Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1652 ggr
Niiinah92
2018-07-19 23:26

Snuva, hur länge?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag var för 14 dagar sedan och hämtade fyra kattungar på ca7 veckor vars hemlösa mamma blivit påkörd (är alltså stödhem via förening). De hade varit inne lite mer än en vecka hos upphittaren. När jag hämtade dem var de geggiga kring ögonen och nös en hel del. De har fått bo i ett eget rum sedan dess, jag tvättar deras ögon flera gånger om dagen och ena kattungen har fått näsdroppar efter en tripp till veterinären förra veckan. Hon lyssnade på dem och kollade och sa att det enda jag skulle göra var att fortsätta som jag gjorde. Jag ångmoppar även golvet hos dem varje dag.

Jag tycker att i ena stunden är de jättemkt bättre, i nästa stund inte. Hade ena varit människa hade jag tagit fram en näsduk och sagt blås, så låter hon. 

När borde de vara friska? Med frågan menar jag bara så att jag inte gör något fel och borde uppsöka veterinären igen eller göra något annorlunda.  

De fick häromdagen avmaskning ska tilläggas och hade mycket mask i sina magar (de kommer såklart få en omgång till om några veckor). De äter bra, busar bra och dricker väldigt bra. De har även börjat bli riktigt kelna.

Annons:
[Wijnja]
2018-07-20 04:12
#1

Har di varit hos veterinären

Uppkatten
2018-07-20 09:18
#2

Kattsnuva är ett samlingsbegrepp för flera olika virus och bakterier som katten kan drabbas av. Eftersom det ofta handlar just om virus så innebär det att kattens kropp själv måste "besegra" infektionen. Det kan ta olika lång tid hos olika katter, men några veckor får man allt räkna med. En del katter blir kroniskt snuviga, men oftast läker det ut. Om en kraftigare bakteriell infektion tillstöter så behövs antibiotika. Kattsnuva kan bl a övergå i lunginflammation. Dina kattungar bör bli friskare successivt, blir de inte det (eller om någon av kattungarna "går åt fel håll") så är det dags att snabbt ta sig till veterinären igen. Kattsnuva är mycket smittsamt och kan smitta även katter som är vaccinerade (som då oftast klarar av infektionen lite bättre), så det gäller att ha de sjuka katterna "i karantän" och att hålla en god hygien så man inte för smitta vidare t ex via sina egna händer/kläder. Vissa kattsnuve-varianter kan överleva flera veckor i miljön. En katt som har haft kattsnuva kan i sin tur vara smittsam en tid även efter att den blivit symtomfri. Kattungar får inte vaccineras så länge som de bär på kattsnuva.

Men för att svara mer exakt på din fråga så är det svårt att säga exakt när kattungarna borde vara friska igen. Fortsätt ha koll på att de är hyfsat pigga, äter bra, går upp i vikt och att de inte får svårt att andas (t ex att de inte andas med öppen mun). Håller tummarna för att de snart mår bra igen! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Niiinah92
2018-07-20 10:44
#3

#1 det står redan i inlägget men ja det har jag självklart varit. #2 allt det där vet jag och jag tar alla försiktighetsåtgärder möjliga. Tack då vet jag 😊 inte första gången jag haft moderlösa hittekattungar men det är första gången de varit sjuka därför känner jag mig lite utanför min comfortzone om man säger så och bara ville ha bekräftat att det kan ta lite längre tid än vad det på vissa sidor sägs.

Uppkatten
2018-08-09 10:29
#4

Hur har det gått för kattungarna?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Niiinah92
2018-08-13 22:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 De är på bättringsvägen 😊 det är fortfarande en liten bit kvar men har pratat med två olika veterinärer som inte anser att ytterligare behandling är nödvändig utan de behöver lite mer tid bara då de var så nedsatta när de kom in. Snorprov togs och fick svaren idag, inga bakterier kunde hittas. De blev även vaccinerade idag.

[[eskils_]]
2018-08-13 22:41
#6

Roligt att höra att sötnosarna är på bättringsvägen! 🙂

Annons:
MonicaLagerquist
2018-08-18 19:07
#7

Lycka till i fortsättningen.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: