Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 1200 ggr
zickan
3/21/18, 7:02 PM

Upphittad katt Västerås

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gått en katt här på området under en längre tid nu. Skrikit och jagat fåglar dygnet runt. Då min granne matar fåglar och denne katt jagat just efter dom. Så har jag valt börja slänga ut torrfoder där så den kanske kunde låta bli dom. Och två till grannar har börjat mata denne också sista tiden. 

Långhårig. Inte vanligaste se ströva runt ute. Sista ca 1-1½ månaderna har han även blivit mer och mer tovig. Sett sämre vårdad ut och tiggt mer mat. Valde börja försöka fånga in och nu är han infångad. 
Vore schysst om det fanns en ägare där ute som kanske saknade honom. Så han inte är en i mängden som troligen blivit dumpad, eller rymt och bortglömd. 

Polisanmäld. Har ej öronmärkning. Verkar inte ha chipp. Veterinär är bokad och kommer troligen sövas för undersökningen. Samt rakas där det behövs.  Då han verkar ha skaffat sig ett lite mer aggressivt beteende och inte direkt går att röra. Har börjat få röra försiktigt på huvudet och nosen, men snabb att smälla till med klorna om man rör sig för fort osv. Så inte helt otam eller helt ovillig. Bara sur och osäker. 
Har några mindre små sår eventuellt svamp på framtassarna. Ser annars ut att ha klarat sig hyfsat bra ute i vinter. 

Fixar veterinär mm och tillfälligt hem. Funkar det inte i tillfälliga hemmet så ska vi kolla med Eskilstuna eller Örebro katthem. Som har lite bättre rykte om sig ifall de har plats.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Uppkatten
3/21/18, 7:17 PM
#1

Katter förvildas dessvärre fort när de tvingas leva ute. Dessbättre brukar de så småningom kunna "landa" och "börja minnas" hur det är att leva med människor igen, sedan de väl fått komma tillbaka in, så låt kissen få lite tid på sig och några bra gömställen. Det är lite olika hur lång tid det tar för katter att landa etc, för en del katter går det på bara några dagar, för andra katter kan det ta längre tid (veckor eller mer).

Tovor gör väldigt ont på katten och kan i sig göra att katten inte vill bli klappad. De kan också få sår och irritationer under tovorna som gör ont. Jättebra att söva kissen, raka tovor, kolla ev. chip, kolla om katten behöver hjälp med öron, tänder o s v.

Det finns flera bra katthem att vända sig till om det inte fungerar med det tillfälliga hemmet. Eftersom det rör sig om en lite försiktig katt så skulle jag rekommendera ett SVEKATT-anslutet katthem (eftersom det fortfarande finns andra katthem som avlivar rädda/osäkra/försiktiga katter).

Fortsätt gärna berätta om hur det går för katten! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

zickan
3/21/18, 7:32 PM
#2

#1 Det är lugnt inte nybörjare på ohanterbara djur eller katt :-). Men snällt ändå att skriva ett par rader. Haft djurpatrullen i häcken som tjatat om att kolla allt dock. Men valt total dissa det mesta. 
Varit lite ful nu i början innan han är veterinärkollad så det inte är ohyra eller nått annat som kan behöva mer sanera det han varit i kontakt med. Ser inte så ut. Men även för att få lugna ner sig. Vänja sig med lukter och våga äta. Så han sitter på en stor toalett med fönster. Inrett med bäddar, filt osv.  Vred även ner elementet där inne som sakta ökas. Om han nu är mer van med iskylan ute och inte tycker för varmt är jobbigt.

Jag går in ett par gånger om dagen för att kolla låda, vatten, mat och bara stå på avstånd för att prata lite. Har även börjat gå närmare och kan lyckas få klia lite på nosen, mitt på huvudet. 
Har även varit lite ful och smugit under en filt mot hans bak med en sax. Pratat, mutat med två ägg gulor och rört mig lite långsamt med andra handen så han haft fokus på den. Lyckade på två timmar klippa loss den värsta tussen som även hade lite annat skräp i sig som trasslat in och hängde lite tyngre än de andra. Resten får vänta tills Fredag morgon. Får vetris ha äran. 
Peppar peppar bara fått två rivmärken än så länge. Både från försöket att få chippläsaren så nära honom som möjligt. Gick bra på andra försöket förutom magen. Så det får vi dubbelkolla hos veterinären så min läsare inte missat något.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
3/21/18, 7:42 PM
#3

Ende jag faktiskt är lite osäker på. Är passande kost för en fullvuxen, långhårig hane. Verkar fullvuxen, men inte allt för gammal. Hoppas veterinären har en åsikt om ungefär ålder. Lär ha ätit allt där ute. Hade en påse Brit care lilly, sensitive digestion som stod här hemma. Köpt till illrarna i panik när deras mat leverans var försenad i slutet på förre året. Och den jag slängt ut av under trädet med fågelmatningen. Går hem rätt bra. 
Får även lite barf. Mest se vad han äter då jag föredrar det. Men kanske inte bra göra beroende på ren barf om ägaren eller permanent hem sedan inte är insatta i barf eller inte vill/kan ge det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: