Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1153 ggr
Uppkatten
11/13/18, 9:58 PM

Hög räkning för avlivade katter...

I djurskyddsärenden finns ofta inte bara djur som far illa, utan även människor som lever i misär eller som har det svårt på olika sätt. Då gäller det att ta väl hand om både människor och djur kan man tycka. I det här länsstyrelseärendet började en äldre man att mata katter i all välvilja. Katterna blev allt fler, och mannen allt äldre och i ett allt sämre skick. Han är idag 91 år gammal och dement samt ser och hör dåligt. Nu har han fått en räkning på 208 693 kronor för länsstyrelsens avlivning av katterna. Själv förstår han inte att katterna är borta, han ställer fortfarande fram mat till dem och lämnar ytterdörren på glänt för att katterna ska kunna komma in… Katterna bedömdes "må bra men vara förvildade" inför avlivningen. https://www.svtplay.se/video/18309506/sverige-idag/sverige-idag-12-nov-17-30?start=auto  (se ca 5,45 minuter in i programmet).

Totalt ska det ha rört sig om 19 katter över ett par års tid, vilket ger en kostnad på nästan 11 000:- för varje avlivad katt.

Det hade varit rimligt att omplacera katterna istället för att avliva dem. Det var trots allt katter som var vana vid att leva i människors närhet och som kom in och åt regelbundet, och som därmed hade fått en erfarenhet av att det var positivt att vistas inomhus. Då kan man knappast tala om förvildade katter.

Och det hade varit rimligt om mannen fått behålla 1-2 kastrerade katter (vilket länsstyrelsen själva verkar ha varit inne på till att börja med), under förutsättning att grannar/släktingar tagit på sig ansvaret för katterna.

Nu finns inte pengar kvar till mannens egen framtida begravning - vilken han sparat till.

Jag tycker man måste börja samordna insatser i sådana här ärenden, så att både djur och människor får den hjälp de behöver, och se till så att hjälpen blir bra. Det är inte rimligt att en dement 91 åring ska få den här typen av höga kostnader för att han har matat hemlösa katter (och inte kunnat hantera det på ett bra sätt själv). Och det är inte rimligt att friska katter avlivas av våra länsstyrelser när katterna rimligtvis borde gått att omplacera.

Se även https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/katterna-ruinerade-91-ariga-ture-har-inte-rad-med-sin-egen-begravning?fbclid=IwAR0fuxGZi6mjyZwXJnZ-bLccFYpIgXmzFG4tYjaOWZ_Krgq-oFGDtziDYmY

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Spectabile
11/13/18, 10:14 PM
#1

Jag såg det förut. Det är helt hejdlöst så illa ärendet har skötts. Länsstyrelsens handläggare märkte redan 2014 att mannen var virrig. Redan då borde man hanterat saken på ett bättre sätt 😕

MonicaLagerquist
11/13/18, 10:15 PM
#2

Bedrövligt hur detta har skötts.

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
11/14/18, 11:13 AM
#3

Här finns mer information i ärendet https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/korde-727-mil-lyckades-fanga-fyra-katter .

Positivt är att tre kattungar trots allt verkar ha överlevt och omplacerats. Sexton katter har dessvärre avlivats.

Reportern skriver att länsstyrelsen har sett till katternas bästa, där kan jag inte hålla med. Ser man till katternas bästa så omplacerar man katterna och ser till att de får ett fortsatt gott kattliv.

När det gäller begravningskostnaderna så tror jag inte att de anhöriga behöver oroa sig, utan att man kan ansöka om ekonomiskt bistånd från socialen vid behov. Sedan kanske det inte känns bra att behöva göra det av andra anledningar, och kanske blir det en enklare begravning än vad man önskat, men begravd blir man hur som helst när den dagen kommer…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
11/14/18, 11:18 AM
#4

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kattöga
11/16/18, 6:17 PM
#5

Läste om detta på SVT - och blev helt bedrövad! Jag upplever ingen hänsyn till varken katter eller mannen som velat göra allt gott för katterna! 

Vad är ett liv värt? Människoliv? Djur-/kattliv? Egentligen?
Döden tycks vara värd hur mycket som helst…. (jag vet, jag är cynisk….)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Uppkatten
12/2/18, 9:00 AM
#6

Många har berörts av det som hände Ture och pengar har samlats in för att han ska bli skuldfri. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/insamlingen-till-91-ariga-ture-gav-140-000 Men för de flesta av katterna slutade länsstyrelsens ingripande med döden, trots att katterna beskrevs som välmående…

Varje katt borde ha rätt till sitt eget liv och till ett gott katt-liv.

Det är hög tid för krav på ID-märkning och ägarregistrering av katter, samt kastrering av katter som inte ska användas i seriöst avelsarbete.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[[eskils_]]
12/3/18, 11:35 AM
#7

#6 Håller med dig, så här kan det inte få fortsätta. 🤓

Sasha W
12/4/18, 12:28 AM
#8

om man inte matar en mager katt som är i ens hus är de djurplågeri, matar man dom får man djurförbud och blir totalpank. Sverige går en ''ljus'' framtid till mötes…

finns det några som helst bevis för att de är hans ?  drygt å få räkning på 200 lax för å ta hand om en katt nån annan dumpat, vad skulle ha göra lixom? lämna dom åt svälten och sjukdomarna på gatan?

välkommen till fantastiska Sverige med sina finfina djur lagar :))

Tarotstollan
12/4/18, 12:45 AM
#9

Det här är ju fruktansvärt!😡
Synd att man inte kan stämma Länsstyrelsen och få dem fällda, så de själva får stå för kostnaderna.
Ok, det blir väl ändå svenska folket som får betala genom skatten men de hade kanske börjat använda hjärncellerna….

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Rafflan
12/4/18, 9:50 PM
#10

Problemet är väl att ägaren måste betala för tiden katten är uppstallad = tar tid för katter att omplacera = dyrare för ägaren om katterna omplaceras än att dem avlivas.

Uppkatten
12/4/18, 9:55 PM
#11

#8 Finns en del domar om att mata katter, har jag för mig. I någon så betraktades mataren som ägare därför att h*n matade på sin tomt, men i ett annat fall så betraktades mataren inte som ägare då h*n matade katter i närområdet (snarare än på den egna tomten).

Vad som är särskilt allvarligt här är ju att det dessutom rör sig om en dement man som inte har kunnat ta ansvar för kastrering/omplacering etc på egen hand.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
12/8/18, 12:10 AM
#12

Tänk om överskottet på denna insamling hade gått till ett katthem istället, så mycket nytta det hade gjort.

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: