OK, jag tycker att den här tråden delvis drar åt fel håll.
#9 "Min mamma låste inte in mig". Nej, det hoppas jag sannerligen att hon inte gjorde, men under de år då du var liten (och kanske inte hade mycket mer vett än en katt...
) så är jag övertygad om att hon hade koll på var du var och vad du gjorde...
#18, 20, 21, 25, 27. Du skriver att utekatten klarar av att gå ute, att 90% av alla efterlysta katter är innekatter, att katter ska ha rätt att gå ut, att landets 100 000 hemlösa katter är katter som folk har slängt ut och att en bortsprungen katt inte är herrelös.
Rent krasst: ja, en katt som är van vid att vistas ute klarar av att vara ute om den får tillgång till mat, vatten, skydd mot väder och vind, daglig tillsyn samt veterinärvård vid behov. Katten har däremot inget som helst trafikvett och riskerar att råka ut för människor som inte vill den väl, för rovdjur o s v, oavsett om den är van vid att vara ute eller inte. (Dock är min egen uppfattning i frågan att bor man bra till så är det OK att ha utekatt).
Sedan undrar jag varifrån du fått uppgiften om att 90% av de efterlysta katterna är innekatter? Jag har varit aktiv i "hittekattsbranschen" i många år nu och jag kan lova dig att 90% av efterlysningarna inte rör innekatter som kommit ut av misstag. Det är tvärtom väldigt vanligt med efterlysningar av utekatter som inte har kommit hem som de brukar.
Att katter skulle ha rätt ha vistas ute låter förvisso bra, MEN vårt samhälle har dragit åt helt fel håll om vi ska ha alla katter som utekatter. I större samhällen och städer har man t ex byggt bort mycket av grönytor, det finns inte ens ordentliga lekytor för våra barn längre. I sådana miljöer bör man naturligtvis inte släppa ut katter. I ett läge där det finns mellan 100 000 - 200 000 hemlösa katter är det nog viktigare att varje katt får ett gott hem än att varje katt får möjlighet att gå ut. Många katter som levt ute i hemlöshet vill ö h t inte gå ut om de får möjlighet att välja...
Att landets 100 000 hemlösa katter är katter som folk har slängt ut, stämmer inte heller. En del av dem är förstås dumpade. Andra är katter som har kommit vilse. Men många är också födda ute av mammor som dumpats eller som har kommit vilse... Katter som får kattungar - som får kattungar - som får kattungar....
"En katt som är bortsprungen är inte herrelös". Dessvärre räknas de ofta som herrelösa rätt så snart, om de inte är id-märkta och ägarregistrerade. Har man tur så kanske ägaren letar och kan identifiera sin katt via t ex foton även om katten befinner sig långt hemifrån och/eller har farit illa en längre tid o s v, men ofta är det snart sagt omöjligt att hitta ägaren till upphittade omärkta katter...
#31 "Katter klarar sig utan problem på egen hand". Jag uppfattar inte att du menar det riktigt så, men inte desto mindre så är det en vanlig missuppfattning som många har och som jag därför vill passa på att bemöta. Katter klarar sig inte på egen hand. De dör i förtid av svält, törst, kyla, sjukdomar och skador. De far oerhört illa. Har man den uppfattningen så bör man jobba en tid som volontär på ett katthem. Efter det kan jag lova att man har tänkt om!