Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1198 ggr
Uppkatten
2018-09-21 23:17

Tovig katt avlivad

Tovor kan bli ett stort problem för katten, om inte kattägaren har koll och hjälper katten att bli av med tovorna (eller om katten lever ute i hemlöshet)…  https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/katt-var-tackt-av-tovor-och-bajs-fick-avlivas

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Tarotstollan
2018-09-21 23:55
#1

😭

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tjeja
2018-09-22 00:12
#2

💔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Pia-69
2018-09-22 22:05
#3

💔🖤😢


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Rafflan
2018-09-24 04:34
#4

Tycker rubriken känns lite missvisande, katten avlivades ju pga vanvård och inte pga tovorna, tovorna var bara en liten del av vanvården denna stackars katt fick genom lida :(

Uppkatten
2018-09-24 08:41
#5

#4 Som jag förstod det så var kattens päls så ihoptovad att katten inte kunde röra bakdelen/bakbenen normalt, ett tillstånd som man inte lyckades "häva" trots att tovorna rakades bort. Frågan är om katten fick tillräcklig tid på sig och den sjukgymnastik som katten förmodligen behövde (jag antar att den försvagades i sin muskulatur och fick nedsatt rörelseförmåga mm av att vara inbäddad i tovor under lång tid). Tyvärr kan toviga katter bli så pass "ihoptovade" att de inte längre kan röra sig normalt, gå, jaga byten, sätta sig i säkerhet o s v. De blir så att säga fångar i sina egna tovor. 

Naturligtvis mycket allvarligt också om kattens päls blir ihoptovad så att den får avföring i tovorna, och om tovorna sitter så att katten får svårt att kissa och bajsa samt svårt hålla sig ren.

Lång päls är ett elände för många katter (inte enbart p g a tovbildning utan även vad gäller hårbollar etc).

Det oroar mig att många där ute medvetet avlar på långhåriga huskatter - kors och tvärs - eftersom det med all sannolikhet kommer att leda till fler vanvårdade långhårs-katter, och till fler hemlösa katter som kommer att fara illa - inte enbart p g a hemlösheten - utan även p g a sin päls. Har t om fått berättat för mig om en långhårig katt som fastnade i ett taggtrådsstängsel med sin ihoptovade päls och blev fast där. Som jag minns det så överlevde inte katten.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: som ägare till en semilånghårig/långhårig katt har man inte bara ett stort ansvar, utan ett särskilt stort ansvar!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Rafflan
2018-09-24 20:59
#6

#5 lång päls är inget elände om dem har en ägare som sköter katten och pälsen ;)

Ja hemlösa långhårskatter är ett stort problem då deras päls behöver omvårdnad och som hemlös blir det ovårdade pälsen ett extra lidande, min fd "vildkatt" är långhårig och när han fångades in hade pälsen tovat sig så illa att den ramlat av huden i tussar, och där pälsen satt kvar var det bara en stor filt tova, blev att raka hela katten direkt, smärtan att gå med den pälsen måste vart fruktansvärd :(

Annons:
Uppkatten
2018-09-24 21:45
#7

#6 Lång päls kan definitivt vara ett elände även om kattägaren så har en uppsjö av kammar, rakapparater och saxar hemma, och all tid och ambition i världen att sköta kattens päls, om inte kära katten vill samarbeta… Och det vill inte alla katter… Hårbollar är ett annat känt problem (och ett elände…) inte minst bland långhåriga katter… De kan innebära både problem för katten och dyra veterinärvårdsräkningar. Så, jo, jag vidhåller nog att lång päls är ett elände för många katter.  Nedbajsad lång päls är inte heller lätt att hantera om inte katten är med på noterna… Och bland våra hemlösingar finns förstås en och annan som kanske gillar pälsvård, men många av dem gör det inte. Min långhåriga (fd skyggis) tjej skulle definitivt ha gynnats av att vara korthårig. Ett alternativ hade förstås varit att söva och raka henne en gång per år, men eftersom hon har begynnande njursvikt så är inte det ett alternativ. Min oro för den ökande mängden långhåriga katter kvarstår således.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Rafflan
2018-09-25 07:26
#8

#7 min fd vildis gillar inte heller att bli borstad, så vi la massor med positiv träning och köpte en dyr men tystgående rakmaskin, så numera kan sambon hålla och så rakar jag ner honom ett par ggr/år, han tycker inte det är kul, men då det går snabbare än att borsta/klippa för hand så behöver han bara acceptera det en kort stund, men tog många år och mycket tid att träna honom att vara okej att bli klippt med maskinen.

Uppkatten
2018-09-25 07:44
#9

#8 Jag hade samma idé och köpte en tystgående rakmaskin. Men hon vägrar… Att hålla henne är inte att tänka på. Hon låter sig varken hållas/lyftas/bäras.  I övrigt är hon rätt social med sin matte, pratar, vill (numera) att jag ska klappa henne (men på hennes villkor och tider förstås!), och hon är en glad och kul katt. Åtta år gammal nu, så vi får väl se om hon blir möjlig att raka så småningom :-D . Andra katten är från samma koloni och i samma ålder, och direkt översocial med matte. Men då är hon å andra sidan korthårig och slipper således diskussionerna kring kamning, rakning mm… :-) Den långhåriga har hittills klarat sig rätt OK vad gäller tovor, men den här sommaren blev det plötsligt fler tovor och på fler ställen på kroppen. Vet inte om värmen i sig påverkade pälsen, eller om hon inte orkade sköta den riktigt i värmen. Men snart räknar jag med att hon ska vara fri från sista tovan för den här gången, och sedan börjar hon ju fälla när elementen går igång på allvar, och då brukar vi ha/få det lugnt på tov-fronten under vinterhalvåret :-) .  Tänk att två katter kan vara så olika trots gemensam bakgrund, och trots att de kom in redan vid ca 6 månaders ålder. En skillnad som märktes redan från start.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2018-09-25 17:30
#10

Håller med dig Uppkatten, det är säkert en massa människor som skaffar en söt långhårig kattunge och inte har en aning om vilket extra ansvar det innebär.

Upp till toppen
Annons: