Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 987 ggr
Uppkatten
2018-08-07 15:03

Örontatueringar som försvinner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har på kort tid hört talas om flera fall där katter har örontatuerats (d v s ID-märkts) men där örontatueringen sedan har blivit osynlig inom kort tid/något år. Är det någon som vet vad det här beror på? Missar veterinären något väsentligt moment när det blir så här?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Nordanälvens
2018-08-07 15:38
#1

Jag har inte tatuerat mina katter (eller hund) just av den anledningen. De är chippade istället. Vår förra hund var tatuerad i örat men efter ett litet tag så bleknade tatueringen bort och gick inte att tyda alls efter att han fick blodöra. Vet även några utekaniner vars tatuering bleknat så de inte längre går att tyda. Kan det inte vara så simpelt att ID-tatueringarna bleker på samma sätt som de snygga (eller mindre snygga) vi människor har?

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Aleya
2018-08-07 16:27
#2

Jag har alltid tyckt att det varit omöjligt att tyda tatueringar på djur. Så jag tror inte det är något nytt problem. Borde finnas bättre bläck att göra dessa tatueringar av.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Uppkatten
2018-08-07 17:07
#3

#2 Men att de blir suddiga är en sak, tycker jag, men när de försvinner helt, eller så att bara en liten blå punkt blir kvar i örat….???? Och när det sker trots att det gått mindre än ett år?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Aleya
2018-08-07 17:24
#4

#3 jag tror att bläcket är problemet. Förr hade dom väl någon färg som var mer grön än blå. Men jag tycker att det är dåligt att bläcket inte håller.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Namiko
2018-08-07 18:50
#5

#3 Det låter som att tatueringen inte sitter djupt nog. Bläcket måste en bra bit ner i huden för att sitta kvar. Sitter den för ytligt så försvinner bläcket med hudcellerna som byts ut. Så då är det veterinären som inte gort ett ordentligt jobb. För lite bläck är en annan anledning till dåliga/otydliga tatueringar.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Forest]
2018-08-10 21:29
#6

Vi har öronmärkt men satte även in ett chip på våran ena katt. Hans öronmärkning ser man ännu bra efter 6år. Vi öronmärkte honom mest för det syns mer att han tillhör någon om han skulle smita ut. O det lyckades han med flera gånger o han har sedan fåt gå ut dom dagar han vill. Förutom det så har han halsband med id bricka med siffror o info på. Den fick vi i samband med ägarregestrering. Våran svarta buse är inte öronmärkt då han har mörk hud så tyckte vi att det inte skulle synas tydligt. Han har chip o halsband på sig dagtid han är innekatt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: