Annons:
Etiketttips-råd
Läst 1644 ggr
zynna
2018-01-03 10:33

Lyftträna skygg katt ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla och god fortsättning! 🙂

Tänkte att jag skulle få lite bra tips. Vi (jag och min sambo, och våran katt Kaffe) är stödhem åt ett lokal kattgrupp. Vi är inne på våran 10de stödis nu.
Lilla Dumle kom till oss för snart 3 veckor sedan, han har då bott hos ett annat stödhem en längre tid (10 månader) men stannat av i utvecklingen. Han har nu flyttat in till oss då Kaffe brukar vara en bra mentor och förebild.
Dumle kurade under soffan en och en halv vecka (vilket vi förräntade oss) men sen har allt gått väldigt fort, nu får man klappa honom (i några sekunder) och han kommer ut till och med under dagen. Vi har haft skyggisar tidigare och det har ofta setts ut såhär så antar att de ofta inte varit helt förvildade från början.
Vi jobbar hårt med att utsätta honom för klappar, strykningar och lite "störande" moment som inte egentligen är farliga då han är snabb på dra sig undan.
Har även blockat av soffan. (Han har massor med gömställen där han får utsättas lite mer men ändå kan känna sig trygg)
Det ger resultat redan, och han kommer och uppsöker sällskap/ mys mer. Har precis börjat övergå från att stryka honom endast runt huvudet och ned lite över kroppen då jag tänker att vi i framtiden (inte snart) skall försöka börja träna att lyfta honom, detta funkar hyfsat, så länge man inte överdriver.
Nu skulle jag vilja ha lite tips kring detta.  Hur lyfttränar man katt? Hur är det bäst att hålla vid träning. Nu tror jag att han skulle bita vad vi än gör så spontant tänker jag att vänja honom att händerna i de positionerna ej är farliga först. Sedan börja lägga lite mer tryck?  Jag vet att han kanske inte kommer att bli helt tam men det är ju skönt för kommande föralltidhem om han i alla fall är lite hanterbar vid behov. 😃 Tips om allt möjligt annat mottages såklart också!

Tusen tack för era tankar.

Annons:
Maria
2018-01-03 10:50
#1

När vi adopterade vår skygge katt Lakritz så började jag när han kom upp i soffan efter ett långt tag att lägga armarna lätt omkring honom korta stunder.

Sedan  när han stod på golvet och jag klappade honom så tog jag tag under magen och lyfte honom kanske bara en decimeter i början. Jag gjorde det många gånger under dagen och utökade så sakteliga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Uppkatten
2018-01-03 11:22
#2

Min fd skyggis (snart 8 år gammal) går inte att hålla, lyfta, bära. Däremot får jag ofta(st) klappa henne lite, och när hon får bestämma själv så kan det bli både strykningar och gos nu för tiden 🙂. Kamma hennes långa päls får jag bara göra på morgnarna och bara om hon får äta torrfoder samtidigt. Det ska vara lika-lika-lika och inga konstigheter 🙂. Min andra fd skyggis är jämngammal och i dag "ett plåster" på mig, som går att hålla, lyfta, bära - även om hon inte direkt gillar att bli buren. De var lika gamla när de kom till mig, och kom från samma koloni/katthem. Jag började med att "råka" klappa/snudda vid henne, lekte mycket, "råkade putta till" lite mjukt o s v.  När det gäller lyft så var det mycket att jag "råkade" lyfta henne lite, en decimeter uppåt eller en decimeter åt sidan följt av omedelbar lek eller annan belöning (kattgodis/torrfoderprick). Fokus låg alltså på belöningen och inte på lyftet (som alltid skedde "i förbifarten" utan att jag gjorde "någon cirkus" av det). Hon var väldigt lekfull och lätt att avleda (under halvåret gammal).  Där jag var skulle det alltid vara roligast och godast, och så snart hon visade tecken på att blir orolig/rädd så avledde jag med lek så hon fick känna sig modig igen. Så småningom kunde jag ta upp henne i knäet. I början så "frös" hon närmast (d v s blev "förstenad") och då klappade jag henne mjukt tills hon slappnade av lite och då fick hon skutta ner. Det tog inte många gånger förrän hon slutade hoppa ner, hon ville bli kvar och mysa. Men mina båda tjejer har alltså varit väldigt olika i sitt sätt och i sin människo-sociala utveckling. Jag har även lyfttränat med äldre hemlös katt som dök upp i ett stall, och som då var rädd och skygg efter att ha vistats ute länge. Även där byggde jag upp kontakt stegvis: a) sitta bredvid när han serverades mat b) successivt börja "råka snudda vid" under måltiden c) systematiskt klappa när han åt d) "fösa ett steg åt sidan" lite försiktigt medans han åt och så småningom e) "råka" lyfta  - och då på ett sätt som gynnade honom, t ex så han fick matskålen framför nosen, eller från tom matskål till annan matskål med lite god mat i o s v. Han hade troligtvis bott hos någon och blivit hanterad som kattunge, men "förvildats" sedan han kommit vilse som ungkatt. Han blev fullt hanterbar och jättegosig, och fick ett långt gott liv.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: