Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 1633 ggr
Uppkatten
2018-11-25 18:10

"Chips i öronen"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag önskar att det vore enklare att nå ut med information om ID-märkning och ägarregistrering av katt.

Dels information om HUR katter kan vara ID-märkta (med chip respektive örontatuering) samt info om hur ägarregistren fungerar, men även information om varför man ska ID-märka och ägarregistrera sin katt. För fortfarande är många katter inte ID-märkta/reggade och okunskapen bland kattägare och befolkningen i stort är fortfarande stor.

Dock tycker jag mig ändå se en ökning av kommentarer på t ex FB i stil med att "man ska ta katten till veterinären för att kolla om den har chips i örat". Ja, den typen av kommentarer visar kanske ändå på att något håller på att hända på kunskapsfronten, även om begreppsförvirringen fortfarande är stor…

Med en lagändring (så att alla ägda katter SKA vara ID-märkta och reggade) skulle uppmärksamheten på och kunskapen om ID-märkning förmodligen snabbt bli större, och fler vilsekomna katter skulle få chansen att komma tillbaka hem igen. Jag hoppas att detta snart kan bli verklighet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Calcifer
2018-11-25 18:27
#1

Vår veterinär har en lösning som jag tror faktiskt hjälper väldigt mycket med just detta problem. De har nämligen paketpris på kastrering, vaccinering och ID-märkning! Det är billigare att få alla tre saker gjorda än att betala bara för en/två av dem. Nu hade jag ju märkt katterna oavsett men när det liksom är alla tre saker, ordnade på samma gång, för ett bättre pris än allt för sig, så är det förmodligen få som tvekar. Nu kastrerar eller vaccinerar ju inte alla tyvärr, men det är åtminstone ett steg i rätt riktning tror jag.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
2018-11-25 18:49
#2

När jag läste om Chips i öronen så började jag fundera på vad som hänt då någon fått det i öronen. Kanske skulle vara bra att redigera så det står chip :) Men jag håller med inlägget.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Uppkatten
2018-11-25 18:53
#3

#2 Själva grejen är ju att det är det som folk skriver ibland på t ex FB, därav rubriken och min kommentar i #0 om begreppsförvirring. Och ingen veterinär sätter ju chippet i kattens öra. Antingen ID-tatuerar man i örat, eller så chippar man genom att föra in ett mikrochip under nackskinnet på katten.

Chips äter man. Chip använder man för t ex ID-märkning av katter 🙂.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Aleya
2018-11-25 19:22
#4

#3 då förstår jag bättre :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Rafflan
2018-12-08 01:16
#5

Jag blir mest irriterad då någon tagit in en katt dem hittat ute och skriver på tex fb "hittade denna katt på denna gata, verkar tam, men mager och kall, någon som vet vem som äger den?" och när man frågar om dem kollat chip "nej vi har inte kollat chip", hur svårt ska det vara? 
idag har nog alla hund/kattuppfödare chipläsare, katthem/djurhem har chipläsare, polisen har chipläsare och veterinärkliniker kan hjälpa till att läsa av chip på upphittade djur (gratis), och ändå tar det folk 2-3 dagar att åka med djuret för att kolla chip! 2-3 dagar som en orolig och ledsen ägare saknar sin bortsprungna katt…

[[eskils_]]
2018-12-13 13:33
#6

En fördel att passa på någon gång när katten är nersövd och se till att den även blir ID-märkt i örat. Då kan vem som helst läsa av märkningen och kolla i registren och hitta ägaren till en katt som irrar omkring ute. (Förutsatt att den är ägarregistrerad förstås.)

Annons:
Uppkatten
2019-01-05 10:44
#7

Så sent som härom dagen läste jag återigen en upphittat-annons på FB där det stod att "Katten har inget chip i öronen"…

Bra att folk börjar inse att katter kan vara chippade.

Trist att de tror att chippet sitter i öronen och kan ses/upptäckas utan scanner.

Förmodligen finns även de som förväxlar chipmärkning och örontatuering.

Men - vi kämpar vidare med att sprida information!  👍

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2019-01-07 17:59
#8

#7 Jepp, vi kämpar vidare med informationskampanjen, allihop! 👍

Maria
2019-01-31 12:57
#9

Fast visst är det bra att ta katten till veterinär om den fått chips i örat haha😁 Annars håller jag med om att folk kanske har blivit lite mer upplysta förhoppningsvis.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
2019-02-10 19:36
#10

#5. Det är ju inte säkert att det finns en veterinär jättenära, att man har transportbox, att man har tid att ta katten till en veterinär samma dag, att man vill kolla om en kommer tillbaka innan man börjar med en större organisation med att baxa en rädd, okänd katt in i buren. Bättre att hålla koll på den, ge den lite mat, och framlysa den i området. Sen kan man ju ta den till veterinären. Så har vi gjort med de tre som varit "vilda" och som vi tagit in.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: