Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 1843 ggr
Uppkatten
1/3/18, 11:27 AM

Hur marknadsföra katthemmet utåt?

Hur viktigt anser du att det är att marknadsföra katthemmet utåt? Hur gör ni? Vilka kanaler använder ni? Hur ofta? Något särskilt som du tycker att man ska tänka på? Betalar ni för att marknadsföra katthemmet på Facebook - och tycker ni i så fall att det ger önskat resultat? Vilken betydelse har bilder? Annat om marknadsföring?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Mari
1/15/18, 5:51 PM
#1

Jag anser att det är viktigt att synas, syns man inte så finns man inte! Kanske är jag lite arbetsskadad då jag har jobbat inom lite marknadsföring och mediekommunikation. 

Jag är den som är ansvarig för att vår förening ska synas utåt, Djurskyddet Bill & Bull. Jag har uppmanat alla som jobbar som volontärer att de ska lägga in det på sin facebooksida som information om arbete så det syns att de är volontärer. Bill & Bull har en egen facebooksida och även hemsida, facebooksidan är den som är mest aktiv men jag försöker att även hinna med att uppdatera hemsidan då det fortfarande är många som hittar föreningen den vägen (alla har faktiskt inte facebook konstigt nog 😉)

Via facebook så brukar jag tipsa om föreningen i olika aktuella grupper, tex. köp & sälj, tips om loppis (då vi även har en loppis som är hjärtat till föreningens ekonomi, där får man mycket "gratisreklam" till föreningens arbete), sidor för omplacering av djur, evenemang för staden/bygden mm mm. Om man ska spinna vidare på facebook så har jag aldrig betalat för någon annons ännu, är lite osäker på om det verkligen är värt att lägga pengar på, jag tycker vi har duktiga följare som hjälper till att dela, tagga och tipsa. Att skapa evenemang är också en bra grej, bjud in alla dina vänner och be dem bjuda in sina så det sprids! 

Vi använder oss också av annonser på blocket, där blir vi sponsrade genom blocket så vi behöver inte betala själva annonserna så vi brukar ha ett antal ute varje månad vilket fångar upp en del intresse, dock på gott och ont då man får sålla en del bland alla som hör av sig så det är lite extrajobb men vi har hittat många bra hem till katterna genom dessa annonser.

I slutet av året nappade vi på ett reklamerbjudande om en liten annons i en gratistidning som gavs ut till över 35 000 hushåll och det tycker jag gav en bra effekt då det hörde av sig lite äldre personer som jag kan tänka mig inte har facebook eller använder en dator regelbundet. 

Bilder är verkligen något man ska lägga stor energi på, en bild säger mer än tusen ord sägs det och jag kan bara hålla med. En bild som inte ger katten rättvisa är inget som någon kommer kolla på eller få upp ögonen för katten, bilden måste vara talande och gärna flera bilder för att beskriva katten. En bra beskrivande och gärna lite rolig text om katten är också ett tips för att få folk att få upp ögonen.

Förutom marknadsföring via nätet och tidning så försöker vi vara med på evenemang för att synas, loppisar för allmänheten är ett bra sätt att fånga upp intresserade, ha väl synliga skyltar mm så det syns långa vägar ett det är katthemmet som är på plats. Många kommer då och pratar katt. Förutom loppisar så har vi varit med i djurbutiker när de haft temadagar för att visa upp föreningen. Vår kommun har även "återvändardagar" på våren där många hemvändare besöker city och föreningar har chansen att visa upp sig, julskyltningar är också ett bra ställe att visa upp sig på. 

Detta var lite kort om vad jag kommer på såhär på rak arm vad jag gör för att mitt katthem ska synas lite extra. Då jag även är fotograf så är det oftast jag som fotograferar katterna, jag lägger många timmar på att ligga på golv och leka fram katterna för att de ska visa sin bästa sida. Bilderna är också uppskattade av de som adopterar, jag brukar maila över någon bild till dem vilket brukar vara väldigt uppskattat.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Uppkatten
1/27/18, 9:37 AM
#2

#1 Massor av bra tips och råd! 🙂Själv sköter jag FB för "mitt" katthem och ser det som ett väldigt viktigt "skyltfönster" utåt. Hör också från andra volontärer att de i sin tur träffar folk som kommenterar våra fina kattbilder på FB och att fotona fått dem att åka till katthemmet, intresserade av att få adoptera katt o s v.  Det känns kul med den typen av feedback! Hemsidan håller vi på att uppdatera, blocket har vi inte provat vad jag vet. Tror det är viktigt att Facebook-sidan hålls levande, med många olika typer av inlägg och bilder. Gärna inlägg som uppmuntrar till interaktion! Upplever det som svårast att få tiden att räcka till 🙂, men tänker att allt jag ändå hinner med gagnar verksamheten och katterna.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

CayKantos
1/27/18, 10:13 AM
#3

En kalender äe ju en bra idé. Mitt katthem vill ju gärna vi tar bilder på katterna som har flyttat hem till oss så dom gör en kalender med alla katter som har fått ett hem. Sen kan man ju även dela dessa bilder på facebook. Det sägs ju att bild säger mer än 1000 ord :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

ApanAnn
2/10/18, 1:43 PM
#4

En av mina facebookbekanta delade ofta bilder från ett katthem i närheten av mig. Jag visste inte att det fanns innan. Vi gick dit för att titta en dag, och efter några återbesök blev vi med katter. Det var inte riktigt min plan… men facebookexponering hjälper! Jag tänkte ”bara titta” men maken insåg att det var kört så han letade upp de ”bästa” katterna på stället åt oss XD

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Lena
2/10/18, 3:33 PM
#5

Facebook och i viss mån även instagram ligger i tiden och är fantastiska forum när man vill nå ut brett.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: