Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 2104 ggr
[Forest]
4/26/18, 8:51 PM

Skadad katt

Ska fatta mig kort. Idag när jag jobbade såg jag en katt som gick illa ruggig på ryggen. Ringde en person som har hemlösa katter mitt imot mitt jobb kolla om han kände igen den. Den katten kommer nån gång ibland ser den max 1 dag i veckan. Han matar hemlösa kastrerad katter på sitt jobb/företag. Katten hade varit där nyss o ja den var jätte halt men är otroligt skygg. Vem ringer jag tror tyvärr man får rikta in sig mer på avlivning men vill ju inte låta katten lida. Polisen 114 14? Eller katthem. Katten vet vi inte vart den håller till annars svårt o hitta.

Annons:
[Forest]
4/26/18, 8:54 PM
#1

Han matar katterna 3 gånger per dag. Denna katt sticker snabbt iväg när han ser mataren dom andra gör inte det men denna hör inte till hans normala kattergrupp på 5 kissar. Såg inte jätte mager ut men hanig o mycket halt på vänster bak. Tror på påkörd

[[eskils_]]
4/26/18, 9:04 PM
#2

Stackars krake! 😕

Kan ni inte kontakta något bra katthem i närheten, helst Svekatt-anslutet, och be om råd och hjälp. Och skriv i facebook "Hittekatter i Sverige". Försök ta en bild på katten och lägg ut i en efterlysning.

I vilse.nu finns många bra tips. http://www.vilse.nu/

Katten behöver ju komma till veterinär snarast, för vård och chipavläsning.

Novachan
4/26/18, 9:30 PM
#3

Ännu bättre att fånga in alla de hemlösa katterna och ta dem till katthem. Blir ju svårt att gillra en fälla som ska fånga in "rätt katt" också.

[[eskils_]]
4/26/18, 9:38 PM
#4

#3 Nästan alla katthem har hårt ansträngda resurser och en väntekö, där man prioriterar skadade katter, kattungar och dräktiga honor. Så det är inte säkert att något katthem i närheten har resurser att ta in alla dessa, tyvärr. 😕

Novachan
4/26/18, 9:49 PM
#5

#4 Nej det klart, tyvärr är det så… men känns fel om man fångar in en katt som behöver hjälp men släpper ut den för att sedan försöka fånga in rätt katt, men om man gillrar flera fällor och inte släpper ut de andra infångade katterna under tiden så att de kan fångas igen… är verkligen surt att det inte är realistiskt att kunna hjälpa alla katterna…

[Forest]
4/26/18, 9:54 PM
#6

Dom vilda är fångade för kastrering o utsläppta en bor inne 4 ute med bra "boplatser" alla har olika. Får mat 3 gånger om dagen alla dagar i veckan dom är tillomed kräsna o vill ha topping på blötmaten. Fritillgång på torris o vatten åretrunt. Dessa katter har det bra. Östergötland nära staden Mjölby vilket katthem 9 liv?

Annons:
Novachan
4/26/18, 10:19 PM
#7

#6 Ah okej, det är ju bra.

Har inte koll på alla katthem i Östergötland men Linköping har ett djurhem i Slaka, gjorde snabb sökning och Norrköping har Fiahemmet (har fått för mig att de hade ett som hette något annat men jag kan minnas fel) och det står även något om Djurskyddet Mjölby - http://www.djurskyddet.se/kontakt/foreningar/ostergotland/ så det kanske finns något där?

[Forest]
4/26/18, 10:24 PM
#8

Nu slängt i väg till två katthem. Hoppas mest på 9 liv då jag redan har vart i kontakt med dom tidigare. Tycker dom o många katthem är skyddsänglar till kissarna där ute.

[[eskils_]]
4/26/18, 10:39 PM
#9

#6 Fin liten TNR-koloni din bekant har! 🌺

Rafflan
4/27/18, 1:06 AM
#10

Prata med ett katthem om hjälp med infångande för avläsning av märkning och kolla hur illa skadad den egentligen är.

Skönt att dem andra katterna är kastrerade och har det bra :)

Uppkatten
4/27/18, 6:29 AM
#11

Föreningen 9 liv är anslutet till SVEKATT = positivt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
4/27/18, 12:31 PM
#12

Hoppas att det löser sig för den skadade katten så att hon/han kan få hjälp.

Stolt ägare till fem La permer

[Forest]
4/28/18, 10:33 PM
#13

Har varit o kollat men inte sett katten igen. Han som har dom andra missarna har inte heller sett katten men den ses inte så ofta eller så är den väl snabb på fly. Vi håller uppsikt o kontakt om missen syns till. Ingen vill att en stackars skadad vän inte får hjälp. Har fler som håler kollen efter katten tycker någon bör ju se den.

Annons:
Upp till toppen
Annons: