Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 1228 ggr
Uppkatten
2018-06-12 00:13

Upphittade katter i dåligt skick

Så här års strömmar mängder av annonser förbi på Facebook om upphittade katter i mindre gott skick. De är magra, toviga, inte riktigt pigga o s v. Det kommer också in larm till katthemmen om katter som setts ute och som beskrivs som magra, smutsiga, tufsiga, toviga o s v. Inte sällan med foton på katter som ser rätt slitna ut. Det tas också in katter på katthemmen som verkar rejält slitna, är avmagrade och fruktansvärt toviga och som ser ut att ha levt ute i hemlöshet en längre tid.

Men till mångas förvåning och bestörtning visar det sig att flera av de här katterna inte alls är vilsna eller hemlösa. De bor längre ner på gatan, eller på granngatan. De har alltid gått ute, inte minst så här på sommarhalvåret. De har blivit "året äldre" över vintern, och kattägaren verkar inte "se" att katten börjar bli gammal, avmagrad, sliten och att den kanske skulle må bra av ett veterinärbesök med seniorprover. Man har "gett upp" kriget mot kattens tovor, "Pelle gillar inte att bli kammad och vi kan inte söva honom 4 gånger om året".  En del av katterna uppvisar också tecken som indikerar att de kanske börjat bli "senila" och inte riktigt har koll längre på var de hör hemma.

Vad som slår mig är att så många i den här gruppen katter är okastrerade och omärkta.

När jag möter det här i vardagen tänker jag alltid att vi verkligen måste få till en lag om att katter ska vara id-märkta och registrerade, och att katter som inte ska använda i seriöst avelsarbete ska vara kastrerade.

Det hade varit så lätt om man bara snabbt kunnat kolla chip och se var katterna hör hemma. Är det en äldre katt som är ute på sin vardagliga promenad i kvarteret eller är det en vilsen/hemlös katt som behöver assistans för att överleva/ta sig tillbaka hem?

Och när de här katterna kommer in på katthemmet är det ofta nära nog omöjligt att finna deras ägare, när katten inte är id-märkt och ägarregistrerad. Det är alltid lika sorgligt när en äldre lite skruttig katt inte kan återförenas med sin familj, trots att man förstår att den måste ha en familj där ute någonstans, som vi inte hittar. 

Jag tänker också att man som kattägare har ett stort ansvar att verkligen titta på sin katt och se hur katten kommer att uppfattas av andra människor som möter den där ute. Tovor är aldrig OK eftersom de gör ont på katten. Är katten äldre och avmagrad, men fortfarande i skick att gå ut, så kan det kanske vara bra med ett halsband på katten som talar om var katten hör hemma. Ett annat tips är att man tar hjälp av nära och kära när det gäller att bedöma den äldre kattens kondition, för man blir lätt "hemmablind" på den egna åldrande katten. Och så vidare.

Och sist men inte minst: saknar du din katt - avvakta inte. Börja söka efter katten omedelbart om den inte kommer hem som den brukar. Vänta inte en vecka för att därefter sätta upp en lapp på Konsum. Det gäller att börja samma dag och att söka intensivt. På "mitt" katthem hjälpte vi nyligen en mycket svårt sjuk äldre katt att komma tillbaka hem. Det var möjligt därför att både vi och ägarna omgående anmälde katten till polisen samt annonserade på söksajten VILSE. Både hos polisen och på VILSE länkades våra annonser till varandra, och katten kunde få komma tillbaka hem så att den och familjen fick ta farväl av varandra.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[[eskils_]]
2018-06-12 09:45
#1

Bra skrivet, viktiga synpunkter! 🌺 

(Fast lite svårläst eftersom allt är skrivet i ett enda stycke.)

Uppkatten
2018-06-12 10:18
#2

#1 Bra synpunkt! Kan bli så när man spontanskriver 🙂.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: