Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1187 ggr
Uppkatten
2018-08-26 10:11

Sjuka husdjur - en konsumentfråga

Det måste bli tydligare vad vården kommer att kosta, skriver Konkurrensverket och anser bl a att behandling av husdjur ska innefattas av konsumenttjänstlagen och att man ska kunna anmäla en veterinärtjänst till Allmänna reklamationsnämnden. http://www.gp.se/nyheter/sverige/sjuka-husdjur-en-konsumentfr%C3%A5ga-1.7881931

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Uppkatten
2018-08-27 10:11
#1

Själv tycker jag att det är trist att veterinärvård har blivit så otroligt dyrt. Och ibland är det inte utan att man undrar om veterinären medvetet försöker "få ut maximalt från djurets försäkring" (jag har själv känt så vid några tillfällen när det gällt egna/släktens djur).

Jag har också många gånger funderat kring om djur dumpas när folk inser att de inte har råd att ge djuret nödvändig vård, och då hellre släpper ut djuret än avlivar (i hopp om att någon annan ska hitta och hjälpa djuret)…

Det senare är tankar som ibland har dykt upp t ex när vi har fått in katter på katthemmet med skador/sjukdomar och efterlysning av ägaren inte gett något resultat.

Självklart är det aldrig OK att släppa ut ett djur och "hoppas på det bästa", det är tvärtom att svika sitt djur, och därtill olagligt.

Men jag menar att alltför dyr veterinärvård (i förhållande till djurägarens ekonomi) kan bli ett djurskyddsproblem.

Sedan förstår jag förstås att veterinärer behöver få in tillräckligt med pengar för att kunna bedriva sin verksamhet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Rafflan
2018-08-27 22:28
#2

#1 problemet går lite åt båda håll, gör veterinären för lite utredning/prover och missat något får dem skäll och bli anmälda, gör dem för mycket för att vara säkra att inte missa något får dem skäll och sura ägare om alla prover ser bra ut.

Upp till toppen
Annons: