Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 704 ggr
Uppkatten
2018-06-30 09:40

Förslag: katter ska id-märkas

Med anledning av artikeln i länken: måste inte hundar vara id-märkta och reggade redan idag? Varför är det då ett problem att använda "samma" system när det gäller katter? Lär mig! http://www.nsd.se/nyheter/forslag-alla-katter-ska-markas-nm4860761.aspx

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[[eskils_]]
2018-06-30 10:08
#1

Regeringen svamlar (som vanligt). De hänvisar till nya dataskyddsregler som ursäkt för att inte föreslå obligatorisk märkning & registrering av katter. Men som du säger går det ju bra när det gäller hundar…

Det enda nya i skrytartikeln i denna (s)-tidning är väl att vi fick namnet på den som ska sköta utredningen av den här "svåra" frågan: Ulrika Geijer. Om nu det säger något.

kattöga
2018-06-30 10:54
#2

Jag förstår inte heller varför det ska vara så omöjligt att få till ett krav om märkning och registrering av katter. Eller… det har ju med status att göra. Katter har lägre status än hundar…

Om jag får vara lite OT (ta bort inlägget annars):

Många kattägare vet, fortfarande (!), inte om att man kan ID-märka (och registrera) sina katter. Det tror jag i alla fall. För hur det än är, så är det ju mest BYB-katter som folk skaffar sig. Och de flesta läser inte på forum eller andra ställen om katter och deras situation. De skaffar en gullig katt, köper mat och gosar med dem. Utan att tänka så mycket mer på katters situation och deras behov osv. För att inte tala om okunskapen och ovilligheten att försäkra sin katt.

Och det är ju både svårt och kostsamt att få ut information som "gemene man" läser.

Men, en idé vore kanske att få till en "folkrörelse" - där alla som har märkta och registrerade katter går samman.?  De har ju i alla fall den kunskapen att man bör och kan märka/registrera sin katt.
Ett informationsblad tas fram av kunniga människor, och varje kattägare, som registrerat sina märkta katter (eller åtminstone många av dem, alla är nog en utopi), printar ut dessa blad, i t ex 20-100 blad, som de sedan delar ut till lika många brevlådor i sin närhet. Kanske 1-2 gånger per år, så kanske informationen går in hos ägare med omärkta katter så småningom.  Inte så mycket jobb för varje kattägare med andra ord. Att lappa 20-100 brevlådor kan gå ganska snabbt. Och det skulle bli en "landsomfattande kampanj"/nå ganska många hushåll, till en ändå ganska liten kostnad för oss alla. (Sen att använda, email, sociala medier och hemsidor, drar kanske sitt strå till stacken också.)

Helst skulle detta initieras av Sverak eller SKK som håller registrena, för att ge "tyngd" åt uppmaningen.  En riktad uppmaning till samtliga ägare i deras register.
Jag kan tro att många kattägar-medlemmar här på iFokus, t ex, skulle vara villiga att ställa upp. Om inte Sverak/SKK initierar, så kanske kattforum kan göra det?

Innehållet i foldern skulle då, naturligtvis, informera om viktigheten i att kastrera, märka och registrera sina katter samt att försäkra katten. Men måste också vädja till kattägarnas kärlek och känslor till sina pälsklingar, för att nå in i hjärtat hos dem….

En realistisk tanke… eller önsketänker jag bara? 🤪

Jag lappar gärna! 🙂

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: