Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1134 ggr
Rafflan
3/10/18, 7:36 PM

Få ekonomisk hjälp med vård?

Det gäller en hemlös katt som själv flyttade in hos en person, katten blir avmaskad, får mat, värme och kärlek, men personen i huset har det lite tveksamt ekonomiskt. 
Nu är katten ev skadad och skulle behöva träffa veterinär för bedömning, och ev vård/åtgärd. Men pga ägarens tveksamhet ekonomiskt finns det risk att om det blir dyrt kanske dem behöver avliva katten, då dem inte har dem pengarna att lägga ut.

Vet att folk förut kunnat få ekonomisk hjälp vid skador/sjukdomar på hittekatter, finns det något sånt kvar? :/

Annons:
Maria
3/10/18, 7:57 PM
#1

Vad då hittekatter? Menar du härinne?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Rafflan
3/10/18, 8:00 PM
#2

#1 vet att tex förr fanns chickas minnesfond om man hittade en skadad hittekatt som behövde vård kunde dem hjälpa en ekonomiskt med vården om man erbjöd katten ett bra hem osv.

Maria
3/10/18, 8:23 PM
#3

#2 Söker man på fonden så behövs ju ändå en veterinär som styrker skador och eventuella kostnader som ska vara med i ansökan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Rafflan
3/10/18, 8:28 PM
#4

#3 chickas minnesfond har jag för mig också är för ny upphittade katter, denna katt har flyttat in hos den här personen för ett tag sedan.

Maria
3/10/18, 8:48 PM
#5

Men katten måste ju ändå få en bedömning först av veterinär om jag fattar rätt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Rafflan
3/10/18, 9:02 PM
#6

#5 förstår inte vart du vill komma? 
Även om jag går in och betalar första veterinär kollen ersätter ju inte chickas minnesfond till katter som denna eller?
Så tänkte mest om det finns andra fonder eller liknande som kan gå in och hjälpa i såna här fall så katten inte ska behöva avlivas :/

Annons:
Maria
3/10/18, 10:10 PM
#7

Du skrev inte att du kunde betala för kollen så jag trodde inte den biten var löst.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Rafflan
3/10/18, 10:15 PM
#8

#7 fast oavsett som jag betalar kollen eller ej saknar ju pengar för vården, och det är där skon klämmer :/

Uppkatten
3/12/18, 7:33 AM
#9

Jag antar att det är vettigt att ändå ta kontakt med Chickas minnesfond och diskutera situationen. Sedan finns ju även Snuffefonden som man kan höra med. Ett tredje alternativ är om man hittar ett vettigt katthem som är beredda att ta över katten (men som du vet så är det ju många behövande katter och antalet platser på katthem är begränsade). Ett fjärde alternativ är att man försöker förhandla fram någon form av avbetalning hos veterinären (brukar vara svårt, men enskilda veterinärmottagningar gör ibland undantag).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Rafflan
3/12/18, 10:36 AM
#10

#9 tack för tipsen, får prova kontakta chickas och ska kolla på snuffefonden :)
Ja det är ju det som är det dumma, katten har ett hem med mat och värme, men svårt ekonomiskt, om man bara kunde få ordning på det ekonomiskt så den kunde bo kvar vore ju toppen, onödigt att den tar en plats på ett katthem då från ett katt som kanske behöver platsen på riktigt :/

Upp till toppen
Annons: