Annons:
Etikettkattprat
Läst 1980 ggr
Uppkatten
2018-01-27 09:58

Spelar det någon roll vad katten heter?

Som volontär på katthemmet funderar jag ibland på om kattens namn påverkar hur snabbt den hittar ett nytt hem. Ja, det låter kanske lite märkligt, för det är ju enkelt att byta namn på katten (om man vill det), men jag undrar ändå om människor inte undermedvetet påverkas av vad katten heter…? Jag gissar t ex att en barnfamilj kanske väljer att adoptera den svarta katten "Batman" snarare än den svarta katten "Crying in the wind" eller den svarta katten "Les Miserables"….??? Hur tänker ni - på ert katthem - när ni namnger katterna? Tror du att kattens namn ö h t spelar roll i adoptionsprocessen på ett katthem?

Jag är inte ute efter att värdera hur folk "väljer" sin kommande familjemedlem (d v s jag vill inte ha hundra kommentarer om att folk är idioter om de väljer katt baserat på bl a kattens namn) utan det jag funderar kring är hur vi eventuellt påverkar (positivt eller negativt) katternas chanser att snabbt hitta sina nya familjer.  Kan kattens namn t ex göra att katten blir kvar onödigt länge på katthemmet…?

Min gissning är att besökare på katthem styrs av många olika faktorer, men att även sådant som katternas namn, färgen på väggar och möbler, hur starkt det luktar från kattlådorna o s v  påverkar adoptionsprocessen.  Hur tänker du?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
moondancer
2018-01-27 10:00
#1

För min del så betydde katternas namn inget när jag adopterade dom. (Dock fick dom nya namn när dom kom hit).

Men jag tror att många faktiskt (både medvetet och omedvetet) låter katternas namn ha stor betydelse när det gäller valet av katt.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

CayKantos
2018-01-27 10:10
#2

Jag tror många dömmer på det ja. Min katt hade ett "asfult" namn för en katt enligt mig, Rasmus, men jag tänkte det ändrar jag när han kommer hit.. men nänä nu äe han min lilla Rasbäbis ! Älakar hans namn.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Kirnzy
2018-01-27 10:12
#3

Jag tror också att namnet har en del betydelse. Dels om det är något namn som man gillar så kanske man blir mer fäst vid katten, att man tycker den är sötare osv. Också för att namnet kan spegla personligheten, eller att man tänker att det speglar personligheten. Jag tror att en del människor (bland annat jag) har olika uppfattningar om hur katten är om den heter Strössel och en som heter Magnus, även om man kanske har umgåtts med den så kan det ändå sätta sig en del i början.

CayKantos
2018-01-27 10:13
#4

#3 ja tänker också det med personligheten :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[Rhonda]
2018-01-27 10:14
#5

Jag är inte påverkad av namn. Det är så olika hur vi är.

Maria
2018-01-27 11:17
#6

Nej namnet påverkade inte mig ett dugg när vi adopterade. Jag bytte bara till hans nuvarande namn.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: