Annons:
Etikettsajten
Läst 1827 ggr
Linneatruls
11/19/17, 3:43 AM

Hemlöskatt

Hej! Jag inatt lyckades äntligen fånga in den hemlösa katten, hade ställt ut min hundbur, med lite makrill. Han blev arg som fan, flög mot mig och alla håll. Han sitter i hundburen nu, lagt in kattsand, kattmat, vatten å en handduk. Vågade inte öppna buren, men lyckades pressa igenom en skål, fyllde i vatten. Vad ska jag göra?!?! Den lilla katten har varit och bott i mitt garage nu i 1 år. HJÄÄÄÄLP

Annons:
Maria
11/19/17, 7:06 AM
#1

Åh så fint av dig.❤️

Har du något rum han kan få vara i där du kan stänga dörren och där han har något ställe han kan gömma sig som under en säng eller på någon hylla?

I så fall så kan han vara där ett tag och du kan gå in ofta och greja så att han vänjer sig vid att du finns i närheten.

Han kommer klara sig fint bara han har gömställe, mat, vatten och låda. En radio kan funka också så att han vänjer sig vid mänskliga ljud.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Uppkatten
11/19/17, 8:40 AM
#2

Att en (hemlös) katt reagerar så här när den blir infångad är inte ovanligt. Det betyder inte att katten är aggressiv eller "farlig", utan beror på att katten är rädd och stressad. Precis som #1 skriver så behöver kissen få komma in och "landa" nu. Ett eget lugnt rum, där det finns bra gömställen för en liten katt + kattlåda + mat + vatten. Första dygnen kan man ev. behöva ha persiennerna neddragna ifall katten kastar sig mot väggar/fönster (vilket brukar klinga av fort!). Första dygnen är det bra om katten får så få intryck som möjligt. Lugnt och tyst i rummet alltså, och inte en massa folk som springer in och ut i tid och otid. Försök få koll på att katten kommer igång med att äta, dricka, kissa, bajsa men träng den inte med att vilja klappa på den och liknande. Ställ mat, vatten och kattlåda nära det gömställe där katten verkar hålla till mest. Mat, vatten och kattlåda ska dock spridas ut så de inte står allt för nära varandra, men allt ska vara lättåtkomligt för katten utan att den behöver gå ifrån sitt gömställe särskilt långt. Ett gömställe kan vara under en säng med en filt över, under en stol med en filt över, i en flyttkartong som ligger på sida med en filt över eller liknande. Och det är bra med flera gömställen för katten att välja bland. Katten kommer nu i början sannolikt att ligga och trycka på dagarna och fräsa om du kommer för nära. Det är förväntat. Träng den inte i onödan just nu. Och den kommer sannolikt att äta, gå på lådan och röra sig i första hand nattetid, och det kan ta något dygn innan den kommer igång med detta. Viktigt dock att den börjar äta, gå på lådan o s v inom ett par dygn. Hur har du tänkt med katten framöver? Har du en plan för katten? Har du tänkt behålla katten eller kommer du att ställa den i kö till ett katthem? Vet du säkert att katten är hemlös, så den inte "bara" är vilse? Kanske är det bra att framöver (när katten har "landat") kolla efter ev. ID-märkning? Är det en rädd/blyg katt (även framöver!) som du inte tänker ha kvar själv så bör du välja att ställa den i kö till ett No Kill-katthem (t ex ett SVEKATT-anslutet katthem). Fortsätt gärna att skriva här i tråden så kan vi försöka fortsätta ge tips och råd. ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
11/22/17, 1:58 PM
#3

Jättefint av dig att hjälpa den lilla kissen! ❤️ Du har fått bra råd och tips.

Berätta gärna hur det går för er.

[Forest]
11/24/17, 8:56 AM
#4

Jätte fint att du fånga in och tog in kissen. Jag hoppas att allt går bra det kommer ta lite tid innan den vant sig 🌺

Upp till toppen
Annons: