Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (5) Senaste inläggen

Ny kategori 000. Vanliga frågor - FAQ - ej för diskussion! 001. Kattambassadörer TNR/Skygga Katter 02. Hittekatter i Fokus 03. Hittekatter i media 04. Katthem, jour- & stödhem, föreningar 05. Kattens status 06. Kastrering, ID-märking, Vaccination 07. Djurskyddsfrågor 08. Bilder & Filmklipp 09. Goda ideér, råd och tips! 10. Huskatten 11. Kattsjukdomar & problem 12. Kattmats relaterat 13. Kattprat i allmänhet 14. Katter söker hem! / Katter sökes! 15. Bortsprungna/upphittade katter 16. Transporthjälp önskas/erbjudes 17. Solskens- och molnhistorier 18. Evenemang på Katthemmen/ Kampanjer 19. Insamlingar, Auktioner 20. Dagens Ros & Ris! 21. Till minnet av 22. OT Utanför ämnet 23. Utsatta djur av annat slag 24. Annonsdiskussioner 25. Information om Forumet & oss Medlemmar Ny kategori
15. Bortsprungna/upphittade katter

När kattmamman "försvinner"....

2018-09-20 07:45 #0 av: Uppkatten

Återigen ser jag en annons där man efterlyser en kattmamma som "försvunnit" med små kattungar kvar där hemma som ännu behöver dia... Förstår inte kattägare vilka risker de tar när de släpper ut kattmamman...??? För det är just de som medvetet släpper ut sin katt i det här läget som jag invänder mot. En hel kull kattungar riskerar att bli av med sin viktigaste trygghet, den kattmamma som också ska fostra ungarna och förse dem med mat. Kattmamman riskerar i sin tur att fara illa hon med om hon inte hittar tillbaka hem, kanske med t ex mjölkstockning som följd. Hon riskerar också att bli dräktig på nytt. Kanske hamnar hon vilse och föder nästa kull ungar utomhus så att grunden läggs för en kattkoloni... Återvänder hon hem dräktig så finns risk att ungarna avlivas då långt ifrån alla kattägare vill ta hand om ännu en kull, och har kontaktnät nog att omplacera dem.  Nej, har man en okastrerad katthona så får man tänka sig för och ta ett extra stort ansvar, inte minst när honan har kattungar där hemma... Och se till så att honan kastreras, vaccineras, id-märks, reggas samt försäkras innan hon ev. får gå ut på egen tass (i en bilfri och någorlunda trygg omgivning). Att släppa ut en okastrerad katt är aldrig ok.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Anmäl
2018-09-20 07:50 #1 av: Tarotstollan

Det är fruktansvärt hur dumma vissa människor är.Arg Att ens komma på idén att släppa ut en diande kattmamma, ungarna behöver ju henne dygnet runt.
Om mamman vill ha lite lugn och ro brukar ju hon kunna gå undan och hoppa upp någonstans där ungarna inte når henne men hon övervakar ju sina bebisar ändå.
Hoppas verkligen att hon kommer hem igen!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2018-09-20 07:55 #2 av: MonicaLagerquist

Jag kan bara inte få in i mitt arma huvud hur korkade vissa kattägare är.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2018-09-20 12:10 #3 av: eskils

Nej det är obegripligt hur dumma en del är!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.