Annons:
Etikettsajten
Läst 1322 ggr
Uppkatten
2018-08-26 10:55

Upphittad katt – vems ansvar att den kommer hem?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varje år hamnar hundratals, kanske tusentals, svenska katter vilse. Många av dem kommer så småningom tillbaka hem igen, men långt ifrån alla. En del vilsna katter har turen att få komma till ett katthem, där volontärer/eventuella anställda ser till att katten får träffa veterinär, att den får mat, ett tillfälligt hem och så vidare. Man försöker också hitta kattens ägare genom att kolla efter ev. ID-märkning samt genom att anmäla katten som upphittad till polisen mm. Hittas ingen ägare så skrivs katten över på katthemmet så att den kan omplaceras till ett eget för-alltid-hem. Detta kan ske efter allt från cirka 10 dagar till 3 månader, beroende på vilket avtal katthemmet har med polisen. Hur stort ansvar uppfattar du att katthemmet har för att hitta kattens ägare? Vad är rimligt för ett katthem att mäkta med? Och vilket ansvar har kattägaren?

(Katten på bilden är INTE bortsprungen!)

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Aleya
2018-08-26 11:14
#1

Då jag har haft hand om några katter som varit mellan två hem så anser jag att ägarna har större ansvar. Det lustiga är när jag har haft kontakt med ägarna och sagt att deras katt är hos mig och att dom får gärna komma och hämta katten. Och så får man svaret: äh släpp ut katten så kommer den då den kommer. Så jag vet inte vilken mentalitet vissa ägare har.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Rafflan
2018-08-27 01:11
#2

Jag anser att katthemmet ska kolla öronmärkning/chip och anmäla upphittad till polisen. Älskar man sin katt har man den märkt ifall olyckan skulle vara framme.

Uppkatten
2018-08-27 10:20
#3

Räcker det att anmäla till polisen? I vilken utsträckning bör sociala medier användas? Söksajten VILSE.NU? Facebook? Ska katthemmet ut i samhället och sätta upp lappar? Lägga lappar i folks brevlådor?

Eller är det kattägarens ansvar att id-märka och regga sin katt (i SKK och SVERAK) så att den som hittar katten ute i dåligt skick (t ex trafikskadad eller vilse) inte ska behöva lägga massor av tid på att försöka hitta kattägaren? Vilket ansvar har man som kattägare gentemot sin katt och gentemot den som hittar och vill hjälpa katten?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Rafflan
2018-08-27 12:02
#4

#3 har man tid så är det ju bra att söka ägaren på fb och kanske lappar i affärer i området den hittades.
Men anser att största ansvaret ligger på ägaren att märka sin katt om man bryr sig om den.

Uppkatten
2018-08-27 12:17
#5

#4 Det som är trist är ju det där med att anmälan till polisen ofta fungerar så dåligt. Många poliser vill inte ens ta emot en anmälan, och frågan är hur mycket tid som läggs ner hos polisen på att försöka "länka ihop" rätt katt med rätt ägare (även om jag faktiskt har varit med om att det fungerat, även på omärkt katt!).

Jag tycker emellertid att samtliga katter även bör annonseras ut på www.vilse.nu - både hittade och saknade. Finns alla katter samlade på en gemensam sajt så ökar chansen att para ihop rätt katt med rätt ägare. VILSE.NU är idag landets största sajt för bortsprungna och upphittade katter, och har flera bra sökfunktioner så man slipper sitta och kolla på alla katter (man kan t ex välja att söka bara på svarta hankatter i Uppsala län och slipper då kolla på alla andra katter).

Jag håller absolut med dig om att ägaren har störst ansvar, både mot sin katt och mot en ev. upphittare.  Det känns aldrig bra när ägda (men inte id-märkta och reggade katter) sitter och tar upp platser på katthemmet som mer behövande katter skulle behöva få tillgång till, samtidigt som ägaren inte går att hitta. Trist också att behöva omplacera en katt som sannolikt har en ägare som letar efter sin katt  men som man inte lyckas hitta…. Också trist om en omärkt katt kommer skadad till veterinären eftersom den då riskerar att avlivas om ingen tar på sig betalningsansvaret för katten…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Rafflan
2018-08-27 22:31
#6

#5 jepp, polisen har t.o.m erkänt att deras system att matcha upphittade djur emot borttappade är dåligt och risken för missar är stor.

Jag som privat person visste inte ens om att det fanns en sida som vilse.nu, så vet ej hur känd den sidan egentligen är bland "svensson svensson" folk som bara har en mysig katt hemma men inte är aktiv på forum eller liknande.

Annons:
Uppkatten
2018-08-27 23:14
#7

#6 Jag tror att VILSE är rätt känt eftersom den är landets största söksajt (d v s det är den sajt som flest använder, och dessutom har den flera bra sökfunktioner), men naturligtvis finns det många där ute som inte känner till den (ännu), precis som du påpekar, så det är nog bra om vi alla hjälps åt att informera om att VILSE finns så chansen att återförena vilsna katter med deras ägare ökar.

VILSE har också många bra söktips.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Mari
2018-08-29 10:32
#8

Helt klart är det ägarens ansvar att se till att sin katt kommer hem. Lämpligast genom att id-märka sin katt och även se till att den är registrerad samt ta kontakt med katthem och göra efterlysningar.

Katthemmens ansvar att kolla efter id-märkning och kontakta ägaren. Detta i de bästa av världar när ägaren tagit sitt ansvar.

Som vårt katthem gör är att anmäla upphittad till polisen (även fast det inte fungerar som tänkt, vi har aldrig fått någon lapp med posten om att vi lämnat in anmälan, så som jag som privatperson fått när jag hittat kameror, telefoner, nycklar…) vi lägger även ut bild och info på vår hemsida och facebooksida. Samt håller lite extra koll på efterlysningar. 

Det skulle verkligen underlätta om ägaren hade mer ansvar på sig, även att katthemmet tex. fick samma antal dagar på sig att hålla katten, säg 10-14 innan det är lagligt ok att hitta katten ett nytt hem. Så tänker jag, det skulle underlätta en hel del och sätta mer press på ägarna att aktivt söka sin katt eller göra de åtgärder som behövs - id-märka och registrera för att få hem sin katt i tid!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Upp till toppen
Annons: