Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1616 ggr
Uppkatten
11/2/18, 8:04 PM

Resa med katt i kollektivtrafiken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag följde nyligen en tråd på FB, där man diskuterade om det var OK att resa med katt i koppel inom kollektivtrafiken. Själv tyckte jag att det lät både olämpligt och farligt. Farligt för kattägaren som riskerade att bli biten och klöst om katten blev stressad och rädd. Farligt för övriga passagerare om katten hamnade framme hos t ex bussföraren och ställde till det. Och farligt för katten själv om den blev rädd och t ex kom lös i trafiken. Olämpligt på alla sätt och vis alltså.

Men jag blev också nyfiken. Fanns det t ex några riktlinjer från Jordbruksverket i frågan, så som det påstods i tråden. Och vad sa bussbolaget här i staden där jag själv bor.

Jordbruksverket svarade mig att de inte har några specifika regler om just ”resa med katt i kollektivtrafiken”. Däremot hänvisade de till sina allmänna regler om transport av katt.  http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselavhundochkatt/hundarochkatteribil.4.32b12c7f12940112a7c80005022.html

Viktiga och bra regler som alla vi kattägare bör känna till!

Jordbruksverket påpekade också att kollektivtrafiken kan ha egna regler gällande ”katt och hund ombord”, och att det är upp till oss djurägare att ta reda på vad som gäller inför resa med t ex katt.

Jag kontaktade bussbolaget här i stan, där jag bor, och de svarade mig att det är självklart att katten ska sitta i en transportbur för att få transporteras ombord på stans bussar. De kunde dock enbart svara för det egna bussbolaget, skrev de.

Själv tycker jag att det är viktigt att tänka på att katter kan reagera på ett helt annat sätt ute i trafiken/i samhället än vad de gör där hemma eller i miljöer där de är vana vid att vara. Det blir t ex oerhört många intryck för en katt i sele att sortera och hantera i kollektivtrafiken.

Och även om just du uppfattar att just din katt klarar av att åka buss/tåg i sele så kan det inspirera andra kattägare till att prova samma sätt att hantera sina katter – men då kanske med ett förödande resultat som följd…

Nej, i kollektivtrafiken gäller det att ta ansvar som kattägare, både för kattens och för våra medpassagerares skull. Och att vi är goda förebilder för andra djurägare, för barn och unga o s v.

Min egen uppfattning är definitivt att katten ska transporteras i en stabil och säker transportbur med spännband runt om och med en filt över (för att minska mängden intryck/kattens stress). Jag önskar att det vore lika självklart för alla med katt.

Jag väljer själv bort kollektivtrafiken, och ber hellre vänner och bekanta om hjälp med transport, eller åker taxi med katterna då jag själv inte har körkort/bil (tänk f ö på att alltid informera om att du har katt i transportbur med dig om du beställer taxi, då alla taxibilar inte transporterar husdjur. Du vill förmodligen inte att bilen vänder och lämnar kvar dig och katten när den väl har kommit…).

Allt för många katter kommer lösa i samband med transporter (t ex på väg till eller från veterinären/sommarstugan), och många av dessa katter återförenas dessvärre aldrig med sin ägare igen. Transport av katt bör därför alltid betraktas som en ”risksituation”.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Kalli
11/2/18, 8:27 PM
#1

Jag har åkt tåg med mina två hundar och två katter i koppel i en liten kupe. Det var intressant och ärligt talat har jag svårt att förstå hur kattägarna tänkte.

MonicaLagerquist
11/4/18, 8:48 AM
#2

Jag har rest en del med mina katter och har dem alltid i bur-Finns inte i min värld att jag skulle ge mig ut på resa utan bur.

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
11/5/18, 8:56 AM
#3

Jag minns när jag var i tonåren. Då berättade min farmor om en bussresa där en kattägare hade blivit alldeles sönderriven i ansiktet när denne försökt åka buss med sin katt i sele…

Inte OK att utsätta en katt för den stressen, och inte kul att själv behöva leva med ärr i ansiktet resten av livet alldeles i onödan…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tant Grön
11/5/18, 9:42 PM
#4

Beror väl på vilken katt det är. Hade en katt för många år sedan som jag hade i sele. Hon var en väldigt lugn katt och jag åkte både buss och tåg med henne. Aldrig några problem. Hon verkade verkligen gilla det. Sen hade jag en kattunge som jag skulle lära gå i sele, jag fick inte ens på honom selen och då var han bara tolv veckor. Den katten fick jag ju ha i bur på bussen.

Upp till toppen
Annons: