Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (5) Senaste inläggen

Ny kategori 000. Vanliga frågor - FAQ - ej för diskussion! 001. Kattambassadörer TNR/Skygga Katter 02. Hittekatter i Fokus 03. Hittekatter i media 04. Katthem, jour- & stödhem, föreningar 05. Kattens status 06. Kastrering, ID-märking, Vaccination 07. Djurskyddsfrågor 08. Bilder & Filmklipp 09. Goda ideér, råd och tips! 10. Huskatten 11. Kattsjukdomar & problem 12. Kattmats relaterat 13. Kattprat i allmänhet 14. Katter söker hem! / Katter sökes! 15. Bortsprungna/upphittade katter 16. Transporthjälp önskas/erbjudes 17. Solskens- och molnhistorier 18. Evenemang på Katthemmen/ Kampanjer 19. Insamlingar, Auktioner 20. Dagens Ros & Ris! 21. Till minnet av 22. OT Utanför ämnet 23. Utsatta djur av annat slag 24. Annonsdiskussioner 25. Information om Forumet & oss Medlemmar Ny kategori
15. Bortsprungna/upphittade katter

"Chips i öronen"

2018-11-25 18:10 #0 av: Uppkatten

Jag önskar att det vore enklare att nå ut med information om ID-märkning och ägarregistrering av katt.

Dels information om HUR katter kan vara ID-märkta (med chip respektive örontatuering) samt info om hur ägarregistren fungerar, men även information om varför man ska ID-märka och ägarregistrera sin katt. För fortfarande är många katter inte ID-märkta/reggade och okunskapen bland kattägare och befolkningen i stort är fortfarande stor.

Dock tycker jag mig ändå se en ökning av kommentarer på t ex FB i stil med att "man ska ta katten till veterinären för att kolla om den har chips i örat". Ja, den typen av kommentarer visar kanske ändå på att något håller på att hända på kunskapsfronten, även om begreppsförvirringen fortfarande är stor...

Med en lagändring (så att alla ägda katter SKA vara ID-märkta och reggade) skulle uppmärksamheten på och kunskapen om ID-märkning förmodligen snabbt bli större, och fler vilsekomna katter skulle få chansen att komma tillbaka hem igen. Jag hoppas att detta snart kan bli verklighet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Anmäl
2018-11-25 18:27 #1 av: Calcifer

Vår veterinär har en lösning som jag tror faktiskt hjälper väldigt mycket med just detta problem. De har nämligen paketpris på kastrering, vaccinering och ID-märkning! Det är billigare att få alla tre saker gjorda än att betala bara för en/två av dem. Nu hade jag ju märkt katterna oavsett men när det liksom är alla tre saker, ordnade på samma gång, för ett bättre pris än allt för sig, så är det förmodligen få som tvekar. Nu kastrerar eller vaccinerar ju inte alla tyvärr, men det är åtminstone ett steg i rätt riktning tror jag.

"I think the problem with people like this is that
they're so stupid they have no idea how stupid they are."

Anmäl
2018-11-25 18:49 #2 av: Aleya

När jag läste om Chips i öronen så började jag fundera på vad som hänt då någon fått det i öronen.
Kanske skulle vara bra att redigera så det står chip :)

Men jag håller med inlägget.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-11-25 18:53 #3 av: Uppkatten

#2 Själva grejen är ju att det är det som folk skriver ibland på t ex FB, därav rubriken och min kommentar i #0 om begreppsförvirring. Och ingen veterinär sätter ju chippet i kattens öra. Antingen ID-tatuerar man i örat, eller så chippar man genom att föra in ett mikrochip under nackskinnet på katten.

Chips äter man. Chip använder man för t ex ID-märkning av katter Glad.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Anmäl
2018-11-25 19:22 #4 av: Aleya

#3 då förstår jag bättre :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-12-08 01:16 #5 av: Rafflan

Jag blir mest irriterad då någon tagit in en katt dem hittat ute och skriver på tex fb "hittade denna katt på denna gata, verkar tam, men mager och kall, någon som vet vem som äger den?" och när man frågar om dem kollat chip "nej vi har inte kollat chip", hur svårt ska det vara? 
idag har nog alla hund/kattuppfödare chipläsare, katthem/djurhem har chipläsare, polisen har chipläsare och veterinärkliniker kan hjälpa till att läsa av chip på upphittade djur (gratis), och ändå tar det folk 2-3 dagar att åka med djuret för att kolla chip! 2-3 dagar som en orolig och ledsen ägare saknar sin bortsprungna katt...

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.