Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 705 ggr
Mosel-83
2018-04-04 13:00

Katter

Hej!
Jag skulle vilja höra några reflektioner kring en fundering jag har. Den kanske låter lite dum eller nojjig, men jag vill ändå höra vad ni tänker.

För en tid sedan dog vår lilla kattpojke efter en hemsk lunginflammation som han troligen fått efter kastrering hos veterinär. Allt gick väldigt fort och var mycket dramatiskt. På djursjukhuset nämnde de i samma veva även FIP, men det var i slutändan inte det han drabbats av.

Nu är det så att jag har en birmakille (innekatt) på drygt 1 år som behöver vaccineras igen. Jag har dock läst på så mycket om FIP nu så jag har blivit väldigt uppskrämd om veterinärbesök och att just det oftast triggar igång sjukdomen. Å andra sidan är jag väldigt orolig för allt gällande den katten som är kvar efter att den lille så hastigt och hemskt gick bort. Men vad är alternativet? Hur vanligt är det att katter insjuknar efter veterinärbesök?

Annons:
Uppkatten
2018-04-04 17:34
#1

Jag skulle vilja säga att det är väldigt ovanligt att katter insjuknar efter veterinärbesök och det låter anmärkningsvärt om/att en katt drar på sig en så allvarlig lunginflammation hos veterinären i samband med kastrering att katten avlider. Väldigt ledsamt att läsa om det ni råkat ut för. 

Att avstå från att vaccinera den kvarvarande katten är inget alternativ. En vaccination går ju också mycket fort - och katten sitter ju vanligtvis kvar i sin transportbur hela tiden som den är på veterinärmottagningen för vaccination (vilket gör att risken att smittas av något blir liten). Alternativet är om det finns någon veterinär som gör hembesök i trakten där du bor. Då kan ju veterinären istället komma hem till dig och vaccinera katten.

När det gäller FIP så är det väldigt få katter som drabbas. Man tror att stress ev. kan vara en utlösande faktor, men det är - vad jag förstått - inte helt klarlagt ännu. Möjligen spelar gener en viktig roll. Risken att någon katt skulle få FIP av att vaccineras tror jag är utomordentligt liten. Många katter utsätts för stor stress under någon period av livet (och då under betydligt längre tid än vad en vaccination tar) och det är väldigt sällsynt att någon av de katterna drabbas av FIP.

Man kan dock se till att göra veterinärbesöket så lugnt och stressfritt som möjligt (om det inte finns möjlighet till hembesök). Är det en rädd eller försiktig/lättstressad katt kan man t ex ge den Zylkene strödd i maten under någon veckas tid inför veterinärbesöket, ha Feliway doftavgivare i vägguttaget några veckor innan, och man kan spraya Feliway i transportburen (minst 15 min innan buren ska användas så att alkoholen hinner avdunsta, annars kan katten istället bli mer stressad).

Man bör också ha en filt över transportburen för att katten ska slippa en massa stressande intryck, och katten bör ha ett fast underlag i transportburen så den slipper halka omkring (man kan t ex använda ett ihopvikt badlakan). Har man inte bil själv så kan man ta taxi hellre än att åka kollektivt för att minska ev. stress hos katten.

Och så snart man kommer hem så släpper man ut katten och beter sig själv som att man ö h t aldrig har varit hos någon veterinär (d vs man signalerar med sitt eget sätt att vara att allt är lugnt, OK och som vanligt).

Att man blir väldigt rädd för sjukdomar hos den kvarvarande katten är vanligt när man förlorat en av sina katter, det hör nog till hos de flesta av oss. Jag känner igen mig mycket väl i det.

Har er kvarvarande katt klarat sig helt från att smittas av den lunginflammation som den andra katten fick? Viktigt att katten är frisk från snuva etc i samband med vaccination, tänker jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Mosel-83
2018-04-04 18:26
#2

Uppkatten - tack för ett innehållsrikt och så bra svar. Katten som är kvar mår egentligen prima och han är inte heller så lättstressad vad jag har märkt. Enda gången han inte trivdes med tillvaron var när vi tog hem den lille nye (han som sen dog). Då var han mycket stressad en period innan han vande sig, så egentligen tänker jag väl att en spruta hos veterinären inte borde vara värre än det eller kastreringen när den gjordes. Och naturligtvis ska jag se till att få honom vaccinerad igen, jag får försöka släppa på oron och bara göra det. Han har klarat sig från lunginflammationen, vi slängde och rengjorde alla leksaker och kattgrejer efteråt. Det har ändå gått snart 3 månader och han mår fint. Jag misstänker att den lille andades in sina tandbakterier i lungorna under narkos då de tydligen rengjorde hans tänder och att det sen gick så otroligt fort och inte märktes förrän han var dödssjuk. Maximal otur tänker jag, med tanke på det lilla ingreppet. Och det sätter ju sina orosspår såklart. Men jag får försöka lägga det åt sidan som sagt, ville mest höra någon annans syn på det på något sätt.

Upp till toppen
Annons: