Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 1824 ggr
Uppkatten
12/8/18, 12:50 PM

Inne- eller utekatt...?

Ska katten vara inne eller ute…? Ja, åsikterna går förstås isär. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/den-stora-kattdebatten

Personligen tycker jag att man måste ställa krav på en någorlunda "säker" utemiljö om katten ska vistas utomhus (vilket kan vara svårt i t ex städer och samhällen).

Och självklart ska katten vara kastrerad, vaccinerad, id-märkt, ägarregistrerad samt helst även försäkrad innan den då ev. släpps ut. Samt ha uppnått en viss "mognad"…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Maria
12/8/18, 12:54 PM
#1

Jag tycker det är självklart att katten ska vara innekatt. Gärna med tillgång till rastgård eller koppelpromenader.

Varför skulle vi behandla katten annorlunda än våra andra husdjur?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loka03
12/8/18, 1:32 PM
#2

Min katt älskar att vara inne. Han har aldrig bejärt att gå ut. Det kan nog bero på att han var hittekatt/hemlös för 8 år sedan och jag tror att han var med om rätt så hemska saker ute. Så han trivs jättebra hemma. :) Men som #1 an säger så måste man ha koll på sin katt om man släpper ut den. Speciellt som jag bor i Stockholm blir jag alltid förvånad och orolig när folk släpper ut sina katter här mitt i trafiken osv. Och jag håller med dig om att polisen måste ta mer ansvar. För att det händer för många gånger att katter ses som ohyra, blir trakasserade av människor eller skjutna.

Are humans real?👽👽👽

Maria
12/8/18, 1:40 PM
#3

Vi tog hand om en övergiven katt för ungefär en månad sedan och jag ringde för att polisanmäla. Katten var dumpad i en transportbur på en kyrktrappa. Det är inte polisens ärende längre utan det var länsstyrelsen som man skulle kontakta.

Tyvärr verkar det inte ens brottsligt att överge en katt så tydligt.😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loka03
12/8/18, 1:43 PM
#4

#3 vad sorgligt. :( Jag tycker att det är så konstigt. För att om det hade varit en hund hade det blivit tidningsartiklar osv men om det är katt då verkar folk inte bry sig. Men vad bra att ni tog hand om den. :)

Are humans real?👽👽👽

Uppkatten
12/8/18, 2:19 PM
#5

Om katten hittas ute och kan antas vara vilse så är det än i dag ett hittegodsärende och då har polisen ansvaret för ärendet. MEN när en katt hittas instängd i en transportbur så kan man inte längre anta att katten har kommit "ur ägarens besittning" av misstag och därför blir det ett länsstyrelseärende. 

Och jodå, det är ett brott att överge sitt djur, även om det kanske inte är så tydligt formulerat i dagsläget. Men den 1 april 2019 (tror jag det är) så kommer nya djurskyddslagen och där kommer det att framgå tydligt att det är förbjudet att överge sitt djur.

Det är ett elände med katter som springer ute i stadsmiljö, och man blir ofta förfärad när man ser i vilka miljöer folk släpper ut sina katter. Folk verkar tro att katter har trafikvett, trots att de ö h t inte har något trafikvett… Vi har i dag - på många platser - en miljö som gör att vi inte kan låta våra barn leka fritt ute. Men vi tror att våra katter ska klara av att röra sig fritt i samma miljöer? Det gör de inte.

Däremot har jag en viss förståelse för att katten får gå ut om man bor bra till ute på landet (även om jag själv hellre skulle ha katten i en väl inhängnad trädgård i så fall).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

KentHjärta
12/12/18, 11:57 PM
#6

För mig är det en självklarhet att katter är ute.

Annons:
Maria
12/13/18, 7:45 AM
#7

#6 Varför?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loka03
12/13/18, 11:50 AM
#8

#6 det beror helt på individen. T, ex som jag sa innan att min katt trivs inte alls ute. Eftersom han har haft en dålig bakgrund så trivs han att ligga i sängen och mysa. Men det finns såklart katter som har ett behov av att vara ute. Men jag gillar inte att du säger att det är en självklarhet. Alla är ju olika. :)

Are humans real?👽👽👽

KentHjärta
12/14/18, 1:41 PM
#9

När jag säger att det är en självklarhet för MIG innebär det inte att du har mindre rätt än vad jag har och jag mer rätt än dig. Hänvisar till inlägg #1 som formulerade sig som jag. "Jag tycker det är självklart att katten ska vara innekatt." och inlägg #8 "Jag gillar inte att du säger att det är en självklarhet. Alla är ju olika." Trots att ni hade en konversation kom det inte på tal.

Jag formulerade mig likadant med en annan åsikt och jag ifrågasatte inte era för att de rör inte mig och livet för mina katter. Jag tror inte att ni kommer konvertera era katter till utelivet för att jag säger så och det förväntar jag mig inte.

Här är mitt svar ang frågan varför :)

Resonemanget att katter ska hållas inne för att ute är farligt håller jag inte med om. Min mamma låste inte in mig med tanke att jag kunde bli överkörd när jag var yngre om jag gick ut. Absolut, olyckor händer, djur dör, människor dör. Offer för bilolyckor eller psykopater, händer båda arter. Thats life. Har två utekatter hos föräldrarna och en inne hos mig. Så känner till båda sidan av historian så att säga. Deras kroppsbyggnader är helt olika beroende miljön. Vår innekatt går ut i sele och tanken är att när möjligheten finns ska han bli utekatt. Han trivs så bra ute och vill vara ute, han spenderar många timmar jamande framför dörren och rymmer ut i trapphuset om han lyckas tar varje chans att försöka. Deras instinkter förändras beroende på om de är ute eller inne, deras egna instinkter.  Absolut, alla katter kan inte klara sig utomhus. Inte kattungar, blinda/döva katter, katter med olika defekter och funktionsnedsättningar, katter utan päls, som ironiskt människor avlat fram. Selektiv avel för egna behov och viljor. Våra katter är som oss, går ut när vi ska till jobbet. De kommer alltid hem igen, sommaren enbart för att sova, ofta väljer de altanen trots fri tillgång inomhus, vintern går de gärna i ide här hemma framför brasan. Vår yngsta katt är runt 4 år. Hon hittades när hon var mellan 2-3 månader gammal utanför vårat hus. Självklart släppte vi inte ut en sån liten katt igen. Efter kastration och när hon växt till sig öppnade vi dörren för henne, hon ville inte ut. Vi gick ut med henne i trädgården, stängde vi dörren in fick hon panik. Vi misstänker att hon blev utslängd och inte litade på utelivet längre. Efter mycket träning och tålamod är hon idag ute, har inte minsta problem med det längre, fri tillgång till att komma in när hon vill men hon väljer att vara ute. Istället för att lösa problemet med att gömma sig från det och acceptera psykisk barriär valde vi att bemöta problemet och lösa det helt för hennes egna bästa. Hon hade gärna fått bli innekatt, vad spelar det för roll för oss, vi kände dock att hon inte hade valet att välja utan att hennes bakgrund gjorde det åt henne och därför hjälpte vi med hennes egna självförtroende likaväl hennes tillit till människor igen.

De bor inte med oss, vi alla bor här tillsammans och har friheten att gå och komma som vi vill och det är så vi trivs.

Jag är emot grossist avel, vår innekatt (utekatterna också för den delen)  är försäkrad, kastrerad, chippad, vaccinerad,  och kommer årligen att bli. Vi är beredda på att olyckor kan hända oavsett miljö.

Har ni fler funderingar kan jag nog försöka utveckla mig lite extra för hur jag tänker.

Loka03
12/14/18, 4:44 PM
#10

#9 Tack för att du förklarade, nu förstår jag! :)

Are humans real?👽👽👽

Travis D
1/31/19, 9:34 AM
#11

För mig har katter rätt att gå ute som dom vill, behandlar dom ju precis som våra hästar när det kommer till utevistelse. Fri tillgång. Våra katter trivs inte som inne katter så ser ingen anledning att ha dom som det.

Maria
1/31/19, 10:36 AM
#12

#1 Menar du att era hästar inte har någon hage? Inga stängsel????

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Travis D
1/31/19, 11:59 AM
#13

#12 exakt som jag skrev har våra hästar fri tillgång till utevistelse och får gå ute så mycket dom vill. Läs vad jag skriver nästa gång.

Annons:
Pia-69
1/31/19, 2:07 PM
#14

#12 Jag tror det kallas för lösdrift och det blir allt vanligare att ha hästar på detta viset i Sverige.


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Maria
1/31/19, 2:22 PM
#15

#13 Eftersom jag aldrig hört talas om detta innan så frågade jag. Det har inget med läsförståelse att göra utan snarare nyfikenhet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Travis D
1/31/19, 3:52 PM
#16

#15 ber om ursäkt för att jag skrev otrevligt Men som #14 skrev så är det när dom går i hage 24/7

Maria
2/1/19, 7:33 AM
#17

#16 Men då är de ju i en hage och inte på fri fot som utekatter är. De är skyddade från trafik bl.a

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Travis D
2/1/19, 8:45 AM
#18

#17 hade dom kommit tillbaka som mina katter gör hade dom fått gå lösa. Eftersom vi inte kan sätta upp en hage hos oss så får dom gå lösa. Det funkar ju lika bra. Och tycker oavsett att alla djur bör ha fri tillgång till utevistelse. Och du skrev "Varför skulle vi behandla katten annorlunda än våra andra husdjur?" när du släpper ut hunden springer den bort, släpper du ut innekatten går den vilse, släpper du hästen lös så kan den dra. Utekatten klarar av att gå ute. Det gör inte alla andra djur fårdens höns går helt lösa. Skulle kunna släppa hästarna lösa på gården för dom skulle klara det men det är oftare man hör "min innekatt smet ut" eller "min hund tog sig ut och stack " än "min utekatt som kan området och vet hur man överlever här sprang bort" det är för att dom klarar det. Lösdrift inntebär fri tillgång till utevistelse precis som utekatter har fri tillgång till utevistelse.

Maria
2/1/19, 8:51 AM
#19

#18 Har du missat hur många bortsprungna katter det finns och efterlysningar osv?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Travis D
2/1/19, 9:07 AM
#20

#19 90% av dom är ju "min katt smet ut" om den fått gå ute lch upptäcka allt så skulle den hitta tillbaka men nu när ni hållt dom inne så smiter dom ut och kommer inte tillbaka, för dom hittar inte tillbaka.

Annons:
Travis D
2/1/19, 9:09 AM
#21

Men detta handlar inte om vad du tycker jag skrev min åsikt och för mig har djur rätt att få vara ute så mycket dom vill. Kallas frihet sök upp det vet jag. Tycker alla djur SKA ha rätt att röra sig så mycket dom vill och kunna få gå ut hur mycket dom vill.

Maria
2/1/19, 9:30 AM
#22

#21 Du behöver inte vara spydig. Då får man i så fall släppa ut undulater, kaniner och alla andra husdjur som vi har om man ska gå efter din frihetsprincip.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Travis D
2/1/19, 9:38 AM
#23

#22 ja om dina undulater och kaniner klarar av att komma tillbaka så kan du släppa ut dom.

Maria
2/1/19, 10:45 AM
#24

#23 Vad har du för åsikter om alla kanske 100 000-tals herrelösa katter i Sverige och hur det har blivit så?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Travis D
2/1/19, 10:48 AM
#25

#24 det är ju katter folk slängt ut. Folk har skaffat katter dom inte vill ha och slängt ut dom. Det är skillnad på en utefamiljekatt och en herrelös katt någon jävel slängt ut.

Maria
2/1/19, 10:54 AM
#26

#25 Men du kan ju inte vara helt blind för att katter springer bort???

Vi har t.om en sida på iFokus som heter Kattpolisen.

Jag ser lappar dagligen i mitt bostadsområden om bortsprungna älskade katter. Att folk dumpar katter är förfärligt men min gissning är att den siffran är bra mycket lägre än katter som springer bort.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Travis D
2/1/19, 11:12 AM
#27

#26 en bortsprungen katt är väl ingen herrelös? Jag har haft utekatt i snart 14 år och ingen av dom jag haft har någonsin försvunnit utan att komma tbx =)

Annons:
Maria
2/1/19, 11:21 AM
#28

#27 Nej så klart att det har funnits/finns en ägare men om katter är bortsprungen så är den ju ute på egen tass och ingen ser efter den.

Den är helt utlämnad till sig själv oavsett om det finns en ägare någonstans.

Att dina katter aldrig har försvunnit är ju bara tur och bara att gratulera till men för den sakens skull kan du ju ändå inte blunda för hur det ser ut i vårt land.

Har du tänkt på att denna tråden ligger inne på sidan Hittekatter?😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Travis D
2/1/19, 11:43 AM
#29

#28 jag trodde detta var katt iFokus 🤔😂 kollade trådrubtiken och glömde sajten 😅

Halvdansken
2/10/19, 7:45 PM
#30

Våra 4 går in och ut som de vill, av de 6 vi haft under åren (har 4 nu) så har 4 varit "lösdrivare" som har kommit till oss. Vi bor i "långtutepålandet"  🙂och enda vägen hit är en grusväg med två hus. 

Det skulle inte heller gå helt praktiskt att hålla katterna inne då dörrarna står öppna mer eller mindre dygnet runt på sommaren. 
En period hade vi grannens hund på besök, då hon strövade runt i området. Helt fritt. 
Men när jag hade katt i stan var den inne.  Så det beror ju på var katterna kommer från, och var man bor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

ThatPie
2/10/19, 9:40 PM
#31

Våran nu bortgångna katt var inne/ute katt och fick komma in och gå ut som han kände för. Det passade både honom och oss väldigt bra. Håller med vad som sagts tidigare, man ska anpassa sig efter ens katt och vart någon stans man bor. Tycker inte heller att katter inne i storstäderna ska vara ute och vandra på gatorna, det är farligt för både dem och de runt om kring dem. Men om du bor på landet, villa område med närhet till skog eller på en plats utan större faror, ska du då prompt hålla katten inne? Nej, det tycker jag inte. Till skillnad ifrån hundar och andra husdjur så har inte katter förändrats allt för mycket från de första ”tam katterna” (om man inte har någon speciell renrasig katt) och klarar sig utan problem på egen hand om de så skulle vilja det. Med det säger jag inte att de ska vara herrelösa, utan de bör ha en familj att komma hem till när de känner för det. Man ska anpassa sig efter vart man bor, vad man har för katt och vad katten själv vill.

Uppkatten
2/11/19, 8:23 PM
#32

OK, jag tycker att den här tråden delvis drar åt fel håll. 

#9 "Min mamma låste inte in mig". Nej, det hoppas jag sannerligen att hon inte gjorde, men under de år då du var liten (och kanske inte hade mycket mer vett än en katt… 😉) så är jag övertygad om att hon hade koll på var du var och vad du gjorde…

#18, 20, 21, 25, 27. Du skriver att utekatten klarar av att gå ute, att 90% av alla efterlysta katter är innekatter, att katter ska ha rätt att gå ut, att landets 100 000 hemlösa katter är katter som folk har slängt ut och att en bortsprungen katt inte är herrelös. 

Rent krasst: ja, en katt som är van vid att vistas ute klarar av att vara ute om den får tillgång till mat, vatten, skydd mot väder och vind, daglig tillsyn samt veterinärvård vid behov. Katten har däremot inget som helst trafikvett och riskerar att råka ut för människor som inte vill den väl, för rovdjur o s v, oavsett om den är van vid att vara ute eller inte. (Dock är min egen uppfattning i frågan att bor man bra till så är det OK att ha utekatt). 

Sedan undrar jag varifrån du fått uppgiften om att 90% av de efterlysta katterna är innekatter? Jag har varit aktiv i "hittekattsbranschen" i många år nu och jag kan lova dig att 90% av efterlysningarna inte rör innekatter som kommit ut av misstag. Det är tvärtom väldigt vanligt med efterlysningar av utekatter som inte har kommit hem som de brukar.

Att katter skulle ha rätt ha vistas ute låter förvisso bra, MEN vårt samhälle har dragit åt helt fel håll om vi ska ha alla katter som utekatter. I större samhällen och städer har man t ex byggt bort mycket av grönytor, det finns inte ens ordentliga lekytor för våra barn längre. I sådana miljöer bör man naturligtvis inte släppa ut katter. I ett läge där det finns mellan 100 000 - 200 000 hemlösa katter är det nog viktigare att varje katt får ett gott hem än att varje katt får möjlighet att gå ut. Många katter som levt ute i hemlöshet vill ö h t inte gå ut om de får möjlighet att välja…

Att landets 100 000 hemlösa katter är katter som folk har slängt ut, stämmer inte heller. En del av dem är förstås dumpade. Andra är katter som har kommit vilse. Men många är också födda ute av mammor som dumpats eller som har kommit vilse… Katter som får kattungar - som får kattungar - som får kattungar….

"En katt som är bortsprungen är inte herrelös". Dessvärre räknas de ofta som herrelösa rätt så snart, om de inte är id-märkta och ägarregistrerade. Har man tur så kanske ägaren letar och kan identifiera sin katt via t ex foton även om katten befinner sig långt hemifrån och/eller har farit illa en längre tid o s v, men ofta är det snart sagt omöjligt att hitta ägaren till upphittade omärkta katter… 

#31 "Katter klarar sig utan problem på egen hand". Jag uppfattar inte att du menar det riktigt så, men inte desto mindre så är det en vanlig missuppfattning som många har och som jag därför vill passa på att bemöta. Katter klarar sig inte på egen hand. De dör i förtid av svält, törst, kyla, sjukdomar och skador. De far oerhört illa. Har man den uppfattningen så bör man jobba en tid som volontär på ett katthem. Efter det kan jag lova att man har tänkt om!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
2/11/19, 9:06 PM
#33

#29 Dina åsikter om hur det fungerar med katter stämmer inte med verkligheten.  Det är dina egna tyckande och tänkande utan något som helst förankring i verkligheten.  Det blir särskilt missvisande när det kommer till hemlösa katter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Maria
2/11/19, 9:21 PM
#34

#32 Mycket bra skrivet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
ThatPie
2/11/19, 11:51 PM
#35

#32 sättet jag menade det på var att de utan problem klarar av att vara ute en stund själva (självklart inte mer än en dag) utan större uppsyn, men att sedan kunna komma hem igen för uppsyn, mat, vatten, värme och dess like. Ingen katt klarar sig helt själva, det förstår jag fullt ut. Men till skillnad från många andra djur klarar de av aktivitet ute själva någon/några timmar per dag. Om så klart de själva vill, är bygga för det och att man bor på en passande plats.

Ajax1
3/10/19, 10:23 PM
#36

Om ni har era katter som utekatter, vill jag "slå ett slag" för gps. Jag har det på min utekatt, en av mina bästa investeringar! Har superkoll på katten via min mobil. Inget mer letande och ingen mer oro. Tracktive 2.

[[eskils_]]
3/11/19, 11:06 AM
#37

#36 Förstår att det är bra att veta var katten finns. Men gps skyddar ju inte mot de faror som lurar på katter utomhus, framför allt trafiken. 😕

https://kattpolisen.ifokus.se/articles/55e96d5ece12c4618c00037a-trafiken-ar-vanligaste-dodsorsaken-for-katter?discussions-1

Upp till toppen
Annons: