Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 2300 ggr
Liini
12/1/17, 7:58 AM

Skadad skygg katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

jag kan börja med att berätta att Smulan som jag tidigare berättat om här inne, som kom till mig och tiggde mat och var mycket illa däran, nu lever ett gott kattliv inne tillsammans med mina andra två innekatter. Hon sover i min säng och är nu mycket tillgiven och god kompis med de båda andra katterna men fortsatt skygg för alla andra. En riktig solskenshistoria:)

Men, nu är en ny skadad skygg katt här, en stor och stadig katt som jag har sett gå sina rundor i området i ett par år. Han satt utanför trappen i onsdags morse utan att orka röra sig, med ordentliga skador runt sin hals. Jag har ordnat mat, vatten och skydd (frigolitlåda med värmedyna instoppad i fleecefilt) och har kollat att han äter. Har ringt veterinär och kollat och han tyckte jag skulle fortsätta så.

Är på jobb men kommer att försöka fånga honom och ta till veterinär på måndag, jag vet att ni tycker jag skulle gjort det direkt men jag har inte möjlighet innan dess. Det blir lättare att ta honom också eftersom han ligger inne i sin låda och jag kan ställa transportbur framför öppningen som han kan gå rätt in i.

Jag är mycket undrande till hur skadan kan ha uppstått, det ser nästan ut som om katten har suttit i en snara och kämpat sig loss. Han är skinnflådd runt halsen med sår på några ställen, det är bara en bit på ca 5 cm på vänster sida om huvudet som har pälsen på plats. Kanske det är min vilda fantasi men jag undrar om någon annan har sett hur en sådan skada kan se ut? Bifogar bild.  Svara gärna om detta!

hälsningar Liini

Annons:
Aleya
12/1/17, 8:34 AM
#1

Du är en underbar människa som bryr dig. Och det är bättre att få besöket gjort senare än inte alls. 💖 så tror inte alls någon känner som du tror. Jag ser för dåligt hur skadan ser ut. Jag tycker mer det ser ut som typ ett bett som torkat. Men det är ju bara vad jag tycker.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Uppkatten
12/1/17, 10:07 AM
#2

Spontant trodde jag att det var en skada efter ett halsband när jag såg bilden… Stackars, stackars kisse så ont han måste ha och ha haft (oavsett orsak till skadan). Det är förstås ledsamt att han inte kan få komma till veterinär redan idag, men bra att kissen får hjälp med mat, vatten och värme, och att veterinärbesök är inplanerat. Klarar katten att gå åt sidan och sköta sina toalettbehov? Så den inte blir liggande i sitt kiss och bajs, menar jag. En fleecefilt riskerar att bli fuktig, ofta rekommenderar man halm i frigolitlåda för att hålla värmen bättre. Men i sådana här lägen får man förstås ta det man har så länge. Jag hoppas verkligen att det slutar bra för den här fina killen och att veterinären kan  hjälpa och förstår att hemlösa katter också är värdefulla och behöver hjälp och omsorg. Tyvärr finns alltför många veterinärer som bara vill avliva.  Se också till att leta efter ev. ID-märkning (chip/örontatuering) då ni kommer till veterinären. Kanske finns det någon som saknat sin kisse under flera år… Behöver du hjälp så kan du kolla om det finns något No Kill-katthem i närområdet (t ex ett SVEKATT-anslutet katthem). Man kan även vända sig till t ex Chickas minnesfond (Djurens Rätt) om man behöver hjälp ekonomiskt när det gäller en sjuk eller skadad hemlös katt som man har hittat.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
12/1/17, 10:09 AM
#3

SVEKATTs medlemsorganisationer ser du i höger spalten på den här sidan: http://www.svekatt.se/om-oss-27861480

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Liini
12/1/17, 10:16 AM
#4

Jag känner igen katten, han har gått rundor i området i ett par år. Han är en riktigt stadig bit och har ganska ofta haft små skador när jag sett honom, efter slagsmål antagligen, med ett trasigt öra t ex. Hör inte hemma någonstans utan drar runt här.

Han är stark nog att gå en liten runda efter maten morgon och kväll för att göra sina behov ute och går sedan och lägger sig.

Jag vet om problemet med fukt i tyg/fleece och byter till rumstempererad filt + uppvärmd värmekudde på kvällen. I morse när jag kollade är liggplatsen varm trots att det är nära noll ute så det fungerar rätt bra tror jag.

Ska berätta hur detta slutar, polisen tyckte också det lät som en konstig skada och bad mig ringa PKC om veterinären bekräftar att skadan uppstått som jag misstänker. Det är runt nästan hela halsen med öppna sårytor och päls som hänger.

hälsn Liini

Uppkatten
12/1/17, 10:50 AM
#5

Du får försöka dokumentera skadan noga hos veterinären (med foton/film) om veterinären bekräftar dina misstankar. Men oavsett så kan dokumentation vara viktig, t ex för att visa att katter inte klarar sig utomhus på egen hand i längden…. Tyvärr är det relativt vanligt att katter hittas ute i väldigt dåligt skick….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Liini
1/9/18, 9:58 PM
#6

Hej,

det är med stor sorg jag vill berätta för er att denna otroligt goa katt har fått sluta sina dagar. Efter att ha haft hand om den inne i en dryg månad så att hals-skadorna kunde få god läkning, matat med mycket och god mat och sett till att den haft det varmt, ombonat och tryggt med mycket kel och smek kom vi att komma varandra nära. Jag blev nospuffad och hälsad på när jag kom och den spann när jag klappade.

Dags så för kastrering och chip-märkning, omedelbart efter sövning ringer veterinären till mig. Katten hade förutom en mycket dålig tandstatus (frakturer, öppen pulpa på flera tänder = mycket smärtsamt) också avancerad artros, kronisk inflammation i sina öron och en tumör i magen.

Vi kom överens om att den inte skulle behöva vakna till mer lidande. Jag har varit mycketledsen hela dagen men tröstar mig med att den fick en värdig sista tid med mycket kärlek och så god omvårdnad som möjligt. Det är tyvärr inte alla kattsagor som slutar gott, även om man försöker aldrig så mycket så räcker den inte ändå ibland.

Kram till er alla

Liini

Annons:
Uppkatten
1/9/18, 10:44 PM
#7

Tyvärr far katter illa ute i hemlöshet, och ibland får det ett sånt här tråkigt slut, även sedan katten fått komma in och fått omtanke och hjälp…. Vi ser det regelbundet på katthemmen. Med den sjukdomsbild du beskriver så fattade ni det enda rätta beslutet. När vi inte kan hjälpa våra kissar längre så måste vi ge dem hjälpen att få sluta sina dagar på ett värdigt och vettigt sätt och "i tid". Jag blir ändå så tacksam över att läsa att du agerade och att kissen fick mat, värme och kärlek under sin sista tid, och att katten slapp gå under av sjukdom, svält, skador och kyla där ute - ensam. Önskar att alla skulle bry sig lika mycket som du ❤️. Förstår att du är ledsen, man vill så gärna hjälpa och det känns så orättvist när det blir så här. Fick ni någonsin klarhet i vad som orsakat hans skador? Massor av tröstkramar! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Aleya
1/9/18, 11:22 PM
#8

#6 hemskt att läsa. Men tänk på i sorgen att du gav denna katten en chans och den fick ett hem och någon som älskade och brydde sig. Det tror jag denna katten är otroligt tacksam över. Så ja det blev ett hemskt slut. Men ändå fint att få bli ompysslad och älskad av någon istället för att vara ute och dö av andra orsaker. Stor kram i sorgen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: