Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (5) Senaste inläggen

Ny kategori 000. Vanliga frågor - FAQ - ej för diskussion! 001. Kattambassadörer TNR/Skygga Katter 02. Hittekatter i Fokus 03. Hittekatter i media 04. Katthem, jour- & stödhem, föreningar 05. Kattens status 06. Kastrering, ID-märking, Vaccination 07. Djurskyddsfrågor 08. Bilder & Filmklipp 09. Goda ideér, råd och tips! 10. Huskatten 11. Kattsjukdomar & problem 12. Kattmats relaterat 13. Kattprat i allmänhet 14. Katter söker hem! / Katter sökes! 15. Bortsprungna/upphittade katter 16. Transporthjälp önskas/erbjudes 17. Solskens- och molnhistorier 18. Evenemang på Katthemmen/ Kampanjer 19. Insamlingar, Auktioner 20. Dagens Ros & Ris! 21. Till minnet av 22. OT Utanför ämnet 23. Utsatta djur av annat slag 24. Annonsdiskussioner 25. Information om Forumet & oss Medlemmar Ny kategori
15. Bortsprungna/upphittade katter

"Ställ ut kattlådan"

2018-11-25 09:03 #0 av: Uppkatten

Jag läser ofta på FB att man ska ställa ut kattlådan om innekatten har kommit ut av misstag. Inte primärt för att katten ska kissa i den, utan för att katten ska känna sin egen lukt och hitta tillbaka hem igen. Det sägs att just lukten från kattlådan kan uppfattas av katten även om den befinner sig allt från 800 meter till flera kilometer bort. Ibland kommer också tips om att man ska lägga ut kattsanden som små högar upp till 800 meter bort från bostaden.

Jag ifrågasätter om det här är ett vettigt tips. En innekatt som precis har kommit ut av misstag befinner sig vanligtvis inte 800-1000 meter bort, utan håller sig gömd alldeles i husets närhet. Lägger du ut små högar av kattsand 800 meter bort så skulle det - i värsta fall - kunna innebära att katten leds iväg i fel riktning, bort från bostaden? Använd kattsand riskerar också, vad jag förstår, att vara intressant för främmande katter, som i sin tur snarast kan skrämma den stackaren som precis har kommit ut av misstag?

Var kommer det  här tipset ifrån, ursprungligen, och finns det stöd för/erfarenheter av att det fungerar?

Kanske bör tipset användas ffa när katter kan antas ha blivit ivägjagade och inte hittar hem igen? 

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Anmäl
2018-11-25 09:05 #1 av: MonicaLagerquist

Jag tror du har en poäng där.

Jag har satt ut mat och transportbur när någon katt av misstag kommit lös ute.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2018-11-25 13:04 #2 av: eskils

Tror också mer på att ställa ut mat och en koja/transportbur.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.