reducerat pris på kastrering.

Många reagerar på detta, men det skulle få antalet dumpade katter att minska och kattens status skulle samtidigt stiga eftersom chippningen garanterar ju en ägare, en som ansvarar.

Innan katterna avlivas skulle katthem få 1 dygn på sig för beslut om kan/har råd att ta in katten. Lättast löst genom att kommunen innan en aktion tar kontakt och får reda på hur många vakanta platser som finns.

Jag tror det är en humanare lösning än ett 1/2 domesticerat djur ska fara illa på egen hand under månader innan svält, kyla, rovdjur, sjukdomar eller bilar tar dem.

Baserat på den situation som råder idag, inga om, med andra ord.

Lena
2019-03-11 20:51
#27

#26 Först och främst ska jag upplysa dig om att TNR är en metod som används sedan 1970 talet över hela världen.  Metoden bygger på forskning utifrån katters behov och det finns hur mycket internationell dokumentation som helst att ta del av. TNR är såldes inget som vi själva har hittat på hemma vid köksbordet.  Katter som lever i en TNR koloni är välmående och har fått ett på alla sätt mycket bättre liv än de hade som okastrerade förvildade katter innan de blev föremål för ett TNR projekt. Några bra Svenska exempel är Backa Röd och Slottskogskolonin i Göteborg.  TNR är en metod för förvildade katter och passar den målgruppen katter mycket bättre än att tas in på t.ex katthem.  TNR stabiliserar en koloni och på sikt kommer kolonin att försvinna via naturlig avgång.  Katter i en TNR koloni gör dessutom stor nytta då de håller efter råttor och möss vilket blivit ett allt större problem. 

Dina idéer om avlivning går starkt emot vårt arbete med att höja kattens status. Det går även emot syftet med denna sajt.  Dessutom fungerar det inte.  Hade det gjort det skull Sverige inte ha haft 150.000 tals hemlösa katter.  (Ett antal som ökar istället för att minska) Avlivning är nämligen den förhärskande metoden som Svenska Djurskyddsmyndigheterna har praktiserat i alla år.  En metod som är ett enda stort misslyckande. Hemlösa katter ökar istället, samtidigt som avlivning som metod  bidrar till att vidmakthålla slit och slängmentaliteten och cementera kattens låga status.  Vi kan inte hålla på med något som är en stor flopp. Nu är det dags att gå vidare och använda moderna metoder som faktiskt fungerar. 

Jag är ledsen att säga det LBB men du är så fruktansvärt fel ute som du bara kan bli!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Magi-cat
2019-03-11 21:11
#28

Mycket bra skrivet av både Lena och Uppkatten! 🌺🐱

#24 En annan problematik är att Veterinärvård blivit en mjölkko för riskkapitalisterna. Något som gjort att både veterinärkostnaderna och försäkringarna rusat i höjden

Precis! Och djuren förlorar. 😐


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
2019-03-11 21:17
#29

#26 

1. Nej, varför skulle du ha något emot kastreringskampanjer?

2. Katter i TNRM-kolonier kan behöva fångas in på nytt, t ex vid skada/sjukdom som behöver behandlas. Graden av skygghet kan variera i en (tillfällig) TNRM-koloni, beroende på kattens bakgrund och hur väl katten lärt känna t ex sina matare. En del katter i TNRM-kolonier är klappbara - andra inte. Anser du f ö att kycklingindustrin har bättre koll på hälsan hos sina djur (där kycklingar ofta inte kan stå upp p g a för snabb tillväxttakt och där kycklingarna lever i tio-tusental i stora "hangar"). Eller att vi har bättre koll på hälsan hos t ex våra vilda djur? 

Chip + registrering borde vara ett självklart krav. Definitivt.

Sedan visar du på stor okunnighet igen när du börjar tala om att omedelbart avliva ochippade katter. Dels hör den debatten inte hemma här på HiF, då sajten har en No Kill-inriktning (No Kill enl. SVEKATTs definition). 

"Döda problemet - inte katterna" skulle jag vilja säga. Att döda friska katter är aldrig OK, varje katt har rätt till sitt eget liv så länge som katten kan ha ett gott katt-liv. 

Att döda varje katt som är ochippad är ett sanslöst förslag. Chip kan ramla ut och chip kan upphöra att fungera. Skulle då katten dödas bara för att chippet har slutat att fungera? Utan att ägaren får chansen att söka efter sin katt? Varför döda KATTEN för att tekniken strular? 

Vet inte vad du tror att du sparar för pengar på att döda ochippade katter? Infångning, avlivning och destruering innebär mycket höga kostnader. 

Du anser också att det är upp till katthemmen att döma huruvida katten ska få leva vidare eller inte, och de ska bara ha ett dygn på sig? I Sverige är det mkt stor brist på katthemsplatser. Jag undrar också varför det i slutänden ska vara upp till ideella krafter och ideellt insamlade pengar om katten ska få leva eller inte. Varför ska kostnaderna och arbetet i slutänden läggas på en grupp kattälskande privatpersoner som kämpar på sin fritid, både med att ta hand om katterna och med att samla in pengar för att kunna hjälpa katterna. 

Inga katter ska behöva leva på egen hand ute i hemlöshet, men för att få bukt med problemet krävs omfattande insatser: kastrering, ID-märkning och ägarregistrering, (tillfälliga) TNRM-kolonier, fler katthemsplatser, förbud mot dumpning av djur, bättre resurser till katthemmen o s v. 

Ett problem med avskjutning är dessutom att man då vanligtvis skjuter av de tamaste katterna. De skyggaste ser man inte till. När man skjuter av de tamaste så får således de skyggaste katterna mer utrymme och mer resurser att föröka sig ytterligare. Och då ökar problemet med skygga och förvildade katter snarare än minskar. Bättre med en "halvtam" TNRM-koloni i området alltså.

Nu vill jag att du läser på och lär mer innan du svarar här i tråden.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2019-03-11 21:41
#30

Om det går i Bryssel så ska det väl gå i Sverige: 

https://www.djurensratt.se/blogg/bryssel-infor-lag-pa-kastrering-av-katter

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2019-03-11 22:02
#31

16 avlivade katter och 3 omplacerade kattungar. Kostnad: 208 693:- . Avlivning är således inget billigt alternativ. 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/katterna-ruinerade-91-ariga-ture-har-inte-rad-med-sin-egen-begravning

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

LBB
2019-03-12 08:40
#32

#30  att stifta en lag utan att ha varken resurser eller förmåga att implementera den är nog en rätt tandlös ösning…Vem åker dit om en okastrerad, förvildad katt påträffas?  Det ska bli intressant om antalet katter minskar på Spaniens turistorter….förutom de perioder då myndigheterna där kör en drive med fällor och plockar bort katter.

#31

Ett typexempel på vad som händer när man går byråkratiska omvägar.  Hade myndigheten haft befogade att avliva dessa katter per omgående hade man sparat både lidande och pengar.

Ingen vill egentligen avliva djur i onödan. Men när situationen såg ut som hos 90 åringen skulle personalen direkt agerat. Mannen uppvisade helt klart att han inte hade förmåga att ta hand om djuren.  Skulle tro att det fanns ett rätt stort antal innehavere av klass ett licens , betydligt närmare än vad de tjänstemännen hade. Så erbjud någon av dessa licensinnehavare/jägare en skälig ersättning , så hade dessa katter avlivats för en bråkdel av den summan.

LBB
2019-03-12 08:43
#33

Att hjälpa de institutioner som tar hand om, förmedlar hemlösa djur är ngt samhället borde göra i större utsträckning.

Allt fler människor har husdjur och vid sjukdom/dödsfall etc så hamnar många djur i hemlöshet.

Men att plocka in förvildade, skygga djur i det systemet överbelastar det hela…vilket penganöden hos de flesta katthemmen bevisar.

Uppkatten
2019-03-12 12:30
#34

Är på jobbet och hinner inte bemöta all din okunskap just nu. Bad dig att läsa på innan du återkom, vilket du inte har gjort. Vi höjer inte kattens status genom att döda, vi höjer kattens status genom att varje katt har samma höga värde.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
LBB
2019-03-12 16:01
#35

#34  det du kallar okunskap är helt enkelt en annan åsikt än din.

Om resurser vore oändliga så skulle vi kunna ordna problemen utan att ngr djur skulle behöva avlivas. Men den absoluta majoriteten av alla djur-hem dras med ekonomiska problem, man har ofta överfullt.

Alltså måste man se verkligheten i vitögat. Resurserna räcker inte för din lösning.

Att släppa ut djur vind, för våg, utan möjlighet att så gott som dagligen hantera de, kolla efter skador o sjukdomar är i mina ögon ansvarslöst.

Helt i klass med den äldre mannens egen kattkoloni..

Därför vore ett krav om chippning o registrering för katter såväl som hundar helt ok i mina ögon.  Och de katter och hundar som påträffas utan att vara chippade skulle avlivas per omgående.

De pengar kommunerna då sparar skulle gå till subventionerade kastreringar.

På sikt skulle detta kraftigt minska antalet herrelösa katter och hundar som hålls av icke seriösa djurägare.

[[eskils_]]
2019-03-12 18:56
#36

Håller med om allt som Uppkatten och Lena skrivit! ❤️

Signaturen LBB har i en annan sajt erkänt sig vara samma person som den fd signaturen Landsbygdsbo. Namnbytet skulle bero på ett bortglömt lösenord el dyl.

Vederbörande blev avstängd från Politik.iFokus efter att ha skrutit vitt och brett om hur h*n brukade skjuta ihjäl katter. Den här tråden:

https://politik.ifokus.se/discussions/576bd10e8e0e745b72001060-upprop-alla-katter-fortjanar-ett-okat-skydd#140

och
https://politik.ifokus.se/discussions/576bd10e8e0e745b72001060-upprop-alla-katter-fortjanar-ett-okat-skydd#180

H*n är avstängd även från Debatt.iFokus. Nämns här t ex.

Tvivlar starkt på att LBB har något intresse av att sätta sig in i hur man kan hjälpa hemlösa katter till ett bättre liv, genom TNRM etc.

Uppkatten
2019-03-12 19:17
#37

Så där, nu är jag hemma och ska bemöta ditt svar.

#35 Våra åsikter baserar vi vanligtvis på de kunskaper vi har. Och jag ser - av dina svar - att du inte har tillräckliga kunskaper när det gäller hemlösa katter.

#32 Vi har många lagar som vi inte har avstått från och sagt "att det här går ändå inte att ha full koll på." Vi har t ex en lag som säger att vi inte får köra mot rött, för att ta ett exempel. Självklart kan ingen stå där dygnet runt och kolla att alla följer den lagen. Men en lag är VIKTIG därför att den visar samhällets ställningstagande. 

Har vi en lag om att katter ska vara kastrerade (om de inte används i seriöst avelsarbete) så kan man också på ett annat sätt komma till rätta med okastrerade ägda katter (där man vet vem ägaren är) som t ex springer runt ute och "ställer till det". Skulle vi få ordning på de ägda katterna (till att börja med) så är mycket vunnet redan där. Katter som lever i hemlöshet är i hög utsträckning okastrerade katter som varit ägda (men som kommit vilse eller dumpats), resp. avkommor till katter som varit ägda. Får vi ordning på de ägda katterna så kommer således antalet hemlösa katter med största sannolikhet att minska. Därefter får man fortsätta jobbet med att ta in och kastrera de hemlösa katterna. Men någonstans måste man börja vrida av kranen. Och då är ett bra sätt att försöka stoppa upp tillflödet av nya okastrerade katter som folk släpper ut eller dumpar. Det är inte katterna som är problemet - utan vi människor.

När det gäller den äldre mannen så var länken tänkt som ETT exempel för att du skulle få en bättre insikt i hur djurskyddsärenden handläggs och vad det kostar. När det gäller de här katterna så var det fina och välskötta, problemet var att de blivit för många. Det enda rimliga hade varit att ta hjälp av seriösa katthem för omplacering av katterna. Förmodligen hade det varit bra för den äldre mannen om han hade kunnat få behålla kanske ett par katter, men  att de först kastrerats och att man därefter sett till att någon hjälpte honom med tillsynen av katterna. Katterna dödades inte för att de var sjuka eller led, enl. de uppgifter som jag tagit del av.

Du verkar tro att man bara kan fånga in och döda katter. Du missar att man t ex först måste kolla om katten är id-märkt, t ex med en örontatuering eller med ett id-chip. Man måste också ge ev. kattägare (t ex i närområdet) chansen att säga att "det där är min katt som ni har fångat in" så att han eller hon kan få tillbaka sin katt. 

Du verkar också tro att alla katter gladeligen springer in i fällan. Så är det inte. Man kan få tillbringa många, många timmar väntandes, t ex flera gånger i veckan i kanske ett års tid innan katten går i fällan. En och annan katt går kanske in direkt - men många gör det inte. Det kan behövas att man provar vid många tillfällen, med olika typer av fällor och med olika typer av mat, vid olika tidpunkter på dygnet. Och "glömmer man" någon okastrerad katt kvar ute, så har man snart återigen en koloni.

För att fånga in katter och kunna id-kolla dem mm (+ kolla så att de inte har ungar liggandes någonstans i området) krävs kunskap och tålamod. Det går liksom inte bara att leka Vilda Västern och ge sig ut och skjuta katter (vilket tyvärr har hänt allt för många gånger ibland med förfärliga resultat som följd…).

#33 Du kan inte heller avgöra (t ex med katten framför dig i fällan) om det är en ägd katt, en förvildad ägd katt eller en utefödd katt. Det är helt enkelt inte möjligt, enligt de forskare som tittat närmare på detta. Jag har mött katter som bokstavligt talat "flugit mellan väggarna" på katthemmet den första kvällen, men som visat sig vara riktiga gosetroll när de fått landa ett par dagar på katthemmet. Jag har mött katter som "skrämt slag" på de som sett katten i fällan och där folk inte trott mig när jag lugnt sagt att "det här är en tam katt i grunden". Vilket det visat sig vara. Jag skulle kunna dra massor av sådana här exempel (som så många andra som jobbar på katthem eller är volontärer där). 

Vad det gäller ägda katter så bör f ö varje kattägare/djurägare ha en plan för sitt djur i händelse av att kattägaren avlider. Det ansvaret har man som djurägare anser jag, då de allra flesta katter mår bäst av att slippa ta vägen över katthemmet. Sedan kan det förstås tillkomma omständigheter, och då får man lösa situationen på annat sätt (t ex med hjälp av katthemmet om de har möjlighet att ta emot). 

#35 Lösningen (eller en bit av den i alla fall) är att öka resurserna till katthemmen. Vi bor i ett rikt land, som allt för ofta satsar pengar på fel eller "galna" saker. Arena-byggen t ex. Och andra "skrytbyggen".  

Ingen här på HiF vill att katter släpps ut vind för våg. Det är anmärkningsvärt att du tror det, så här långt in i tråden och efter allt som jag och Lena har skrivit. Det visar att du varken lyssnar eller lär.

Det har avlivats katter i alla tider i vårt land - skjutits i bästa Vilda Västern stil - och resultatet är att vi har 100 000 - 150 000 hemlösa katter. D v s det fungerar inte. 

Hemlösa katter är i hög utsträckning ett resultat av att folk inte tar sitt ansvar och kastrerar och id-märker och reggar sina katter. Och då är det där vi måste börja.

Det är dags att tänka om och tänka nytt. Döda problemet istället för katterna.

Jag låser den här tråden nu men uppmanar dig att fortsätta läsa på och lära mer. Jag ser det inte som meningsfullt att fortsätta diskussionen med mindre än att du har lärt dig mer, för som du märker så börjar diskussionen "gå i cirklar" nu.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: