Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 4528 ggr
Ambrose
1/31/19, 9:25 AM

Katthem i Göteborg

Jag har en faster vars katt dog för några månader sedan(juvertumörer), och hon är känner sig nu redo att skaffa en ny katt. Hon har haft katt hela sitt liv, både renrasiga och blandraser. Eftersom jag har varit lite engagerad i hittekatter så skulle hon nu istället vilja ge en sådan katt ett föralltid hem. Ingen av oss har speciellt bra koll på katthemmen i Göteborg, så jag ställer frågan här i hopp om att vi kan få tips på vart vi ska vända oss! Hon letar efter en kattdam, ålder max 4-5 år(hon tog sin förra katts död rätt hårt, och vill därför helst inte ta en för gammal katt, men det behöver absolut inte vara en kattunge!). Färg och päls spelar ingen roll. Om det finns någon som har haft lite svårt att hitta ett hem så kan hon gärna tänka sig att ta sig ann den. Hon bor själv i ett stort hus på med trädgård på en ö. Katten kommer att få vara utekatt, och det finns mycket lite trafik i området. Hon är pensionär, men vikarierar till och från på en närliggande skola. Hon har även en papegoja, och på sommarloven brukar hennes barnbarn komma och hälsa på. Katten hade alltså fått ett mestadels lugnt liv med mycket sällskap. Har ni några tips på vart vi bör vända oss? :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
Maria
1/31/19, 10:33 AM
#1

Vi adopterade vår Lakritz för ungefär 5 år sedan av Göteborgs katthjälp och var så nöjda. 

Jag vet att det varit lite skriverier om deras kattkolonier men jag vet inte hur det har gått.

De gjorde ett hembesök först och vi fick inte adoptera bara en katt om det inte fanns någon annan katt hemma. De tillät inte ensamkatter utan då fick man adoptera två.

Inte heller utekatter.

När Lakritz sedan kom hem till oss så var han kastrerad, vaccinerad och chipmärkt. Allt gick perfekt till.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pia-69
1/31/19, 11:09 AM
#2

#10 Kika in på djurskyddet Bohusläns hemsida, där finns katter till adoption!☝️

http://www.djurskyddet.nu/bohuslan


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Ambrose
1/31/19, 12:11 PM
#3

#1 Då är ju inte Göteborgs Katthjälp ett alternativ eftersom den kommer bli ensamkatt :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[[eskils_]]
1/31/19, 1:24 PM
#4

#0 Rekommenderar ett seriöst No-Kill katthem, som Göteborgs Katthjälp eller  Änglakatten.

De kan nog hjälpa er att hitta en katt som passar för din faster. Lycka till! 🙂

Rödis
2/1/19, 12:42 PM
#5

Har jobbat med olika föreningar i Göteborg, volontär och jourhem. Göteborgs Katthjälp håller på att sadla om, ni hittar detta på FaceBook! Med deras kolonier har det gått bara fint, jag har själv varit aktiv i några. Och de vann ju i tvisten mot Lst i kammarrätten. Änglakatten har definitivt katter att adoptera ut! Har en jourkatt från dem som kanske skulle kunna passa tom! Mussehjälpen är mycket aktiva och har alltid katter till adoption, no kill även de. Har själv två av deras men de är inte riktigt färdiga för adoption. Kvibergskatterna är också no kill men har nog inte så många till adoption just nu tror jag. Har själv kvar en av deras som hittades med kattungar men hon vill inte riktigt bli tam så det är nog inget alternativ… Katthjälpen Kungälv-Stenungsund & Sollebrunn är no kill och har nog katter till adoption. Har en av deras som skulle gått tillbaka till TNR men hon kom inte riktigt från stället där kolonin fanns så man vågade inte släppa ut henne där. Hon går ute hos mig tillsammans med en egen kolonikatt. De är alla kattföreningar, inte katthem alltså utan fungerar helt via sina jourhem. Finns även Frusna Tassar samt Tassens Katthjälp som jag känner mindre till men båda ska vara no kill. Katthemmen är väl Djurens Samarittjänst, Djurens Vänner och Göteborgs Djurskyddsförening… de kallar sig inte no kill men räddar livet på många katter. Fältkatt är också no kill samt Underbara hemlösa älskade katter! Alla finns på FaceBook!

Rödis
2/1/19, 12:47 PM
#6

Glömde skriva att alla jag jobbat med går efter kattens behov vid adoption… ensam, kompis, ute, inne (aldrig utekatt dör trafiken bedöms farlig) dock! Aldrig ensam kattunge!

Annons:
Ambrose
2/4/19, 5:54 PM
#7

Tack så jättemycket för flera bra svar! Ska förmedla dessa till min faster, så sätter vi oss nog ned och kollar lite nästa gång jag hälsar på om ca 2 veckor :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Pia-69
2/4/19, 6:00 PM
#8

Berätta sedan gärna hur det gick och om ni hittar nån katt och var!😊😻


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Ambrose
3/12/19, 5:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

En liten uppdatering då! Ett inlägg från Tassens Katthjälp dök upp i mitt flöde på FB där de sökte ett föralltid hem till 1.5åriga Cazzy. Hon bodde i jourhem men var väldigt rädd för hemmets egna katt. Jag kontaktade dem, berättade om min faster, och förmedlade sedan deras kontaktuppgifter till henne. I Fredags flyttade Cazzy till sitt nya hem, och verkar trivas riktigt bra :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[[eskils_]]
3/12/19, 6:43 PM
#10

#9 Tack för uppdatering! Så roligt att det har gått bra och att faster & kisse funkar bra ihop! (Jättesöt!) 🙂

Maria
3/12/19, 7:20 PM
#11

Åh så roligt att höra att lilla katten har fått ett hem och faster en ny vän🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pia-69
3/12/19, 8:43 PM
#12

Gratulerar till din fasters nya familjemedlem, va roligt att höra!❤😊😻


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Tarotstollan
3/17/19, 9:48 PM
#13

Underbart!👍🐱❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Upp till toppen
Annons: