Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 1551 ggr
Uppkatten
5/20/18, 5:00 PM

Högt tryck på katthemmet

Den senaste veckan har vi fått in många upphittade katter på "mitt" katthem. Samtliga har varit okastrerade och omärkta. En lyckades jag få hem genom ett intensivt detektivarbete, en annan fick vi hem genom att en släkting till familjen kände igen katten i vår FB-annons, en tredje fick vi hem tack vare att ägarna visste hur de skulle göra när katten kom vilse (gammal sjuk katt), de var snabba med att kontakta polis och lägga ut annons på VILSE. Det känns naturligtvis bra, både att få hjälpa ungkatter och gamla sjuka katter tillbaka hem, men jag blir så bedrövad över att så få katter har ID-märkning, när det hade varit så enkelt för oss att ringa hem katterna om de bara varit ID-märkta. Istället ska katten behöva sitta på katthemmet tills ägaren ev. hittas, och det är ofta ingen riktigt bra miljö för gamla och sjuka katter. Dessutom är risken stor att vi aldrig hittar ägaren. Så än en gång vill jag vädja: id-märk och registrerar era katter så att de kan få hjälp om de hamnar vilse eller råkar ut för någon olycka där ute. Id-märkningen är kattens livlina och dess enda sätt att kunna tala om var den bor. Och glöm inte att även kastrera katten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
MonicaLagerquist
5/20/18, 5:28 PM
#1

Det är bedrövlig att folk inte har vett att ID märka och registerna sina katter.

Av de tolv döda katter  som jag hittat under åren har ingen varit märkt.

Stolt ägare till fem La permer

[[eskils_]]
5/21/18, 9:34 AM
#2

Ja, älskar man sin katt så ser man till att den är ID-märkt och ägarregistrerad!

https://www.arbetarbladet.se/opinion/insandare/alskade-katter-marker-man-1

Upp till toppen
Annons: