Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1349 ggr
LIMOUSIN
2018-03-19 12:09

Mask!

Jag skaffade mig en hittekatt i januari, och när jag skaffade honom så sa de att han hade blivit avmaskad så har inte tänkt så mycket mer på detta. Han är bara innekatt! han är 4år enligt de förra ägarna

Och igår när jag gjorde rent lådan så låg det en vit/gul smal mask kanske 5-10cm i hans låda!! 🤮 usch så äckligt! den var dock död.

Åkte direkt till apoteket och köpte dorntal och gav honom en tablett igår kväll.. upptäckte dock nu vid frukost att han bara fått i sig halva tabletten så vi tvingade i honom andra halvan nu på morgonen. 

Han har vart i lådan typ 4ggr nu på morgonen och gått. Bajsat en gång med ännu en död mask. 

Gör jag rätt? Behöver man göra något mer eller är det bara att vänta nu tills medicinen har värkat? behöver man sanera hemma? läste att det kan smitta till människor!! Hur gör man med hans låda? ska man slänga all sand och sanera den? hans leksaker och kattklös? alla filtar osv hemma? läste att de kan få upp ägg i munnen? Försökt läsa på men hittar inget om detta. Livrädd för att få mask själv eller att min stackars katt kommer få tillbaka detta, har fruktansvärd fobi mot just maskar/larver. 😭

Jag antar att detta är spolmask det såg ut som detta.

Annons:
LIMOUSIN
2018-03-19 12:30
#1

Kan det finnas ägg i pälsen på honom behöver man bada honom?

/ jätteorolig och skräckslagen matte 😭

Uppkatten
2018-03-19 13:15
#2

Har aldrig hört talas om att man gör annat än avmaskar katten, det finns ingen anledning att börja bada katten etc. Är väl bara bra att hålla rent i kattlådan och tvätta händerna. Spolmask kan ibland kräva att katten avmaskas mer än en gång (läkemedlet har inte 100% effektivitet). Men man ska inte heller avmaska i onödan utan bara om katten verkligen har mask. Man kan köpa ett "Kolla-masken-test" på apoteket för att kolla så att katten verkligen har blivit av med sin mask. Innekatter smittas inte på nytt av spolmask sedan de väl blivit av med dem.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

LIMOUSIN
2018-03-19 15:50
#3

tack för svaret! fick lite panik i morses haha.

Jag har bytt ut all kattsand och skrubbat kattlådan + spade. Så att han inte får i sig fler ägg.  Så hoppas att detta räcker.

Jasså? kanske ska ge han en till tablett då om 3-4v? För att vara säker på att äggen dör?

Uppkatten
2018-03-19 16:14
#4

Står det att läkemedlet ska ges som engångsdos så ska du inte ge läkemedlet igen om 3-4 veckor. Vad man kan göra är att köpa ett Kolla-masken-test på Apoteket framöver för att kolla så att katten är fri från spolmask-angrepp. Överbehandling kan göra maskarna resistenta mot avmaskningsmedel, som jag förstått det, därför ska bara kattungar och katter med konstaterat spolmaskangrepp behandlas.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

LIMOUSIN
2018-03-20 04:52
#5

Hm okej ja jag har faktiskt kolla masken paket hemma så ska kolla detta så fort bajset är maskfritt med ”blotta ögat” så att det verkligen är borta! :)

Rafflan
2018-03-23 23:09
#6

Du behöver inte sanera eller liknande.
Vid tex ovanliga parasiter som giardia/tritrichomonas och liknande kan man behöva sanera och bada katten, men dem smittorna är som sagt ovanliga :)

Annons:
LIMOUSIN
2018-03-26 16:14
#7

Okej vad bra! 

Dagen efter jag avmaskade honom så kom det ut 8-9st maskar ( var en vecka sen jag avmaskade honom nu)  Resterade dagar sen dess har inte inte kommit ut något alls? Det vara så att han bara hade så lite maskar i sig? 

allt som allt kom det ut ett dussin ungefär.

Upp till toppen
Annons: