Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 884 ggr
Uppkatten
2018-11-25 09:03

"Ställ ut kattlådan"

Jag läser ofta på FB att man ska ställa ut kattlådan om innekatten har kommit ut av misstag. Inte primärt för att katten ska kissa i den, utan för att katten ska känna sin egen lukt och hitta tillbaka hem igen. Det sägs att just lukten från kattlådan kan uppfattas av katten även om den befinner sig allt från 800 meter till flera kilometer bort. Ibland kommer också tips om att man ska lägga ut kattsanden som små högar upp till 800 meter bort från bostaden.

Jag ifrågasätter om det här är ett vettigt tips. En innekatt som precis har kommit ut av misstag befinner sig vanligtvis inte 800-1000 meter bort, utan håller sig gömd alldeles i husets närhet. Lägger du ut små högar av kattsand 800 meter bort så skulle det - i värsta fall - kunna innebära att katten leds iväg i fel riktning, bort från bostaden? Använd kattsand riskerar också, vad jag förstår, att vara intressant för främmande katter, som i sin tur snarast kan skrämma den stackaren som precis har kommit ut av misstag?

Var kommer det  här tipset ifrån, ursprungligen, och finns det stöd för/erfarenheter av att det fungerar?

Kanske bör tipset användas ffa när katter kan antas ha blivit ivägjagade och inte hittar hem igen?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
MonicaLagerquist
2018-11-25 09:05
#1

Jag tror du har en poäng där.

Jag har satt ut mat och transportbur när någon katt av misstag kommit lös ute.

Stolt ägare till fem La permer

[[eskils_]]
2018-11-25 13:04
#2

Tror också mer på att ställa ut mat och en koja/transportbur.

Upp till toppen
Annons: