Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (5) Senaste inläggen

Ny kategori 000. Vanliga frågor - FAQ - ej för diskussion! 001. Kattambassadörer TNR/Skygga Katter 02. Hittekatter i Fokus 03. Hittekatter i media 04. Katthem, jour- & stödhem, föreningar 05. Kattens status 06. Kastrering, ID-märking, Vaccination 07. Djurskyddsfrågor 08. Bilder & Filmklipp 09. Goda ideér, råd och tips! 10. Huskatten 11. Kattsjukdomar & problem 12. Kattmats relaterat 13. Kattprat i allmänhet 14. Katter söker hem! / Katter sökes! 15. Bortsprungna/upphittade katter 16. Transporthjälp önskas/erbjudes 17. Solskens- och molnhistorier 18. Evenemang på Katthemmen/ Kampanjer 19. Insamlingar, Auktioner 20. Dagens Ros & Ris! 21. Till minnet av 22. OT Utanför ämnet 23. Utsatta djur av annat slag 24. Annonsdiskussioner 25. Information om Forumet & oss Medlemmar Ny kategori
07. Djurskyddsfrågor

Skadad katt

2018-04-26 20:51 #0 av: Forest

Ska fatta mig kort. Idag när jag jobbade såg jag en katt som gick illa ruggig på ryggen. Ringde en person som har hemlösa katter mitt imot mitt jobb kolla om han kände igen den. Den katten kommer nån gång ibland ser den max 1 dag i veckan. Han matar hemlösa kastrerad katter på sitt jobb/företag. Katten hade varit där nyss o ja den var jätte halt men är otroligt skygg. Vem ringer jag tror tyvärr man får rikta in sig mer på avlivning men vill ju inte låta katten lida. Polisen 114 14? Eller katthem. Katten vet vi inte vart den håller till annars svårt o hitta.

Sophie-Medarbetare på pudel

Anmäl
2018-04-26 20:54 #1 av: Forest

Han matar katterna 3 gånger per dag. Denna katt sticker snabbt iväg när han ser mataren dom andra gör inte det men denna hör inte till hans normala kattergrupp på 5 kissar. Såg inte jätte mager ut men hanig o mycket halt på vänster bak. Tror på påkörd

Anmäl
2018-04-26 21:04 #2 av: eskils

Stackars krake! Ledsen

Kan ni inte kontakta något bra katthem i närheten, helst Svekatt-anslutet, och be om råd och hjälp. Och skriv i facebook "Hittekatter i Sverige". Försök ta en bild på katten och lägg ut i en efterlysning.

I vilse.nu finns många bra tips. http://www.vilse.nu/

Katten behöver ju komma till veterinär snarast, för vård och chipavläsning.

Anmäl
2018-04-26 21:30 #3 av: Novachan

Ännu bättre att fånga in alla de hemlösa katterna och ta dem till katthem. Blir ju svårt att gillra en fälla som ska fånga in "rätt katt" också.

Anmäl
2018-04-26 21:38 #4 av: eskils

#3 Nästan alla katthem har hårt ansträngda resurser och en väntekö, där man prioriterar skadade katter, kattungar och dräktiga honor. Så det är inte säkert att något katthem i närheten har resurser att ta in alla dessa, tyvärr. Ledsen

Anmäl
2018-04-26 21:49 #5 av: Novachan

#4 Nej det klart, tyvärr är det så... men känns fel om man fångar in en katt som behöver hjälp men släpper ut den för att sedan försöka fånga in rätt katt, men om man gillrar flera fällor och inte släpper ut de andra infångade katterna under tiden så att de kan fångas igen... är verkligen surt att det inte är realistiskt att kunna hjälpa alla katterna...

Anmäl
2018-04-26 21:54 #6 av: Forest

Dom vilda är fångade för kastrering o utsläppta en bor inne 4 ute med bra "boplatser" alla har olika. Får mat 3 gånger om dagen alla dagar i veckan dom är tillomed kräsna o vill ha topping på blötmaten. Fritillgång på torris o vatten åretrunt. Dessa katter har det bra.

Östergötland nära staden Mjölby vilket katthem 9 liv?

Anmäl
2018-04-26 22:19 #7 av: Novachan

#6 Ah okej, det är ju bra.

Har inte koll på alla katthem i Östergötland men Linköping har ett djurhem i Slaka, gjorde snabb sökning och Norrköping har Fiahemmet (har fått för mig att de hade ett som hette något annat men jag kan minnas fel) och det står även något om Djurskyddet Mjölby - http://www.djurskyddet.se/kontakt/foreningar/ostergotland/ så det kanske finns något där?

Anmäl
2018-04-26 22:24 #8 av: Forest

Nu slängt i väg till två katthem. Hoppas mest på 9 liv då jag redan har vart i kontakt med dom tidigare. Tycker dom o många katthem är skyddsänglar till kissarna där ute.

Anmäl
2018-04-26 22:39 #9 av: eskils

#6 Fin liten TNR-koloni din bekant har! Blomma

Anmäl
2018-04-27 01:06 #10 av: Rafflan

Prata med ett katthem om hjälp med infångande för avläsning av märkning och kolla hur illa skadad den egentligen är.

Skönt att dem andra katterna är kastrerade och har det bra :)

Anmäl
2018-04-27 06:29 #11 av: Uppkatten

Föreningen 9 liv är anslutet till SVEKATT = positivt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Anmäl
2018-04-27 12:31 #12 av: MonicaLagerquist

Hoppas att det löser sig för den skadade katten så att hon/han kan få hjälp.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.