Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 662 ggr
Uppkatten
2018-08-07 15:25

Sele på utekatten

Då och då läser jag efterlysningsannonser där katter har släppts ut med sele på, och sedan inte kommit tillbaka hem. Det gör mig alltid lika bekymrad, eftersom selar ju överhuvudtaget inte är avsedda att användas när katten är ute på egen hand (utan ska användas enbart på koppelpromenader).

Jag tror att vi måste bli mer aktiva med att informera om att sele inte ska användas när katten vistas ute på egen hand. Det borde också finnas en märkning på alla selar som informerar köpare om detta.

Då risken är stor att katten fastnar i med sin sele där ute så brukar jag rekommendera IDhund i ett tidigt skede på dessa försvunna katter. Men det förutsätter ju att det finns en s k smeller för hunden att lukta på (d v s något som enbart bär lukt av just den aktuella katten). Annars har hunden inget att gå efter.

Så min utmaning till alla er där ute blir att under augustimånad informera i olika forum/sammanhang om vikten av att aldrig släppa ut sin katt i sele på egen hand! 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: