Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1346 ggr
Uppkatten
2019-02-25 20:58

Lex Maja - Äntligen!

ÄNTLIGEN -  den 1 april blir Lex Maja verklighet!!! 

https://www.djurensratt.se/blogg/1-april-2019-blir-lex-maja-verklighet

Katten Maja svalt ihjäl i en lägenhet efter att hennes matte hade åkt in på sjukhus. Hemtjänsten valde att inte göra något trots att de visste att Maja fanns kvar i lägenheten med hänvisning till sekretessbestämmelser. Det resulterade i att Maja dog.

Nu kommer en bestämmelse som gör så att hälso- och sjukvårdspersonal och socialtjänst får bryta sekretessen vid vanvård av djur. Men frågan är om den nya lagen är tillräcklig för att hjälpa katter som Maja….?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Uppkatten
2019-02-25 21:02
#1

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tarotstollan
2019-02-25 22:48
#2

Länken i #0 verkar inte fungera.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
2019-02-26 07:34
#3

#2 Jag lägger in länken på nytt och hoppas att den fungerar för fler! 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tarotstollan
2019-02-26 16:40
#4

Nu funkar det!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[[eskils_]]
2019-02-27 22:49
#5

Äntligen ett steg i rätt riktning som sagt! Bra initiativ av riksdagsledamöterna (från L och M)! 🏆🌺

Men håller med Djurens Rätt om att "det hade varit önskvärt om lagstiftningen inte enbart gäller djur som är vanvårdade och sjuka, den borde uttryckligen omfatta även djur som blir lämnade ensamma i bostaden eller som löper risk att bli lämnade."

Ett sådant självklart tillägg borde väl kunna fixas direkt!

Uppkatten
2019-03-17 18:34
#6

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Uppkatten
2019-03-18 21:18
#7

Informationen fortsätter spridas om Lex Maja! Härligt!!! https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KvOKlG/lex-maja-ska-starka-katters-ratt

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tarotstollan
2019-03-18 23:39
#8

Detta skall väl alla berörda myndigheter informera alla sina anställda om också. 👍Det går ju inte bara räkna med att de anställda som berörs skall veta detta, alla läser ju inte allt!🤔

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
2019-03-19 07:48
#9

En av föreläsarna på SVEKATTs seminarium var lite bekymrad över att ingen verkade ha fått till ansvar att sprida informationen på ett systematiskt sätt till alla som berörs, men självklart har arbetsgivare och anställda ett ansvar att hålla sig uppdaterade om förändringar gällande sekretessen. Men säkert bra att informationen går ut i många olika kanaler och kanske leder till diskussioner i fikarum o s v. Att man börjar prata om vad det innebär. Och varför det är viktigt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2019-03-24 17:39
#10

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tarotstollan
2019-03-24 23:19
#11

På tiden!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[[eskils_]]
2019-03-25 12:02
#12

#5 Ur artikeln i #10:
"Men i propositionen skrev regeringen att om ett djur inte har tillgång till varken mat eller tillsyn ett par dagar så kan det räcka för att klassas som vanvård. Så det kan ändå tolkas som att lex Maja i praktiken även gäller övergivna djur."

Bra! 👍

Upp till toppen
Annons: