Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 831 ggr
Rafflan
2019-03-07 02:39

Moderlös kattunge, beteende?

Kattungarna förlorade sin mamma när dem var 1 vecka, dem föddes upp på flaska med en vuxen katt som stod för "uppfostran", men dem fick aldrig någon riktig mammakatt. När min kattunge var 12 veckor flyttade han hem hit, mina katter har adopterat honom bra, leker, tvättar, mm. Dock har jag upptäckt att han gärna snuttar på filtar.
Vet att kattungar som inte får växa upp med sin mamma kan få konstiga beteenden, dock är frågan, ska jag säga "nej" och försöka lära honom att inte snutta på filtar, eller bara låta det vara?

Annons:
Uppkatten
2019-03-07 08:45
#1

Att katter snuttar är ett relativt vanligt beteende som jag förstått det, och har förmodligen med trygghet etc att göra. Jag skulle bara låta det vara. Hade själv en hankatt förr i tiden som nog var lite för liten när han lämnade mamman. Han snuttade hela livet, men mest bara på min dyra ulltröja från en hemslöjdsaffär. Det fick bli hans snuttetröja till slut och han snuttade tills det blev stora hål i tröjan. Jag uppfattade bara att det var tryggt o mysigt för honom när han gick iväg till sin snuttetröja och ofta ropade han och ville att jag också skulle vara med där och vara med och gosa.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Vixxen
2019-03-07 12:23
#2

Håller med #1 Det är en myt att snuttandet beror på att de blivit tagna från mamman för tidigt. Vet ett flertal snuttande katter som bott ihop med sin mamma hela livet.

Rafflan
2019-03-07 17:57
#3

Okej, då får han fortsätta med det, det är ju som sagt inget störande för oss då han bara gör det på filtar :)
Han gör det när han kommer till oss och vill mysa/sova, då snuttar han lite på filtarna och sedan somnar han.

Upp till toppen
Annons: