Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1205 ggr
Uppkatten
3/3/19, 12:34 PM

Strömavbrott, ditt ansvar som kattägare?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om strömmen försvinner, hur katten klarar sig katten…?

På senare tid har det diskuterats mycket i massmedia om att vi generellt är dåligt förberedda inför längre strömavbrott (dagar-veckor). Moderna bostäder är ofta inte rustade för ett liv utan elektricitet, och det är inte längre självklart för oss att ha t ex större förråd av mat hemma. Pump på gården, jordkällare och torrdass hör inte heller till det vanliga längre. Grupper som har pekats ut som särskilt dåligt förberedda är t ex unga människor, människor i städer och Stockholmare.

Det framkommer bl a att var och en av oss bör ha en beredskap att kunna klara minst 72 timmar utan el, men att man i värsta fall kan behöva klara sig ”för egen maskin” i flera veckor.

Långvariga strömavbrott drabbar inte bara oss människor, utan även våra husdjur. Katter är särskilt känsliga för svält, känsligare än vad t ex människor och hundar är. Har du som kattägare i dagsläget någon beredskap för att din katt inte ska riskera att fara onödigt illa vid ett långvarigt strömavbrott? Och hur klarar sig katthemmen om strömmen försvinner under flera dagar?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Maria
3/3/19, 12:56 PM
#1

Vi har alltid en massa kattmat hemma men det är inte med tanke på strömavbrott utan snarare för att det är skönt att ha ett lager om man skulle bli sjuk eller liknande och inte kan ta sig till affären😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
3/3/19, 1:09 PM
#2

Här finns alltid ett lager av både blötmat och torrfoder till kissarna. 🙂

Blötmat är ju viktigt om vattnet skulle försvinna.

Uppkatten
3/6/19, 12:28 PM
#3

Jag brukar också se till att ha minst en extra påse torrfoder ståendes i skafferiet, samt att det finns ordentligt med extra blötmat hemma. Precis som #2 påpekar är ju blötmat viktigt om vattnet skulle försvinna vid ett längre strömavbrott. Jag har också alltid en dunk med vatten ståendes i kylen samt en ståendes under diskbänken, för att inte bli helt utan vatten. 

Förra våren tvingades vi leva utan varmvatten och avlopp flera dagar per vecka under många veckor (p g a renovering). Då insåg jag att engångstallrikar är bra till blötmaten när det är svårt att kunna diska (dock inte så miljövänligt förstås). 

På katthemmet skulle det nog blir rejält knepigt om strömmen försvann mer långvarigt. Svårt för kattskötare att ta sig dit o s v…. Och knepigt med vatten…. även om det finns ett stort förråd med kattmat.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
4/14/19, 11:17 PM
#4

Puttar upp för fler tankar och goda råd…!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Rafflan
4/30/19, 2:09 AM
#5

Jag har häst, strömavbrott är inge problem, men när vattnet inte går att använda blir det svårt, dock ordnar kommunen då så att gårdsägare kan få vatten till sina djur, så när jag hämtar till hästen brukar jag ta 3 liter extra/dag till smådjuren hemma.
Jag har även fått hämtat hos personer med egen brunn, eller i grannkommunen om det bara är våran kommun som är drabbad.
I nödsituation kan man ju hämta vatten i sjöar och liknande och koka över eld och sedan låta svalna.

Uppkatten
3/19/20, 10:51 PM
#6

Puttar upp den här tråden. Inget pågående strömavbrott, men väl en Corona-pandemi…

Har du vidtagit åtgärder? Vad händer med katterna om du blir liggande på sjukhus i flera veckor? Katter ska ha tillsyn 2 ggr per dygn, men vad gör man om ingen kan/vågar gå in i lägenheten för att göra rent och mata….?

Näe, man ska inte måla f´n på väggen i onödan. Men kanske tänka till lite i alla fall…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Uppkatten
3/22/20, 11:36 AM
#7

Jag har bunkrat kattmat. Ja, lite mer än vanligt. Någon torrfodersäck extra, och blötmat för ytterligare en månad. Mest för att slippa gå till affären så ofta. Kattsand köpte jag också hem lite extra av när jag märkt hur coronaviruset ökade i samhället.

Hur gör man då om man blir liggandes på sjukhus och ingen vågar gå in i lägenheten/bostaden på några dagar? 

Ett tips är förstås att man köper en foderautomat som man kan ladda innan man åker in. Fungerar förstås bara om katten är van vid att äta torrfoder. Det finns foderautomater som rymmer upp till 3½ liter.

Kattlådor har många av oss flera stycken. Har man bara en så kanske man kan hälla kattsand i badkaret och förvandla det till en jättekattlåda…? Men glöm inte att sätta i proppen först… 

Vatten då? Det blir ju rätt smutsigt och trist om det står framme. Ja, varför inte ställa en skål extra (eller ett fat) i diskhon och sedan lämna kranen på - i "droppläge"….?

Mina katter skulle nog aldrig själva slita upp torrfoderpåsar eller blötmatspåsar. Har alltid foder ståendes på en köksbänk, och de har ö h t aldrig varit där och nosat. De förväntar sig att bli serverade. Ingen självservering där inte.

Glöm inte att meddela vänner och bekanta om katterna blir kvar ensamma där hemma, så att katterna får tillsyn och omsorg så snart som möjligt! 

Enligt lag ska katter ha tillsyn 2 gånger per dag.

Nu hoppas vi att allt snart ska vara som vanligt igen. ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
3/27/20, 6:06 AM
#8

Vi har alltid en massa blötmat hemma så katterna lär inte bli utan mat om det skulle bli stömlöst. Kallt lär det inte heller bli då vi eldar i kakelugnen.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: