Annons:
Etikettertnrskygga-katter
Läst 1124 ggr
Lombre
2/25/18, 11:50 AM

Skyggis till veterinären?

Hej! Jag har en liten adopterad hittekatt som bott hos mig i snart ett halvår. Hon är vild från början, i sån utsträckning att jag fortfarande inte får ta i henne. Allt har funkat bra bortsett från just det där att jag inte får komma i närheten, även om hon kan komma till mig t.ex för att ta godis ur handen (med viss tvekan). Hon sätter sig ofta i närheten och kollar på mig, men dyker någon annan upp i lägenheten så gömmer hon sig bakom tvättmaskinen… Nu är det så att hon har ett par problem - för det första så har hon ofta lös avföring, vilket känns som att hon inte ska gå och ha i flera månader…. Har läst att man ska ge skonkost och svälta, men jag är sällan hemma en hel dag så vet inte riktigt hur jag ska göra… För det andra så verkar hon ha något problem med luftvägarna. Då och då när hon sitter rakt upp och ned så låter hon som att hon snarkar… Det låter jättejobbigt… Läst att detta iaf borde kollas av veterinär. Men den här katten är så blyg att jag inte vet hur det ska gå till. Dessutom vet jag inte hur hon skulle klara själva besöket - dålig erfarenhet av en tidigare katt som blev inlagd och blev så chockad att hon slutade äta, det slutade med avlivning för att de inte lät oss ta hem henne… Har någon några råd? Borde jag bara lugna mig och låta henne vara ifred tills hon är lite tryggare?

Annons:
Uppkatten
2/25/18, 3:21 PM
#1

När det gäller hennes avföring så borde ni ta ett avföringsprov och låta analysera det så ni får veta orsaken till hennes lösa avföring. Det finns ju mängder av olika orsaker till att en katt är lös i magen, så här gäller det att bena ut vad som är vad, men precis som du är inne på så är det inte OK att låta en katt gå omkring vecka efter vecka och vara lös i magen utan att veta vad det handlar om + sätta in åtgärder för att göra något åt det. 

Svälta henne ska du inte göra. Vad får hon för mat i dagsläget? På katthemmet där jag är volontär sätter man vanligtvis katterna på Intestinal-foder när deras magar inte fungerar optimalt, men det finns förstås flera olika vägar att gå, beroende på hur katten mår, vad som är felet o s v. Med mina egna katter brukar jag köra kokt torsk + Fortiflora om magarna tillfälligt är ur balans och det brukar fungera bra.

När det gäller luftvägarna så skulle du kunna börja med att filma hennes besvär och be att få visa filmerna för en veterinär som kan handleda dig vidare. Gärna en veterinär som är van vid skygga/blyga katter. Ta gärna kontakt med t ex ett närbeläget katthem och be om tips på bra veterinärer som är vana vid att hantera rädda katter. Jag har själv en fd skyggis som inte går att hålla, lyfta, bära men jag tycker att det går bra att få med henne till veterinären (skyggisvan veterinär!) och på mottagningen är man van vid rädda katter och gör det mesta på sovande katt (om katten är rädd), och du behöver inte vara rädd för att din och din katts relation ska försämras efteråt för så brukar det inte bli.

Låter förfärligt det som hände med din andra katt, förstår om du blir tveksam till att vända dig dit igen, men kanske finns annan mottagning som är ett bättre alternativ. Ungefär var i landet bor du?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lombre
2/25/18, 4:45 PM
#2

Tack så mycket! Det ska jag testa. Jag bor i Stockholm, så det finns ju gott om ställen att vända sig till.

Uppkatten
2/25/18, 7:33 PM
#3

Kolla med t ex Stockholms katthem eller Vaxholms katthem om de kan tipsa om någon veterinär som är duktig med skyggisar! 🙂I Uppsala finns t ex Uppsala veterinärmottagning som är bra när det gäller rädda/försiktiga katter. 

Men det är jättebra att filma katten i dess vardag, för det kan vara svårt för veterinären annars att förstå vad problemet är, eftersom en katt inte beter sig på en veterinärmottagning som i sin hemmiljö.

Håller tummarna för att det löser sig för er! Uppdatera gärna här så småningom. 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: